V Vårbacka skrev:
Det är nog inte så enkelt som att bara gräva ner röret till 1,2 m. I en borrad brunn har man stålrör som mantel från ytan och ner en bit i berg. För att få ut vattnet från pumpen finns en genomgång med en specialkoppling där pumpen hänger i en stålwire, den genomgången görs vid borrtillfället. Om den sitter på 50 cm djup är man tillbaks på ruta ett, den kan inte flyttas i efterhand (jo, teoretiskt men inte praktiskt). Lägg in en elkabel, den behöver bara användas om man är bortrest på vintern så det kostar inte många kronor.
Jag har själv en elkabel de sista 15 m vattenrör då det är urberg under så det blir för grunt den drar 12 W/lm. Utgången i brunnen ligger på 1,7 m (södra Dalgränsen).
Pumpen ska hänga i slangen, inte wiren. Den ska det vara slack på. Är bara en säkerhet.

Jag vet inte hur djupt slangen sitter i foderröret, jag tror den är djupare där.

Det är just där jag grävt den ligger ca 50 och i övrigt vet jag inte. Jag vet att värmekabel är en praktisk lösning men som sagt hade jag velat att dom gjorde bättre jobb från böran. Jag anser dom tagit genvägar då det borde gått att gräva djupare.

Mvh

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B BjörnUlf skrev:
Hej,

Jag har haft en entreprenör som på löpande räkning borrat vattenbrunn och grävt in vattenledning till huset. Det var inte särskilt länge sedan och jobbet är klart och betalat. Nu har jag själv grävt och hittat att ledningen endast ligger ca 50 cm djupt och på en gårdsplan.

Jag tycker inte det känns korrekt, bor i södra Sverige. En bra bit ifrån frostfritt djup och mig veterligen fanns det ingen anledning att inte gräva djupare.

Hur bör man agera?

Mvh
Stoppa in en värmeelkabel du kan kan slå på vid behov. Inte dyrt.

S snespikaren skrev:
Stoppa in en värmeelkabel du kan kan slå på vid behov. Inte dyrt.
Jag vet det. Men jag tycker det är fel för jag ville aldrig behöva ha en värmekabel. Hade velat att dom där och då grävde ordentligt djup, och hade där och då velat betala för dom timmarna istället. Utan avtal om djup borde väl frostfritt vara målet? Hade det varit sådär 80-100 cm hade jag inte brytt mig så mycket men nu var det bara 50 cm där vi hittade den.

Jag tycker att entreprenören slarvat, tycker inte ni det?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B BjörnUlf skrev:
Jag tycker att entreprenören slarvat, tycker inte ni det?
Jag tycker det till 100%.

Varför grävde man inte djupare?
Hälleberg, annan ledning i vägen, okunskap eller bara slarv&stress?
Kommer man inte ner så djupt man vill lägger man ju isolering ovanpå från början?

Man räknar väl med åtminstone 50 år i livslängd på en sådan ledning, gör man sig omaket och tar kostnaden på en ny ska man väl inte behöva betala el för att värma den varje vinter? Strömmen lär ju inte bli billigare heller, som det verkar...

Fråga entreprenören varför, men Gräv Om, Gräv Rätt är min enda lösning.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag tycker det till 100%.

Varför grävde man inte djupare?
Hälleberg, annan ledning i vägen, okunskap eller bara slarv&stress?
Kommer man inte ner så djupt man vill lägger man ju isolering ovanpå från början?

Man räknar väl med åtminstone 50 år i livslängd på en sådan ledning, gör man sig omaket och tar kostnaden på en ny ska man väl inte behöva betala el för att värma den varje vinter? Strömmen lär ju inte bli billigare heller, som det verkar...

Fråga entreprenören varför, men Gräv Om, Gräv Rätt är min enda lösning.
Ska ta upp det och fråga dom. Men har dom något ansvar? Garanti finns men då måste vi ha en bra vinter först...

Jag kan inte hänvisa till någon standard på rak arm, bättre någon insatt gör det men söker man får man träff på tex Svensk Trä.
De tumregler jag hört är en meter i Skåne och tvåochenhalv i Kiruna. Det jag hörde från "gubbarna" när jag växte upp här i Östergötland var att "det måste ner på minst 1,20", 120 cm.

Ansvaret måste ju vara att det du beställt och betalat för ska vara funktionsdugligt?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.