13 848 läst ·
87 svar
14k läst
87 svar
Entreprenör grävde vattenledning för grunt.
Fast är det någon som vägrat betala då, eller stämt firman? Att massor med folk är konflikträdda och inte vågar stå för sin rätt är tyvärr standard idag.Frerider skrev:
I de flesta fallen så ser inte kunden det då vid nyproduktion så är oftast inte kunderna ute så mycket i tidigt skede.L lbgu skrev:
Men det borde ju ha frusit om man ska tro många i denna tråden men det är sällan det har hänt vad jag vet, och då få fallen jag vet så har entreprenören satt i elkabel och problemet löst.
Alltså direkt oseriösa företag som fuskar med saker kunden inte kan se.Frerider skrev:
Med tanke på att vi haft relativt milda vintrar den senaste tiden så är det inte särskilt förvånande. Men det är ingen ursäkt för att fuska.Frerider skrev:
Sen skulle jag inte säga att problemet är löst med en elkabel. Detta kommer att innebära en kostnad för kunden och även en risk då antingen fel på kabeln eller elanläggningen kan leda till att den inte fungerar när den behövs.
Företagare som beter sig så här borde få yrkesförbud. De är i nivå med irländska asfaltsläggare.
Det ligger väl tyvärr något i det, men om man skall bråka med entreprenören skall man göra det nu och inte någon gång i en mer eller mindre avlägsen framtid.T Thomas_Blekinge skrev:
Det som talar emot att vänta med åtgärd tills det blir problem är att när/om det väl fryser så att flödet upphör fryser det snabbt på flera ställen och att tina ledningen är inte nödvändigtvis snutet ur näsan. Att vänta på att det sker på naturlig väg tar lång tid, och några grävarbeten är naturligtvis helst inget man ger sig på när tjälen ligger djupt.
Jag förstår inte varför du kallar det "noja" att bli av med rinnande vatten, det är tämligen grundläggande i ett modernt boende. Prova att stänga av inkommande vatten och låta det vara av i nån månad eller två.T Thomas_Blekinge skrev:
Om ett rör av någon anledning slutar fungera i plusgradersväder lägger man en slang på backen under tiden man åtgärdar det. Det Går Inte i en vargavinter, av naturlig orsak...
Jag kan räkna upp hur många anledningar som helst till att slangen ska ligga på rätt djup.
Då talar du om 1991 och framåt. Vad jag minns så har det inte varit några vintrar som ens varit i närheten av att ha varit riktigt svåra när det gäller kyla. 1987 har jag för mig var rätt besvärlig.Frerider skrev:
Så du gör missen att bara utgå från vad du upplevt. Frågan är egentligen superenkel. Kan man lägga rören frostfritt så gör man det. Gör man inte det så fuskar man. Det enda du gör är att du verkar försvara/bagatellisera fusk.
Eftersom du bevittnat så många fuskgrävningar på nybyggen så kan man ju misstänka att du jobbat på byggen. Är man seriös så ingriper man ifall man ser att någon fuskar. Tänk ifall du märker att den som gör badrummet struntar i tätskiktet för att det ser ändå inte kunden, skulle inte du säga till då?
Menar du på allvar att branschen anser att vattenrör ska läggas på 50 cm i områden där frostfritt är 120 cm?Frerider skrev:
Min gissning är att du haft oturen att ha erfarenhet av direkt oseriösa firmor och fått en lite sned bild av hur det ska vara.
Du ska inte hålla på med personangrepp när du uppenbart inte är läskunnig!L lbgu skrev:
Redigerat:
Du har deras fått tipps på hur du ska agera. Du ska prata med entreprenören och berätta om dina förväntningar, och att resultatet inte levde upp till dem. Så får du höra vad dom hade för förväntningar, och deras uppfattning om vad ni kommit överens om. Du bör också utvärdera dina förväntningar mot vad ni kommit överens om.B BjörnUlf skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden