Frerider Frerider skrev:
Tyvärr så har du fel, har sett detta så många gånger att rörgravar inte läggs djupt nog.
Mer en vana här i södra västkusten i alla fall, och det är välrenommerade firmor som gör det.
Försvarar det inte utan bara berättar vad jag har iakttagit genom åren.
Fast är det någon som vägrat betala då, eller stämt firman? Att massor med folk är konflikträdda och inte vågar stå för sin rätt är tyvärr standard idag.

L lbgu skrev:
Fast är det någon som vägrat betala då, eller stämt firman? Att massor med folk är konflikträdda och inte vågar stå för sin rätt är tyvärr standard idag.
I de flesta fallen så ser inte kunden det då vid nyproduktion så är oftast inte kunderna ute så mycket i tidigt skede.
Men det borde ju ha frusit om man ska tro många i denna tråden men det är sällan det har hänt vad jag vet, och då få fallen jag vet så har entreprenören satt i elkabel och problemet löst.

Frerider Frerider skrev:
I de flesta fallen så ser inte kunden det då vid nyproduktion så är oftast inte kunderna ute så mycket i tidigt skede.
Alltså direkt oseriösa företag som fuskar med saker kunden inte kan se.

Frerider Frerider skrev:
Men det borde ju ha frusit om man ska tro många i denna tråden men det är sällan det har hänt vad jag vet, och då få fallen jag vet så har entreprenören satt i elkabel och problemet löst.
Med tanke på att vi haft relativt milda vintrar den senaste tiden så är det inte särskilt förvånande. Men det är ingen ursäkt för att fuska.
Sen skulle jag inte säga att problemet är löst med en elkabel. Detta kommer att innebära en kostnad för kunden och även en risk då antingen fel på kabeln eller elanläggningen kan leda till att den inte fungerar när den behövs.

Företagare som beter sig så här borde få yrkesförbud. De är i nivå med irländska asfaltsläggare.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Pratar om 30-35 år bakåt i tiden så det har varit kalla vintrar.

C
T Thomas_Blekinge skrev:
Även nu kommer ingen att göra det på reklamation.
Det ligger väl tyvärr något i det, men om man skall bråka med entreprenören skall man göra det nu och inte någon gång i en mer eller mindre avlägsen framtid.

Det som talar emot att vänta med åtgärd tills det blir problem är att när/om det väl fryser så att flödet upphör fryser det snabbt på flera ställen och att tina ledningen är inte nödvändigtvis snutet ur näsan. Att vänta på att det sker på naturlig väg tar lång tid, och några grävarbeten är naturligtvis helst inget man ger sig på när tjälen ligger djupt.

• Älska
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Även nu kommer ingen att göra det på reklamation. Jag förstår inte hypen och paniken här. Det handlar om valet att gräva upp det nu eller att gräva upp det KANSKE i en obestämd framtid.
Men har man noja så är det väl bara att ta spaden.
Jag förstår inte varför du kallar det "noja" att bli av med rinnande vatten, det är tämligen grundläggande i ett modernt boende. Prova att stänga av inkommande vatten och låta det vara av i nån månad eller två.

Om ett rör av någon anledning slutar fungera i plusgradersväder lägger man en slang på backen under tiden man åtgärdar det. Det Går Inte i en vargavinter, av naturlig orsak...

Jag kan räkna upp hur många anledningar som helst till att slangen ska ligga på rätt djup.

• Gilla
hjalmar17 och 2 till
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Pratar om 30-35 år bakåt i tiden så det har varit kalla vintrar.
Då talar du om 1991 och framåt. Vad jag minns så har det inte varit några vintrar som ens varit i närheten av att ha varit riktigt svåra när det gäller kyla. 1987 har jag för mig var rätt besvärlig.

Så du gör missen att bara utgå från vad du upplevt. Frågan är egentligen superenkel. Kan man lägga rören frostfritt så gör man det. Gör man inte det så fuskar man. Det enda du gör är att du verkar försvara/bagatellisera fusk.

Eftersom du bevittnat så många fuskgrävningar på nybyggen så kan man ju misstänka att du jobbat på byggen. Är man seriös så ingriper man ifall man ser att någon fuskar. Tänk ifall du märker att den som gör badrummet struntar i tätskiktet för att det ser ändå inte kunden, skulle inte du säga till då?

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Ja som sagt va du anser och vad branschen gör verkar vara långt ifrån varandra!

Frerider Frerider skrev:
Ja som sagt va du anser och vad branschen gör verkar vara långt ifrån varandra!
Menar du på allvar att branschen anser att vattenrör ska läggas på 50 cm i områden där frostfritt är 120 cm?

Min gissning är att du haft oturen att ha erfarenhet av direkt oseriösa firmor och fått en lite sned bild av hur det ska vara.

Suck, har ju flera gånger skrivit om vad jag anser.

Frerider Frerider skrev:
Suck, har ju flera gånger skrivit om vad jag anser.
Ja du anser uppenbarligen att det är rätt att lägga vattenrör på 50 cm när frostfritt djup är 120 cm. Förhoppningsvis jobbar du inte med nedgrävning av rör, då drabbas i varje fall inga oskyldiga av dina vanföreställningar.

• Wow
Frerider
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ja du anser uppenbarligen att det är rätt att lägga vattenrör på 50 cm när frostfritt djup är 120 cm. Förhoppningsvis jobbar du inte med nedgrävning av rör, då drabbas i varje fall inga oskyldiga av dina vanföreställningar.
Du ska inte hålla på med personangrepp när du uppenbart inte är läskunnig!

Redigerat:
K
B BjörnUlf skrev:
Istället önskar jag tipps på hur jag ska agera eftersom jag inte har fått jobbet gjort så som jag förväntar mig att ett jobb görs.
Du har deras fått tipps på hur du ska agera. Du ska prata med entreprenören och berätta om dina förväntningar, och att resultatet inte levde upp till dem. Så får du höra vad dom hade för förväntningar, och deras uppfattning om vad ni kommit överens om. Du bör också utvärdera dina förväntningar mot vad ni kommit överens om.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.