4 792 läst ·
159 svar
5k läst
159 svar
En tråd för Mammotion robot klippare för de som söker råd och tips
Efter en hel del experimenterande så kan jag nu säga att jag har löst problemen med WiFi! Om det löser alla problem med positioneringen och relaterade problem låter jag vara osagt, men jag har koll på WiFi nu i alla fall
Tips till trådens läsare är att om ert WiFi stödjer det, justera WiFi-inställningarna så att:
- APn/routern inte skickar ut mer än medelhög effekt. Hög effekt eller Auto (i de flesta fall) kommer att få gräsklipparen att tro att den hörs lika bra i sin riktning, vilket den inte gör då ESP32-processorn (vars WiFi-krets hanterar detta) inte alls är så effektstark och inte har så bra antenn. Detta är viktigt oavsett om man vill byta till en annan AP, eller om man vill byta till 4G är WiFi inte täcker.
- i mina Unifi APor så kan jag definiera brythastigheten för WiFi-nätet. Dvs, när den slutar prata med klienten som har lägra hastighet på WiFi än så (detta är den momentana maximala radiohastigheten vi pratar om, inte hastigheten på överföringen som mycket väl kan vara lägre än så). Jag har ställt in denna till 5,5 Mbps. Är förhållandena sådana på radion att man inte kan leverera 5,5 Mbps i någon riktning, då kopplar basstationen ned.
- WiFi-egenskaper högre än WiFi4 inte är aktiva på det BSSID som används. I mina Unifi ar jag "IOT-mode" som fixar allt på en gång, men alla varianter av assisterad handover och liknande skall stängas av.
. se till att nätet enbart har 2,4 GHz-bandet aktivt på det BSSID som används.
- Jag har satt upp ett särskilt BSSID bara för klipparen. Detta gör att alla egenskaper som går att koppla enbart till detta BSSID (de flesta av de ovan) kan frikopplas från mobiltelefoner, TV mm.
Mha dessa så kan jag nu få min klippare att hoppa mellan mina tre AP utifrån täckningen på den lokala platsen på gräsmattan. Framförallt så har jag med egenskaperna ovan finjusterat så att handovers bara sker där det är relativt riskfritt (i en zon utan risk för fall, diken eller liknande).
Om detta löser en del, många eller alla problem jag har haft återstår att se. Jag kan redan konstatera att felfrekvensen har minskat (inget otyg från klipparen ännu). Att enbart köra på 4G löste inte problemen, men då bor jag under antennloben (vilket innebär bra signal men frekventa byten av frekvensband, åtminstone hos mig) vilket bla stör prestandamätningar till och från - de går inte att genomföra.
Tips till trådens läsare är att om ert WiFi stödjer det, justera WiFi-inställningarna så att:
- APn/routern inte skickar ut mer än medelhög effekt. Hög effekt eller Auto (i de flesta fall) kommer att få gräsklipparen att tro att den hörs lika bra i sin riktning, vilket den inte gör då ESP32-processorn (vars WiFi-krets hanterar detta) inte alls är så effektstark och inte har så bra antenn. Detta är viktigt oavsett om man vill byta till en annan AP, eller om man vill byta till 4G är WiFi inte täcker.
- i mina Unifi APor så kan jag definiera brythastigheten för WiFi-nätet. Dvs, när den slutar prata med klienten som har lägra hastighet på WiFi än så (detta är den momentana maximala radiohastigheten vi pratar om, inte hastigheten på överföringen som mycket väl kan vara lägre än så). Jag har ställt in denna till 5,5 Mbps. Är förhållandena sådana på radion att man inte kan leverera 5,5 Mbps i någon riktning, då kopplar basstationen ned.
- WiFi-egenskaper högre än WiFi4 inte är aktiva på det BSSID som används. I mina Unifi ar jag "IOT-mode" som fixar allt på en gång, men alla varianter av assisterad handover och liknande skall stängas av.
- Jag har satt upp ett särskilt BSSID bara för klipparen. Detta gör att alla egenskaper som går att koppla enbart till detta BSSID (de flesta av de ovan) kan frikopplas från mobiltelefoner, TV mm.
Mha dessa så kan jag nu få min klippare att hoppa mellan mina tre AP utifrån täckningen på den lokala platsen på gräsmattan. Framförallt så har jag med egenskaperna ovan finjusterat så att handovers bara sker där det är relativt riskfritt (i en zon utan risk för fall, diken eller liknande).
Om detta löser en del, många eller alla problem jag har haft återstår att se. Jag kan redan konstatera att felfrekvensen har minskat (inget otyg från klipparen ännu). Att enbart köra på 4G löste inte problemen, men då bor jag under antennloben (vilket innebär bra signal men frekventa byten av frekvensband, åtminstone hos mig) vilket bla stör prestandamätningar till och från - de går inte att genomföra.
Snacka om att jinxa. Jag hann bara skriva inlägget ovanför så körde klipparen utanför. Den backade över gränsen och genom det virtuella staketet också - vilket antyder dålig noggrannhet på GPS-positioneringen. Det skedde i precis det område jag fortfarande var lite orolig för, dvs där WiFi-täckningen är som sämst på tomten. Jag måste flytta en AP närmare och högre alltså. Men det kan ju vara den kassa vändningsalgoritmen också.
Frugan verifierade det också (jag är på jobbet). Klipparen har backat rakt över kanten, trots virtuellt stängsel. Gränsen går i bildens högerkant, så den var flera decimeter fel. Dessutom har hjulen grävt sig in en decimeter i kanten också när den försökt ta sig loss.pacman42 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så för att summera. Problemet med att den tappar position när den kör framåt och där AI vision inte hjälper (slänt, låg fallhöjd) verkar fortfarande vara löst för mig med GPS-fixen. Problemet med att den backar över gränserna till och från, det verkar inte vara löst. Så det hade nog inget med dålig positionering att göra. Jag skall dock temporärt flytta på en av mina WiFi APor så att jag får bättre täckning i detta hörnet för att helt kunna utesluta att det har med GPS-positioneringen att göra.
Haha detta är knappast för Svenson att hålla på med 🤣pacman42 skrev:
Efter en hel del experimenterande så kan jag nu säga att jag har löst problemen med WiFi! Om det löser alla problem med positioneringen och relaterade problem låter jag vara osagt, men jag har koll på WiFi nu i alla fall
Så otroligt impad av ditt tålamod och tacksam för att du delar erfarenheter.
Hade jag varit normalt funtad så hade jag packat in klipparen i lådan och lämnat igen den.tttomten skrev:
Men nu är jag inte det, jag lever efter Pippis (något förvrängda) devis:
- det har jag aldrig gjort förut, så det är jag säkert jättebra på!
I detta fallet så uttrycker det sig i att problemet måste vara lösbart. Jag vet ju att delar av problemet har med mobil anslutning till Internet att göra och det skall jag ju faktiskt vara duktig på. Eller, ja, jag jobbar med sådant i alla fall.
Virtuella staket/stängsel (den jävla appen byter namn på saker hur ofta som helst och översättningen är olika för samma sak i olika sammanhang, just nu kallar den "klippa" ibland för "klippa" och ibland för "slåtter") hittar jag i min app under karta->skapa:H Hegge_ skrev:
Edit: som jag förstått det finns det inte på alla modeller.
Klicka här för att svara