4 843 läst ·
159 svar
5k läst
159 svar
En tråd för Mammotion robot klippare för de som söker råd och tips
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 570 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 570 inlägg
Detta är ngt man får ta med inköpsstället.pacman42 skrev:
Tippar att det finns användare där RTK styrda ej fungerar men då finns LiDAR styrda.
Sen är min övertygelse att ingen säljare kan konstatera att den eller den andra tekniken kommer att fungera bäst.
Man är nog tvungen att testa om man misstänker svårigheter.
Redigerat:
Lidar fungerar inte för att styra med, den fungerar bara för upptäckande av hinder. Eftersom omgivningen varierar så kan aldrig Lidar fungera annat än om man till stor del har hårda kanter runt om.Tomture61 skrev:
Edit: den kan exempelvis aldrig fungera bra på en ojämn gräsmatta eller om det är backigt. Det den skall detektera kommer och går beroende på klipparens lutning.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 570 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 570 inlägg
Hmm, knepigt iom. att det tom. på detta forum finns mycket nöjda användare av denna teknik.pacman42 skrev:
Lidar fungerar inte för att styra med, den fungerar bara för upptäckande av hinder. Eftersom omgivningen varierar så kan aldrig Lidar fungera annat än om man till stor del har hårda kanter runt om.
Edit: den kan exempelvis aldrig fungera bra på en ojämn gräsmatta eller om det är backigt. Det den skall detektera kommer och går beroende på klipparens lutning.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 570 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 570 inlägg
Mammotions klippare med lidar använder fortfarande GPSen för att veta vart den är, lidar används för att undvika kollisioner och för att justera/hantera om GPSen har dålig noggrannhet. Om det inte finns flera (minst tre, helst fyra) distinkta objekt (som träd) inom synhåll för lidarn i varje position så kan den inte veta vart den är. Långt gräs blir en skugga som den inte kan positionera sig med.Tomture61 skrev:
En gammal lärare till mig på högskolan uppfann denna teknik för att styra robotar - så jag är rätt väl insatt i hur den fungerar. Jag fick nämligen flera föreläsningar om hur det fungerar.
Det var du som lyfte upp lidar som ett alternativ, jag är ytterst tveksam till att den fungerar i min trädgård. Den är väldigt komplex (bergknallar, terrasseringar, diken, branta slänten osv). Objekten kommer dessutom då att komma och gå beroende på lutningen på klipparen. Mammotion själva litar inte på den, utan de använder den bara som komplement till GPS.
Förstår inte vad du menar men frågan kvarstår, hur vet du vad pacman sett och inte?Tomture61 skrev:
Blir lätt märkligt när du svarar åt andra samt vet vad andra sett oavsett vad du vill med denna tråd.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 570 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 570 inlägg
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 570 inlägg