Jag har grävt en grop som är ca: 2,5x3,5 m och 0,8 m djup. Hur formar man olika nivåer innan man sätter dammduk? Vad ska man använda för material? Funkar lera?

Man gräver ju nivåerna allt eftersom, alltså sparar material där det ska vara grundare vatten. Nu får du återfylla. 1782748851744.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Håkan Karlsson2
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Man gräver ju nivåerna allt eftersom, alltså sparar material där det ska vara grundare vatten. Nu får du återfylla.[bild]
Tyvärr så har jag en jämn utgrävd grop utan nivåer så jag måste skapa nivåerna i efterhand. Jag undrar vilket material man ska använda så att det inte bara rasar ihop efter att man satt duk och fyllt med vatten. Vad är det vita materialet på bilden, …sand?

Lera hade jag inte valt. Torv är nog väldgt bra vid återfyllning för att bygga "hyllor".

• Gilla
Håkan Karlsson2 och 1 till
  • Laddar…
Tror inte det rasar så mycket efter du fyllt, vattnet kommer ju knuffa tillbaka.
Men ett förslag är att gräva ut dammen lite till åt sidorna om det är möjligt. Det är ju ganska trevligt med större damm och nu när ni ändå gjort jobbet att gräva så är det ju synd att fylla upp den igen.

• Gilla
Håkan Karlsson2
  • Laddar…
Funderar om att gjuta en damm är ett bra alternativ. Är det någon som har erfarenhet av att gjuta en damm istället för att använda dammduk?

När jag jobbade på Saab i Trollhättan i slutet på 80-talet så var det en arbetskompis som gjorde en trädgårdsdamm. Han formade den i sand, lade på hönsnät som armering och putsade. Lade visst nät i varje lager och det var väl en 4-5 lager men hur tjockt han lade på vet jag inte. Körde förbi för något år sedan och dammen fanns kvar, även om kompisen flyttat, så jag antar att metoden fungerat.

Tack för tipset. Då kan man göra nivåer med lecasten och putsa på med hönsnät och cement. Man kanske behöver någon typ av frostsäker betong?

pacman42 pacman42 skrev:
Lera hade jag inte valt. Torv är nog väldgt bra vid återfyllning för att bygga "hyllor".
Torv kommer ju förmultna och sjunka ihop så det är nog en dålig idé.

E Eld skrev:
Torv kommer ju förmultna och sjunka ihop så det är nog en dålig idé.
Det tar måååånga år i den miljön.

Nu kom jag på en idé som jag tror är bäst och det är att forma med markcellplast och sen täcka med duk. Det borde ju vara enklast, billigast och hållbart. Eller vad tror ni? 😊

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
H Håkan Karlsson2 skrev:
Nu kom jag på en idé som jag tror är bäst och det är att forma med markcellplast och sen täcka med duk. Det borde ju vara enklast, billigast och hållbart. Eller vad tror ni? 😊
Det finns en nackdel dock och det är det att du isolerar bort markvärmen.

pacman42 pacman42 skrev:
Det finns en nackdel dock och det är det att du isolerar bort markvärmen.
Tänkte inte på det 😕

H Håkan Karlsson2 skrev:
Tänkte inte på det 😕
Så isolera inte under/botten

• Gilla
Håkan Karlsson2
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så isolera inte under/botten
Torv är också isolering...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.