Hej,

Jag ska snart lägga takpapp(ytpapp) på min nybyggda friggebod och undrar om det är OK att lägga pappen direkt på spont-taket eller måste man ha någon annan underlagspapp innan?

Rickard.
Du måste såklart ingenting men du bör absolut lägga någon form av papp under fotplåten och underlagspapp är klart lämpligast och när du lagt ut den så är det väl lika bra att bara fortsätta hela vägen. 😉

Jag tror inte det finns någon tillverkare av ytpapp (sån som finns i handeln) som inte kräver underlagspapp enligt montageanvisningarna, där står också hur man ska höra underlagspappningen då det skiljer lite från andra tak.

Har alltid lagt underlagspapp under ytpappen, det blir ett extra skydd även på små byggnader.

Tack för alla svar. Anledningen att jag frågade är att jag endast fick med ytpapp från leverantören av boden och funderade därför på om det kanske räcker. Självklart förstår jag att det ger ett bättre skydd mot väta ju fler lager man har.

Jag hade givetvis tänkt lägga ett lager syllpapp under fotplåten men eventuellt hoppat över att lägga ett extra lager underlagspapp under ytpappen som täcker hela taket. Men det kanske är bäst att köpa någon form av underlagspapp också.

P
C [Chrille] skrev:
Jag hade givetvis tänkt lägga ett lager syllpapp under fotplåten
Satsa på en fotplåtsremsa istället. Betydligt smidigare än syllpapp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.