E Erik Magnus5 skrev:
Jag tror det går att lägga en värmeslinga efteråt invändigt i röret ( behövs en T koppling inne samt specialpackning).
Jag har en värmeslinga på landet som jag slår på när jag åker ut , den tinar isen inom ca 12 timmar.
Vattenledningen ligger bara ca 10cm djupt i mellersta Sverige.
Man använder sig av is för att spräcka berg. Att låta det frysa för att sedan tina upp det är verkligen ett hasardspel.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
PEM slang tål frysning däremot så är det känsligt om man har kopplingar som fryser och ventiler men själva slangen är enormt tålig.
Vid normal läggning så undviker man skarvar utomhus i en villa trädgård.

B BjörnUlf skrev:
Jag är säker på att det är vattenledningen, elröret ligger bredvid. Bra, då har jag något att hänvisa till. Vi har inte avtalat något djup utan jag har ju antagit dom lagt det till frostfritt.

Jag antar dom kommer föreslå en värmeslinga, vet inte om jag eller dom ska bekosta den... Jag vill egentligen inte ha den utan hade hellre där och då betalat dom extra timmarna med djupare grävning. Vill ha så lite extra prylar och underhåll som möjligt.

Mvh
En bra metod är ju att lägga ett lager med 50 mm markskiva över ledningen, då fryser den inte oavsett djup.

B BjörnUlf skrev:
vet inte om jag eller dom ska bekosta den...
Material och montering - eller menar du drift/el-kostnaden?

//

N NoOne2k skrev:
I en gräsyta kommer det med största sannolikhet att klara sig,även om det finns en risk för frysning. I en hådrgjord yta som skottas hade jag ställt krav på att de gräver upp och lägger skivor av xps300 markisolering. Då lägger man 600mm breda skivor direkt ovan ledningarna och återfyller sedan. Jag hade ställt krav på att de lägger skivor som är 100mm tjocka. Skulle inte det räcka i framtiden så kan man lägga en värmekabel i röret då.
Tack, kan jag kräva detta kostnadsfritt eftersom dom har gjort "fel"? Eller blir det att jag får stå för endel, kanske skivorna? Mvh

J jonte0 skrev:
Material och montering - eller menar du drift/el-kostnaden?

//
Material och montering, driften blir väl svår att förhandla bort. Men blir det den här lösningen förlorar jag som kund i slutändan eftersom jag får något jag inte ville ha och dom kom undan med en genväg/slarv. Jag vill inte ha onödiga prylar. Mvh

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
B Bert19 skrev:
En bra metod är ju att lägga ett lager med 50 mm markskiva över ledningen, då fryser den inte oavsett djup.
Räcker det? Går frosten rakt ner SAS?

N NoOne2k skrev:
I en gräsyta kommer det med största sannolikhet att klara sig,även om det finns en risk för frysning. I en hådrgjord yta som skottas hade jag ställt krav på att de gräver upp och lägger skivor av xps300 markisolering. Då lägger man 600mm breda skivor direkt ovan ledningarna och återfyller sedan. Jag hade ställt krav på att de lägger skivor som är 100mm tjocka. Skulle inte det räcka i framtiden så kan man lägga en värmekabel i röret då.
Varför i hela världen skulle man lägga xps när det finns rörisolering?

Claes Sörmland
Frost i mark handlar ju om avgång av lagrad värme i jorden över tid uppåt så en isolerande mössa i form av ett flak cellplast gör stora saker under det, d v s den försenar storligen värmeavgången från jorden under kallperioden.

En rörisolering ger inget som helst skydd mot markfrysning om man inte har en värmekabel i röret som tillför värme innanför rörisoleringen. Eller flödande vatten hela tiden som tillför värmen, t ex att man låter en kran droppa dygnet runt.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Ja, rörisolering lär inte lösa frostproblemet vid stillastående vatten. Det han man väl primärt för att hindra värmeförluster från varmvattensrör? Eller hindra kondens på kylrör inomhus.

B BjörnUlf skrev:
Hej,

Jag har haft en entreprenör som på löpande räkning borrat vattenbrunn och grävt in vattenledning till huset. Det var inte särskilt länge sedan och jobbet är klart och betalat. Nu har jag själv grävt och hittat att ledningen endast ligger ca 50 cm djupt och på en gårdsplan.

Jag tycker inte det känns korrekt, bor i södra Sverige. En bra bit ifrån frostfritt djup och mig veterligen fanns det ingen anledning att inte gräva djupare.

Hur bör man agera?

Mvh
Jag hade grävt upp ledningen och tejpat dit en elkabel utanpå och isolerat med rörisolering och grävt ned allt igen. Enklast och du slipper en utdragen konflikt med entreprenören. Kostar inte så mycket. Slå på elen i januari och slå av den i mars.

G gorcot skrev:
Jag hade grävt upp ledningen och tejpat dit en elkabel utanpå och isolerat med rörisolering och grävt ned allt igen. Enklast och du slipper en utdragen konflikt med entreprenören. Kostar inte så mycket. Slå på elen i januari och slå av den i mars.
Är det inte lättare att lägga in elkabeln inuti så slipper man gräva upp?

• Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Det är nog inte så enkelt som att bara gräva ner röret till 1,2 m. I en borrad brunn har man stålrör som mantel från ytan och ner en bit i berg. För att få ut vattnet från pumpen finns en genomgång med en specialkoppling där pumpen hänger i en stålwire, den genomgången görs vid borrtillfället. Om den sitter på 50 cm djup är man tillbaks på ruta ett, den kan inte flyttas i efterhand (jo, teoretiskt men inte praktiskt). Lägg in en elkabel, den behöver bara användas om man är bortrest på vintern så det kostar inte många kronor.
Jag har själv en elkabel de sista 15 m vattenrör då det är urberg under så det blir för grunt den drar 12 W/lm. Utgången i brunnen ligger på 1,7 m (södra Dalgränsen).

V Vårbacka skrev:
Om den sitter på 50 cm djup är man tillbaks på ruta ett
Om det inte handlar om markförhållanden så borde det väl vara väldigt ovanligt att brunnsborrare inte har koll på att sätta det på frostfritt djup. Men visst det finns garanterat inkompetenta brunnsborrare med, men jag tror inte det är särskilt vanligt.

Även ifall brunnskopplingen ligger på 50 cm så vill man ju ha en så lång bit som möjligt på frostfritt djup. Den korta bit som behövs vid brunnen kan man ju då bättra på med lite kostsammare åtgärder, t.ex. värmekabel.

Frerider Frerider skrev:
Ganska vanligt djup mellan 0.5-0.8m. Så länge det används så är risken för att det fryser liten..
Där ev snö plogas bort är ju risken för frysning stor.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.