Claes Sörmland
T Thomas_Blekinge skrev:
Såklart. Man undrar ju hur gammal kartan är.
På mitt ställe visar kartan 1,2 m men det tvivlar jag starkt på. Med den lilla frost som rådde här de senaste 15 åren kan marken knappast ha frusit så djupt. Men kanske nästa vinter...
Frågan är varifrån Träguiden har kopierat kartan. Dom anger ingen källa.
Finns en bra tjänst på trafikverket:
[länk]
I fliken Stationslista väljer man först en station som ligger närmast, sedan säsongsgraf som visar temperaturen i olika djup över året. Väldigt informativt
Problemet är ju att du måste ta höjd för riktigt ovanliga händelser, typ 100-årstjäldjup. Vilken vinter som helst kan ju något som liknar krigsvintrarna eller 80-talsvintrarna dyka upp. Det är bara att det är osannolikt att det sker kommande vinter. Men det lär hända inom en byggnadsinstallations livslängd.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Problemet är ju att du måste ta höjd för riktigt ovanliga händelser, typ 100-årstjäldjup. Vilken vinter som helst kan ju något som liknar krigsvintrarna eller 80-talsvintrarna dyka upp. Det är bara att det är osannolikt att det sker kommande vinter. Men det lär hända inom en byggnadsinstallations livslängd.
Jag vet vad det betyder att bygga för 100-års händelser. I min bransch förekom även 10.000-års händelser.
Vid riskbedömningen betraktar man inte bara sannolikheten för att risken inträffar men även för konsekvenserna av detta, men det vet du.
Jag menar att vid nybygge skulle man ha grävt djupare men att jag inte skulle investera någon för att förbättra TS läge. I värsta fall blir det djup frost någon gång framöver och då behöver ledningen eventuellt dras om. I annat fall behöver han gräva redan nu i förebyggande syfte.
Jag skulle sitta lugnt i båten.

B BjörnUlf skrev:
Vem tycker ni ska bekosta en eventuell värmekabel?
Entreprenören samt inkoppling.

Redigerat:
Frerider Frerider skrev:
Är det inte lättare att lägga in elkabeln inuti så slipper man gräva upp?
Det är en ännu bättre idé. Det är dock lite trickigt att få det tätt i genomföringen. Tror att behöver hantverkshjälp för det.

G gorcot skrev:
Det är en ännu bättre idé. Det är dock lite trickigt att få det tätt i genomföringen. Tror att behöver hantverkshjälp för det.
Är det så svårt om man använder denna typen?

• IMG_2060.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att det är lättast att lägga en slinga inuti vet jag. Det behöver inte tråden handla om mer. Istället önskar jag tipps på hur jag ska agera eftersom jag inte har fått jobbet gjort så som jag förväntar mig att ett jobb görs. Jag hade velat att dom grävde ordentligt från början alternativt isolerade då jag vill undvika att behöva ha en extra pryl.

Och om det är så att en värmeslinga blir aktuellt, vem tar ansvaret för den då? Och betalning av den. Diskussion borde skett redan på plats vid grävning och då hade jag bett dom gräva djupare eller runt hinder etc och betalat dom extra timmarna där och då men den chansen fick jag inte.

Jag är besviken och vill få det bästa av situationen.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Tycker det låter märkligt att få dit grävare för att lägga dit isolering eller utanpåliggande värmekabel. Ska dom dit och gräva upp så kan dom lika gärna lägga ledningen på rätt djup istället.

Förutsatt att det inte fanns några andra hinder för det förstås.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Enklast är väl att gräva för isolering ovanpå. Då kan slangen ligga kvar och man slipper skarvar.

Om man vill kan man lägga in en elkabel i röret som säkerhet om man är bortrest länge eller om 100-årsvintern inträffar.

C
T Thomas_Blekinge skrev:
I värsta fall blir det djup frost någon gång framöver och då behöver ledningen eventuellt dras om.
Och vem skall stå för det om 20, 30 eller 50 år?

T Thomas_Blekinge skrev:
Såklart. Man undrar ju hur gammal kartan är.
På mitt ställe visar kartan 1,2 m men det tvivlar jag starkt på. Med den lilla frost som rådde här de senaste 15 åren kan marken knappast ha frusit så djupt. Men kanske nästa vinter...
Frågan är varifrån Träguiden har kopierat kartan. Dom anger ingen källa.
Finns en bra tjänst på trafikverket:
[länk]
I fliken Stationslista väljer man först en station som ligger närmast, sedan säsongsgraf som visar temperaturen i olika djup över året. Väldigt informativt
Det var ju enligt din kartlänk minusgrader 100 cm ner i marken, i Skåne (Tjörnarp 1216), i februari i år.
Mycket iiin blev det.

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag vet vad det betyder att bygga för 100-års händelser. I min bransch förekom även 10.000-års händelser.
Vid riskbedömningen betraktar man inte bara sannolikheten för att risken inträffar men även för konsekvenserna av detta, men det vet du.
Jag menar att vid nybygge skulle man ha grävt djupare men att jag inte skulle investera någon för att förbättra TS läge. I värsta fall blir det djup frost någon gång framöver och då behöver ledningen eventuellt dras om. I annat fall behöver han gräva redan nu i förebyggande syfte.
Jag skulle sitta lugnt i båten.
Sitter du lika lugnt i båten den dagen du inte har något vatten?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Och vem skall stå för det om 20, 30 eller 50 år?
Även nu kommer ingen att göra det på reklamation. Jag förstår inte hypen och paniken här. Det handlar om valet att gräva upp det nu eller att gräva upp det KANSKE i en obestämd framtid.
Men har man noja så är det väl bara att ta spaden.

T Thomas_Blekinge skrev:
Även nu kommer ingen att göra det på reklamation. Jag förstår inte hypen och paniken här. Det handlar om valet att gräva upp det nu eller att gräva upp det KANSKE i en obestämd framtid.
Men har man noja så är det väl bara att ta spaden.
Förstår inte varför man ska betala för ett arbete som är felaktigt utfört. Nu har TS kanske betalt. Men har inte TS betalt så skulle jag bara vägra betala och sen om firman stämmer mig så hade jag sett fram mot tingsrätten. Tror inte de haft en chans om de grävt på 50 cm när frostfritt djup är 120 cm.

Så om man har betalt och reklamerar och firman vägra så återstår att stämma firman. När det når lokalpressen lär inte den firman få så lätt att hitta jobb åt sig. Sen kan man ju anta att det är en skojarfirma (en seriös firma gör knappast en sådan miss) och då blir det konkurs och ny firma med nytt namn och nya kunder att blåsa.

L lbgu skrev:
Förstår inte varför man ska betala för ett arbete som är felaktigt utfört. Nu har TS kanske betalt. Men har inte TS betalt så skulle jag bara vägra betala och sen om firman stämmer mig så hade jag sett fram mot tingsrätten. Tror inte de haft en chans om de grävt på 50 cm när frostfritt djup är 120 cm.

Så om man har betalt och reklamerar och firman vägra så återstår att stämma firman. När det når lokalpressen lär inte den firman få så lätt att hitta jobb åt sig. Sen kan man ju anta att det är en skojarfirma (en seriös firma gör knappast en sådan miss) och då blir det konkurs och ny firma med nytt namn och nya kunder att blåsa.
Tyvärr så har du fel, har sett detta så många gånger att rörgravar inte läggs djupt nog.
Mer en vana här i södra västkusten i alla fall, och det är välrenommerade firmor som gör det.
Försvarar det inte utan bara berättar vad jag har iakttagit genom åren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.