Jag har grävt en grop som är ca: 2,5x3,5 m och 0,8 m djup. Hur formar man olika nivåer innan man sätter dammduk? Vad ska man använda för material? Funkar lera?

Man gräver ju nivåerna allt eftersom, alltså sparar material där det ska vara grundare vatten. Nu får du återfylla. 1782748851744.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Håkan Karlsson2
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Man gräver ju nivåerna allt eftersom, alltså sparar material där det ska vara grundare vatten. Nu får du återfylla.[bild]
Tyvärr så har jag en jämn utgrävd grop utan nivåer så jag måste skapa nivåerna i efterhand. Jag undrar vilket material man ska använda så att det inte bara rasar ihop efter att man satt duk och fyllt med vatten. Vad är det vita materialet på bilden, …sand?

Lera hade jag inte valt. Torv är nog väldgt bra vid återfyllning för att bygga "hyllor".

• Gilla
joran
  • Laddar…
Tror inte det rasar så mycket efter du fyllt, vattnet kommer ju knuffa tillbaka.
Men ett förslag är att gräva ut dammen lite till åt sidorna om det är möjligt. Det är ju ganska trevligt med större damm och nu när ni ändå gjort jobbet att gräva så är det ju synd att fylla upp den igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.