Hej,

Jag har haft en entreprenör som på löpande räkning borrat vattenbrunn och grävt in vattenledning till huset. Det var inte särskilt länge sedan och jobbet är klart och betalat. Nu har jag själv grävt och hittat att ledningen endast ligger ca 50 cm djupt och på en gårdsplan.

Jag tycker inte det känns korrekt, bor i södra Sverige. En bra bit ifrån frostfritt djup och mig veterligen fanns det ingen anledning att inte gräva djupare.

Hur bör man agera?

Mvh

Även om 50cm var onödigt grunt även för södra Sverige så finns det mig veterligen ingen branschpraxis i AMA eller t.ex. Normbrunn som säger att ledningen till fastigheten skulle anslutas frostfritt eller isolerat. Jag bor själv i mellersta Sverige och min brunn sluttar upp mot anslutningen från 1.7m (Tekniskt frostfritt) till ca 0.5 närmast huset och det påverkas inte eftersom jag bor här och använder vattnet.

Har haft frysning inom huset vid -35 dock när trossbotten frös, men inte i mark.

• Gilla
Per Fredriksson1
  • Laddar…
B BjörnUlf skrev:
Hej,

Jag har haft en entreprenör som på löpande räkning borrat vattenbrunn och grävt in vattenledning till huset. Det var inte särskilt länge sedan och jobbet är klart och betalat. Nu har jag själv grävt och hittat att ledningen endast ligger ca 50 cm djupt och på en gårdsplan.

Jag tycker inte det känns korrekt, bor i södra Sverige. En bra bit ifrån frostfritt djup och mig veterligen fanns det ingen anledning att inte gräva djupare.

Hur bör man agera?

Mvh
Ganska vanligt djup mellan 0.5-0.8m. Så länge det används så är risken för att det fryser liten..

Claes Sörmland
Här lägger man vattenledningar på frostfritt djup. Typ 1,6-1,7 m här i Sörmland.

Men det krävs ju typ en 80-talsvinter igen för att tjälen ska gå så djupt.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Jag kör grävmaskin i Skåne och om inte någonting hindrar det lägger vi vattenledning på 1,2m och går vi mycket grundare än så isolerar vi.

Onödigt att inte göra det ordentligt när det ändå grävs även om risken för frysning är liten.

En dum fråga kanske men du är säker på att det är vattenledningen och inte elröret som ligger på 0,5m?

• Gilla
EuroPeter och 5 till
  • Laddar…
I AMA anläggning i RA hänvisas det till Svenskt vatten P98 och där står det att ledningarna ska läggas frostfritt. Sen beror det på var i landet man är.
P98 är väldigt vanligt att man hänvisar till.
Dock är man inte skyldig att följa det.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
MultiMan
Låter väldigt märkligt att man inte kan förutsätta att fackmän drar vatten på frostfritt djup. Aldrig sett något annat om det inte varit någon hemmagrävare som inte orkat mer.

• Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Ganska vanligt djup mellan 0.5-0.8m. Så länge det används så är risken för att det fryser liten..
Fast man kan inte räkna med att de alltid används. Kan hända mycket som gör att ett hus står tomt några dagar under kallaste vintern. Så att gräva ner rör i tron att det alltid kommer att flöda vatten i röret är fullständigt inkompetent. Om det p.g.a. geologi inte går att gräva tillräckligt djupt får man åtminstone se till att lägga in en värmekabel.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast man kan inte räkna med att de alltid används. Kan hända mycket som gör att ett hus står tomt några dagar under kallaste vintern. Så att gräva ner rör i tron att det alltid kommer att flöda vatten i röret är fullständigt inkompetent. Om det p.g.a. geologi inte går att gräva tillräckligt djupt får man åtminstone se till att lägga in en värmekabel.
Ja jag vet, skrev bara vad jag har sett om tittat på så är det där de flesta lägger det.
Blir det problem så sätter dom elslinga i säger dom.
Själv anser jag att det ska ned till 1m djup i södra Sverige men det får man avtala om då många inte gör det.

Jag hade hört av mig till entreprenörn att djupet är alldeles grunt. Du kan hänvisa till P98 och AMA.
Jag bor också i södra Sverige och har haft 0,5m tjäle. Att lägga röret på bara 50cm djup låter konstigt. Som någon annan påpekade är du säker på att det är vattenledningen?

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
...går ledningen under gårdsplanen snöröjs ytan sannolikt på vintern, vilket gör att tjälen går djupare än på oröjd mark. Då är en halvmeter för snålt tilltaget för att vara frostfritt djup. (Snön isolerar ju, även om det är konstigt att tänka sig.)

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Jag är säker på att det är vattenledningen, elröret ligger bredvid. Bra, då har jag något att hänvisa till. Vi har inte avtalat något djup utan jag har ju antagit dom lagt det till frostfritt.

Jag antar dom kommer föreslå en värmeslinga, vet inte om jag eller dom ska bekosta den... Jag vill egentligen inte ha den utan hade hellre där och då betalat dom extra timmarna med djupare grävning. Vill ha så lite extra prylar och underhåll som möjligt.

Mvh

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
Har för mig att en värmeslinga drar ca 10-20W per meter(ni behöver inte läxa upp mig om det skulle vara wh eller något annat, vill man så förstår man). Jag tycker det är en onödig kostnad om det hade gått att gräva till rätt djup.

• Gilla
Pontus Andersson9113 och 3 till
  • Laddar…
Jag tror det går att lägga en värmeslinga efteråt invändigt i röret ( behövs en T koppling inne samt specialpackning).
Jag har en värmeslinga på landet som jag slår på när jag åker ut , den tinar isen inom ca 12 timmar.
Vattenledningen ligger bara ca 10cm djupt i mellersta Sverige.

I en gräsyta kommer det med största sannolikhet att klara sig,även om det finns en risk för frysning. I en hådrgjord yta som skottas hade jag ställt krav på att de gräver upp och lägger skivor av xps300 markisolering. Då lägger man 600mm breda skivor direkt ovan ledningarna och återfyller sedan. Jag hade ställt krav på att de lägger skivor som är 100mm tjocka. Skulle inte det räcka i framtiden så kan man lägga en värmekabel i röret då.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.