3 170 läst ·
100 svar
3k läst
100 svar
En tråd för Mammotion robot klippare för de som söker råd och tips
Hittade på Facebook denna beta som någon fått till sig som verkar lösa några viktiga problem. Denna gäller för vanliga Luba 2.
Om den kommer till Luba 2 Mini så har jag tre av de problem jag identifierat lösta, kanske. Jag har en längre lista, men IoT-buggen (via 4G) är ju definitivt en som jag drabbats av och som är kritisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om den kommer till Luba 2 Mini så har jag tre av de problem jag identifierat lösta, kanske. Jag har en längre lista, men IoT-buggen (via 4G) är ju definitivt en som jag drabbats av och som är kritisk.
1.30.25.11 har jag kört några veckor på båda mina. Ingen beta. Löste mycket tjatiga kommunikationstelaterade problem.pacman42 skrev:
Hittade på Facebook denna beta som någon fått till sig som verkar lösa några viktiga problem. Denna gäller för vanliga Luba 2.
[bild]
Klipparna har alltid klippt men fått logga in I dem 5ggr innan allt laddas.
Pga strul med mammotions servrar och hög belastning efter förra mjukvaran.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 547 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 547 inlägg
Kan ej ladda ned denna version, app säger att jag redan har den senaste 🤔P Pligg85 skrev:
Uppkopplad med netRTK med BT - 4G - WiFi.
Hmm.
Jag förstår det från tråden jag läste att de skickat ut den till en del klippare som har just dessa problem. Har du ett ärende hos Mammotion som är öppet?P Pligg85 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 547 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 547 inlägg
Inget gällande detta. Skapade ett på den ena maskinen, den äldsta i vår men det var att jag fick bära den sista biten in på årets första två turer pga batteritorsk.pacman42 skrev:
Laddade upp en logg och fick till svar att den inte hunnit lära sig battericykel och gick in för sent för laddning. Det lät rimligt för drifttiden var längre än året innan så den körde nog för långt och misstolkade batteriet.
Sen har den gått hela sommaren utan bekymmer. Laddar vid 15% och kommer in i stationen med 12-15% beroende på avstånd.
Då skickar de kanske ut beta-releaser till slumpmässiga klippare också? Skulle inte förvåna mig det minsta faktiskt.P Pligg85 skrev:Inget gällande detta. Skapade ett på den ena maskinen, den äldsta i vår men det var att jag fick bära den sista biten in på årets första två turer pga batteritorsk.
Laddade upp en logg och fick till svar att den inte hunnit lära sig battericykel och gick in för sent för laddning. Det lät rimligt för drifttiden var längre än året innan så den körde nog för långt och misstolkade batteriet.
Sen har den gått hela sommaren utan bekymmer. Laddar vid 15% och kommer in i stationen med 12-15% beroende på avstånd.
Eller så ser de vilka som täppt igen deras server. Jag kör ju två maskiner och inkoppling via home assistant så den kör en hel del kommunikation.pacman42 skrev:
Trodde det var en som alla fick för forumen verkade tacksamma för den
Jag kan ju berätta att sedan jag läste min klippare till en AP på WiFi så har den skött sig bättre längs kanterna på området, förutom i ett område där jag har dålig WiFi-täckning från den APn.
På 4G har jag haft problem också, som jag skrivit om tidigare .
På 4G har jag haft problem också, som jag skrivit om tidigare .
Nyss försökte min klippare backa över laddstolpen som är ett par decimeter utanför klippområdet. Detta skedde på den punkt i gräsmattan där signalen från min utomhus-AP bör vara som bäst då trädet bara är en handfull meter från APn.
Detta utesluter att problemet med att den backar utanför området är kopplat till kvaliten på WiFi-signalen (som är full där, vilket också verifierades med appen inom några sekunder så att det inte var problem i klipparen).
Intressant med denna plats är också att det inte bör vara problem med fäste i gräset. Det är helt plant. Men det är ett ytterhörn på den uppmappade gräsmattan precis där, vilket det också är på de två senaste platserna min klippare kört över gränsen.
Detta får mig att ytterligare misstänka att det är flerpunktsvändningsalgoritmen som är boven! Denna gång körde den zickzack, de två senaste gångerna kantklippning (men jag har noterat att man för att kunna klippa ut i hörnen verkar ha infört att klipparen backar/vänder ut i 90-gradershörnen vid kantklippning numera. Det gjorde den inte för några veckor sedan.
Bara ett tips från coachen som verkar råka ut för alla möjliga fel.
Mammotion verkar förresten fundera på att byta ut min klippare, inte för att jag förstår varför - det verkar ju vara mjukvaran som är problemet, inte hårdvaran.
Detta utesluter att problemet med att den backar utanför området är kopplat till kvaliten på WiFi-signalen (som är full där, vilket också verifierades med appen inom några sekunder så att det inte var problem i klipparen).
Intressant med denna plats är också att det inte bör vara problem med fäste i gräset. Det är helt plant. Men det är ett ytterhörn på den uppmappade gräsmattan precis där, vilket det också är på de två senaste platserna min klippare kört över gränsen.
Detta får mig att ytterligare misstänka att det är flerpunktsvändningsalgoritmen som är boven! Denna gång körde den zickzack, de två senaste gångerna kantklippning (men jag har noterat att man för att kunna klippa ut i hörnen verkar ha infört att klipparen backar/vänder ut i 90-gradershörnen vid kantklippning numera. Det gjorde den inte för några veckor sedan.
Bara ett tips från coachen som verkar råka ut för alla möjliga fel.
Mammotion verkar förresten fundera på att byta ut min klippare, inte för att jag förstår varför - det verkar ju vara mjukvaran som är problemet, inte hårdvaran.
Klicka här för att svara