51 305 läst ·
182 svar
51k läst
182 svar
Erfarenhet av varmluftssolfångare?
Ja, de är skyldiga att köpa elen. Men det är ju inte hållbart i längden att betala mer än marknadspris.
TACK!!P plutoorjan skrev:
Tramset här är mycket mindre här än på flera andra ställen som man i princip blir lynchad på. Så man kan säga att jag är välövad på att argumentera mot sådana som bara vill tramsa och förstöra andras glädje. Ofta är de småpojkar eller sådana som själva tyvärr aldrig kan satsa på något alls.
Jag såg inte detta svaret tidigare.D Daniel 109 skrev:
Jag förbrukar mellan 14.000 och 16.000 kWh el per år. Solcellerna kan producera upp till 13.000 kWh/år. Jag beställde dem med tanke på att ligga lite under min förbrukning. Det var inte alls svårt att räkna ut, varför skulle det vara det?
Förra året var ju extrem, mindre förbrukning än vanligt och mer produktion än vanligt. jag var farligt nära gränsen för att betala moms för min överproduktion. De löste vi med en innetemperatur på 25 grader i vinter...
Jo, där håller jag med dig.K Kalbygge skrev:
I den här gruppen är det allt som oftast ganska beskedligt.
Jag är själv engagerad elbils-ambassadör och känner väl igen fenomenet med "åsikts-storm" och "lynch-stämning" så fort man börjar bemöta tramset.
Har tyvärr själv lagt ned lite av mitt engagemang gentemot dessa troll, då man allt som oftast kämpar mot personer som inte är det minsta intresserade av fakta, utan endast är ute efter just att "argumentera", och då är det helt omöjligt att nå någonstans.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Detta är total humbug. Inte ens paneltillverkana skulle våga påstå något liknande. Om jag visar att min bils prestanda minskar med 0.2 % per år så betyder det inte att bilen håller i över hundra år.K Kalbygge skrev:Anläggningen skall hålla i 30år. I själva verket kan den hålla i en hel mansålder eller ännu mer, kanske långt över 100 år.
Solceller slits. De försämras för varje år. De tester som görs av tillverkaren för att se hur mycket de försämras visar att försämringen ligger på under 0,5% per år. Typvärdet, alltså den uppmätta försämringen, ligger på 0,2% per år. Testerna har gjorts i mycket varmare klimat än vårt med mycket mer soldagar per år än vi har. Det finns alltså stor anledning att tro försämringen ligger snarare under än över 0,2%.
Detta sammantaget ger att en produktion idag på 13.000 kWh/ år skulle om 30 år ligga på 30x0,2= 6%, dvs det skulle sjunka till 12.200 kWh/år. Om de skulle hålla så länge som hundar år skulle produktionen sjunka till 10.400 kWh. Jag tog upp detta med effektiviteten bara för att den frågan dyker alltid upp i mina diskussioner på nätet typ "De slit hela tiden, efter några år är de värdelösa". De håller alltså betydligt längre än "några få år".
Lär dig lite om produktutveckling då förstår du att en produkts livslängd är en sammanvägning av alla ingående komponenter. När själva kiselcellerna fortfarande levererar el så är infästningarna uppruttna, kabelisoleringen pulveriserad, glasen spruckna, mm. Men visst, solpanelerna håller i hundra år.
Ja, de som är emot är det inte på sakliga grunder utan för att "vinna" diskussionen. Jag har lämnat de andra platserna att diskutera. Resultatet av det blir att de andra ställena till slut bara har tramsarna kvar. Vem vinner på det? Ingen!P plutoorjan skrev:Jo, där håller jag med dig.
I den här gruppen är det allt som oftast ganska beskedligt.
Jag är själv engagerad elbils-ambassadör och känner väl igen fenomenet med "åsikts-storm" och "lynch-stämning" så fort man börjar bemöta tramset.
Har tyvärr själv lagt ned lite av mitt engagemang gentemot dessa troll, då man allt som oftast kämpar mot personer som inte är det minsta intresserade av fakta, utan endast är ute efter just att "argumentera", och då är det helt omöjligt att nå någonstans.
T Thomas_Blekinge skrev:Detta är total humbug. Inte ens paneltillverkana skulle våga påstå något liknande. Om jag visar att min bils prestanda minskar med 0.2 % per år så betyder det inte att bilen håller i över hundra år.
Lär dig lite om produktutveckling då förstår du att en produkts livslängd är en sammanvägning av alla ingående komponenter. När själva kiselcellerna fortfarande levererar el så är infästningarna uppruttna, kabelisoleringen pulveriserad, glasen spruckna, mm. Men visst, solpanelerna håller i hundra år.
Infästning, kablar, glas etc omfattas väl av normalt underhåll? Ett glas kan gå sönder första året, men man slänger väl inte panelen för det?
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Du sa att du inte har skattesubventioner. Har du en så pass stor anläggning så måste du sälja en hel del av elen, och således köpa el under andra perioder. För att få rimmlig lönsamhet i det mpste man ha skattereduktionen. Efter som skatten är en stor del av elkostnaden. Men eftersom skatten kommer på nätfakturan nu så ser ju elräkningen bra ut även utan att räkna in skattesubventionen.K Kalbygge skrev:Jag såg inte detta svaret tidigare.
Jag förbrukar mellan 14.000 och 16.000 kWh el per år. Solcellerna kan producera upp till 13.000 kWh/år. Jag beställde dem med tanke på att ligga lite under min förbrukning. Det var inte alls svårt att räkna ut, varför skulle det vara det?
Förra året var ju extrem, mindre förbrukning än vanligt och mer produktion än vanligt. jag var farligt nära gränsen för att betala moms för min överproduktion. De löste vi med en innetemperatur på 25 grader i vinter...
Men just påståendet att subventionerna inte är avgörande stämmer inte.
Och du gränsar till vad man brukar klassa som nättroll och näthatare.T Thomas_Blekinge skrev:
Ge upp.
Du vill ju inte ens försöka förstå vad man skriver, utan fortsätter låtsas som om du vet bättre än alla andra.
Nja, det fungerar inte riktigt så. Jag var nära att förlora avtalet när jag producerade lika mycket som jag förbrukar. Jag ringde upp elbolaget och talade om konsekvenserna av det. Då räknade de ut hur mycket jag skulle förlora. Det var 2-3 tusen per år. Men skatteavdraget som jag inte räknat med ännu är betydligt mer än såuseless skrev:
Nu skall jag försvinna ett tag!
Att räkna på spotpris, skatter, avdrag osv osv är inte min grej. Men rätt utnyttjat ser jag solceller som en självklarhet på många ställen på vår jord, är alltså ingen skeptiker rent generellt.
Men när vi lägger ner kärnkraften och bygger och subventionerar solceller så tror jag på sikt att många får problem med sina kalkyler.
Alla vill sälja och få vill köpa på sommaren.
Alla vill köpa och få producerar på vintern.
Det torde ge upphov till svängningar i elpriset som inte gynnar solcellsägarens kalkyl.
Edit: ser nu att tråden inte handlar om solceller
Sorry för OT
Men när vi lägger ner kärnkraften och bygger och subventionerar solceller så tror jag på sikt att många får problem med sina kalkyler.
Alla vill sälja och få vill köpa på sommaren.
Alla vill köpa och få producerar på vintern.
Det torde ge upphov till svängningar i elpriset som inte gynnar solcellsägarens kalkyl.
Edit: ser nu att tråden inte handlar om solceller
Sorry för OT
Har räknat på solceller massor av gånger och det funkar knappt för mig som har mest sol i landet, men jag kommer nog ändå avvakta till man kan ha en elbilssuv och en rejäl powerwall för överkomliga priser. Då kommer det verkligen vara vettigt då man förbruka tillräckligt mkt för att ta risken med försäljningen. Men man måste vara nykter kring detta, man räknar inte som investerare olika, en anläggning skrivs av på säg 20 år och du har kraftiga underhållskostnader i form av tex reparation eller utbyte av riktade mm efter 10-15 år. Dvs en nrmal villa anläggning kostar kanske 10k i bara detta per år. jag tycker både fångare och celler är kul, intressant och framtiden, men vi behöver inte låtsas att vi bor vid ekvatorn