Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Det en riktig speldator förbrukar i effekt idag räckte förmodligen till en hel våning på 70 talet sen har vi en hel del annat som vill ha ström
jag tänkte tvärtom , att led idag förbrukar en bråkdel av vad belysning gjorde på 70-talet.

Och om man belastar en 10A grupp kontinuerligt med 2300W har man gjort en grov miss i planerandet 10 A bör endast vara ev toppbelastning och tillfälligt. Räkna med 10-15% i marginal.
OCH ja du kan använda den g:a matningen till bastun även om du går ner till1,5mm2 men då säkrad med 10 A samt lämpligtvis en anteckning i närheten av centralen tex på gruppschemat där det framgår hur det är ändrat.

E elmont skrev:
Och om man belastar en 10A grupp kontinuerligt med 2300W har man gjort en grov miss i planerandet 10 A bör endast vara ev toppbelastning och tillfälligt. Räkna med 10-15% i marginal.
OCH ja du kan använda den g:a matningen till bastun även om du går ner till1,5mm2 men då säkrad med 10 A samt lämpligtvis en anteckning i närheten av centralen tex på gruppschemat där det framgår hur det är ändrat.
den elektrikern som drog elen måste varit full.
Halva huset dog på en säkring som enligt schemat endast skulle omfatta 2 rum

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är låter inte bra. Menar du att badrummet inte är skyddsjordat, att skyddsjorden där inte har kontakt med skyddsledarplinten i elcentralen? Det behöver i så fall åtgärdas bums.

Nej det är inte fel.

Studera denna bild så ser du hur jord är relaterad till JFBer. Det som en JFB skyddar är faser och nolla, inringade i bilden. Det är endast dessa ledare som passerar genom JFBn. Det är faser och nolla som du ska plocka från rätt ställe för att få det skydd du önskar från JFBer.

JFBn löser, förenklat, om det inte går lika hög ström tillbaka i nollan som det går ut i fasledaren - det blir då en obalans.

[bild]

För att det ska kunna bli en obalans behöver strömmen ta en väg utanför JFBn, dvs "fel" väg. För att det ska bli en sluten krets måste denna felström gå till en fas eller nolla före JFBn, annars uppstår ingen felström.

I denna bild har jag ritat in röda pilar på möjliga felfall. Blir det kontakt mellan pilarnas ändar, antingen galvaniskt ("kortslutning" eller halft ledande) eller via en människa så löser JFBn. Längst ned till höger är moder jord den andra punkten, och det blir en sluten krets där eftersom PEN-ledaren från transformatorn har ett jordtag (inritat uppe till vänster).

Som du ser så är skyddsjord en punkt som får strömmen att ta en väg förbi JFBn, och därmed orsaka en obalans i den som får den att lösa. Elektriskt spelar det ingen roll var denna (skydds)jord kommer ifrån. Det kan vara vad som helst, vilken kabel som helst, ett vattenlednignsrör etc. Skyddsjorden är gemensam och har ingen bäring på vad som blir skyddat av JFBn.

[bild]

De blå pilarna visar strömmar som inte löser JFBn, dvs normal belastningsström. Därför får man inget personskydd ifall man tar i fas och nolla. JFBn skyddar bara om man tar i fas och jord.

Pilen upp till höger till ett ? är kopplad till något som inte har (galvanisk) kontakt med elsystemet, t.ex diskbänken. Där går ingen ström så JFBn ser ingen obalans. Om man däremot skulle jorda diskbänken så löser JFBn.

Här är en gammal bild från elsäkerhetsverkets broschyr. Den är lite rörig men går du igenom felfallen sakta så förstår du.

[bild]

Även om det elektriskt inte spelar någon roll varifrån jorden kommer så finns det ändå regler som säger att skyddsledaren ska komma från samma ledning som fas och nolla. Dvs en gruppledning ska innehålla faser, nolla och skyddsjord. Och man ska inte göra några tvärförbindningar mellan gruppledningar. Tänk trädstruktur. Så skyddsjorden ska hämas från samma ledning som man hämtar faser och nolla från.

Vill du verkligen att hela övervåningen ska gå på en enda grupp? Det kan vara en praktisk fördel att sektionera lite, minst två grupper. T.ex en grupp till badrummet och nåt mer, och en annan grupp via bastuledningen. Båda inkopplade efter JFBn till badrummet.
Om man skulle välja att dels upp övervåningen på två grupper, måste varje grupp ha sin egna fas,nolla och jord då ?

Det räcker alltså inte att man har separata fasledare och skyddsjord utan de båda grupperna får inte dela på samma återledare/neutral? Är det korrekt antaget ?

E
I impendill skrev:
Om man skulle välja att dels upp övervåningen på två grupper, måste varje grupp ha sin egna fas,nolla och jord då ?

Det räcker alltså inte att man har separata fasledare och skyddsjord utan de båda grupperna får inte dela på samma återledare/neutral? Är det korrekt antaget ?
Misstänker att du missförstår vad en grupp är. Och du ska ha antingen 0 eller 1 neutralledrare till denna, inte 2 eller 3.
Så räkna 1.

Faser kan du däremot ha 1, 2 eller 3.

E El-Löken66 skrev:
Misstänker att du missförstår vad en grupp är. Och du ska ha antingen 0 eller 1 neutralledrare till denna, inte 2 eller 3.
Så räkna 1.

vad missförstår jag? Förklara gärna vad en grupp är om det är så att jag missförstår.
Jag tänker övervåningen uppdelat på 2 säkringar. Kan två säkringar dela på samma neutralledare?

E El-Löken66 skrev:
Så räkna 1.
Det där var ett synnerligen virrigt svar.

I impendill skrev:
Ja.

I impendill skrev:
Det du pratar om nu är en två- eller trefasgrupp. Där har man tre olika faser med en gemensam nolla och skyddsledare. Det är inte aktuellt i ditt fall.

• Arg
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det där var ett synnerligen virrigt svar.

Ja.

Det du pratar om nu är en två- eller trefasgrupp. Där har man tre olika faser med en gemensam nolla och skyddsledare. Det är inte aktuellt i ditt fall.
Tack för svar Bo!

För att beskriva min tanke ytterligare så skulle jag vilja använda en av de 3 faser jag tidigare hade till bastuaggregatet för att betjäna halva övervåningen med el. I dagsläget finns det kablar dragna (3 faser) med skyddsjord och neutralledare till övervåningen. Dock så har jag plockat ut säkringarna eftersom att den inte längre används. Kan jag "låna" en fas och säkra ner från 16A till 10A och koppla på 1,5mm2 kabel på befintlig 2,5 mm2?

Är du med på hur jag menar?

Givetvis skulle man ju kunna dra upp en ny anslutning och använda ett av reservplatserna i proppskåpet men det blir lite mer jobb att få det igenom mellanbjälklag osv.

Tacksam för dina tankar.

E
I impendill skrev:
Tack för svar Bo!

För att beskriva min tanke ytterligare så skulle jag vilja använda en av de 3 faser jag tidigare hade till bastuaggregatet för att betjäna halva övervåningen med el. I dagsläget finns det kablar dragna (3 faser) med skyddsjord och neutralledare till övervåningen. Dock så har jag plockat ut säkringarna eftersom att den inte längre används. Kan jag "låna" en fas och säkra ner från 16A till 10A och koppla på 1,5mm2 kabel på befintlig 2,5 mm2?

Är du med på hur jag menar?

Givetvis skulle man ju kunna dra upp en ny anslutning och använda ett av reservplatserna i proppskåpet men det blir lite mer jobb att få det igenom mellanbjälklag osv.

Tacksam för dina tankar.
Ja, klipp kabeln vid något lämpligt ställe och lägg in i en dosa.

Sen utgår du med 2,5mm2, detta kan du säkra 10A ifall du vill.

E El-Löken66 skrev:
Ja, klipp kabeln vid något lämpligt ställe och lägg in i en dosa.

Sen utgår du med 2,5mm2, detta kan du säkra 10A ifall du vill.
inga problem att fortsätta med 1,5mm2 där jag skarvar i dosan ?

E
I impendill skrev:
inga problem att fortsätta med 1,5mm2 där jag skarvar i dosan ?
Problem? Nej, men kör 2,5mm2, det är ju en lång kabel och vanliga uttag idag är klassade för 16A.

Så kan du säkra 10A men har möjlighet att räkna på att säkra upp i framtiden.

Du kan ju även sätta en liten kapsling med dvärgbrytare istället så kan du säkra av nya utgående grupper där uppe. Exempelvis 1,5mm2 10A osv.

E El-Löken66 skrev:
Problem? Nej, men kör 2,5mm2, det är ju en lång kabel och vanliga uttag idag är klassade för 16A.

Du kan ju även sätta en liten kapsling med dvärgbrytare istället så kan du säkra av nya utgående grupper där uppe.
blir det inte väldigt mycket jobbigare att dra en 2,5:a istället ?

kan du förklara närmre med dvärgbrytare ? Hur menar du där ?

Flera vägar att gå / välja mellan.

Om Du inte haft några problem med att säkringen till övervåningen brukar gå så är det väl inget problem som behöver lösas - egentligen?

Om Du idag har gamla porslinssäkringar, men i framtiden byter till moderna automatsäkringar kan detta bli ett problem.

Det beror inte på hur många vägguttag eller taklampor det finns på övervåningen, utan på vad som kopplas in i dem.

Många led-lampor ==> knappast några problem.
2 st värmekaminer en kall vinterdag ==> god risk för problem...

Det snyggaste vore att på lämpligt sätt dela övervåningen så att ungefär hälften av rummen får el den vägen som det kommer idag (med tillägg att det skall vara en egen jordledare i den matningen), och att de andra rummen ändras så att de matas via den "stigare" som tidigare gick till bastuaggregatet. I den befintliga ledningen använder Du då en av faserna, nollan och jorden. Dessa två olika halvor av övervåningen kommer då att matas från varsin "grupp" (säkring) i centralen - och ledningarna från dessa två grupper får aldrig mötas i någon dosa eller annan apparat.

Ett annat sätt - som jag inte vill rekommendera, men jag nämner att det finns, är att dela på samma sätt i övervåningen, men att de två halvorna båda matas via "bastuledningen" - de skulle då dela nolla och skyddsjord, men ha varsin fas från centralen till dosan på övervåningen där de delas upp (för att sedan aldrig mötas mer).

Formellt tillhör de två halvorna då samma grupp, en 2-fasgrupp, med 2 säkringar, eller med en 2-polig automatsäkring.

Oavsett vilken metod som väljs så är troligen jordfelsbrytaren som matar värmegolvet enfasig, ca 35 mm bred, och den kommer inte att räcka till för de två grupperna nästan hur man än gör. Enklast är nog att sätta dit en till, likadan, kanske byta plastlådan till en som är stor nog, eller också - att föredra - är att fundera på att installera jordfelsbrytare för hela huset (vilket kan medföra ett lite oplanerat byte av t.ex. gammal spis, varmvattenberedare eller elpatron i panna som faktiskt kan ha jordfel utan att man märker det före installationen...)

Men jordfelsbrytare för hela huset är en utmärkt liv- och brandförsäkring (inte idiotsäker, men bra mycket bättre än ingen försäkring alls!)

Och som tidigare sagt - allt detta är, helt rimligt, väldigt mycket behörighetskrävande elinstallationer - inget att ge sig på själv, eller att låta någon händig byggnadsarbetare från främmande land ta hand om.

Om någon lämnar ett pris och säger att "befintlig central måste bytas" skall Du ta fler priser. Om Du ändå tänker byta den förr eller senare, och har pengarna, så går det att köra direkt, men det kan lätt bli 20 lakan på bara det jobbet om det är en villa med lite storlek. Rent tekniskt skall det gå att komplettera med en till enfasig jordfelsbrytare på ena bastu-stigaren för runt tusenlappen (om inte installatören måste åka långa vägar och så, förstås). Sätta jordfelsbrytare för hela huset kan i vissa lägen (beror på hur gamla centralen är gjord) gå rätt lätt för ett par tusenlappar, och i vissa lägen faktiskt vara så knöligt att utbyte är rätt väg att gå. Det måste någon avgöra som kan titta in i din nuvarande central.

Installationerna på övervåningen är en annan kostnad, detta är för själva centralen.

• Gilla
impendill
  • Laddar…
I impendill skrev:
För att beskriva min tanke ytterligare så skulle jag vilja använda en av de 3 faser jag tidigare hade till bastuaggregatet för att betjäna halva övervåningen med el.
Ja det går bra.
I impendill skrev:
I dagsläget finns det kablar dragna (3 faser) med skyddsjord och neutralledare till övervåningen.
Detta är ett exempel på en trefasgrupp, dvs en fysiskt ledning (kabel i ditt fall?) med fem ledare (inte "kablar" - en kabel innehåller ledare). Det är definitionen på en grupp. Att du bara nyttjar en fas ändrar inte på det.
I impendill skrev:
Kan jag "låna" en fas och säkra ner från 16A till 10A och koppla på 1,5mm2 kabel på befintlig 2,5 mm2?
Ja, förutsatt att de andra två fasledarna inte används till något annat.

Du behöver inte fortsätta med 2.5 mm² utan 1.5 mm² går bra.

Klipp dock inte de andra ledarna, vika undan dem bara och isolera ändarna.

Tänk också på att det krävs omkoppling i matande elcentral så att faser och nolla till denna ledning hämtas ut efter JFBn som du idag har till badrummet.

• Gilla
impendill
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:

Du kan ju även sätta en liten kapsling med dvärgbrytare istället så kan du säkra av nya utgående grupper där uppe. Exempelvis 1,5mm2 10A osv.
Nu överarbetar du något vansinnigt. Jag tror inte TS behöver några utsvävningar.

• Gilla
Berrabus123 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.