8 872 läst ·
51 svar
9k läst
51 svar
En fråga angående skyddsjord och jorfelsbrytare
Ok!Bo.Siltberg skrev:
Ja det går bra.
Detta är ett exempel på en trefasgrupp, dvs en fysiskt ledning (kabel i ditt fall?) med fem ledare (inte "kablar" - en kabel innehåller ledare). Det är definitionen på en grupp. Att du bara nyttjar en fas ändrar inte på det.
Ja, förutsatt att de andra två fasledarna inte används till något annat.
Du behöver inte fortsätta med 2.5 mm² utan 1.5 mm² går bra.
Klipp dock inte de andra ledarna, vika undan dem bara och isolera ändarna.
Tänk också på att det krävs omkoppling i matande elcentral så att faser och nolla till denna ledning hämtas ut efter JFBn som du idag har till badrummet.
Men då får passdelar bytas också!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 864 inlägg
Jag tycker det tydligt framgår i tråden att TS behöver ström till sin övervåning, till belysning och uttag för allmänbruk. Inga tunga laster, det hade belastningsmässigt kunna gå med en enda grupp. En sektionering med två grupper är dock lämpligt. Bastuledningen kan där återanvändas. Det kräver omkopplingar i centralen så att allting skyddas av en JFB - hur är oklart då vi inte sett centralen men det låter som att det behövs en lite kapsling bredvid. Det går hur som helst att lösa. Passdelar ser man givetvis till, om det är aktuellt öht. Du slår in öppna dörrar här. Skyddsledaren till badrummet behöver kontrolleras. Vad är oklart tycker du? Har du läst tråden från början?
Nej då, absolut inte, dagens 2,5 är lika grov som gamla 1,5 på grund av tvärbunden isolering.I impendill skrev:
Jo jag menar att man kan även sätta en liten låda vid lämpligt utrymme där man kan stoppa in säkringar, i ditt fall en 10 Ampere exempelvis. Dvärgbrytare, även tidigare nt som automatsäkringar.
Så kan du utgå från denna vid framtida projekt som detta.
Men nu sa Bo att det var krångligt, jag tänkte bara lägga fram lite alternativ.
Jordfelsbrytare kan man sätta i kapsling en på andra våningen ifall bastu var oskyddad eller med högre utlösningsström än 30 milliAmpere.Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker det tydligt framgår i tråden att TS behöver ström till sin övervåning, till belysning och uttag för allmänbruk. Inga tunga laster, det hade belastningsmässigt kunna gå med en enda grupp. En sektionering med två grupper är dock lämpligt. Bastuledningen kan där återanvändas. Det kräver omkopplingar i centralen så att allting skyddas av en JFB - hur är oklart då vi inte sett centralen men det låter som att det behövs en lite kapsling bredvid. Det går hur som helst att lösa. Passdelar ser man givetvis till, om det är aktuellt öht. Du slår in öppna dörrar här. Skyddsledaren till badrummet behöver kontrolleras. Vad är oklart tycker du? Har du läst tråden från början?
Jag har läst många trådar här, måste man redovisa för varenda en.
Jag har aldrig varit hemma hos tråd skaparen så jag har ingen aning om dennes förutsättningar, därav kan endast allmänna råd ges.
Är något jag skriver felaktigt är det givetvis att påpeka detta så det kan strykas av Mats.
Det kanske är givetvis för dig att man byter passdelar men kanske långt ifrån säkert att trådskapare tycker så, denne talar om säkringar.
Sen så kan ni kolla måtten på EX-kablar, numera är det inget krångel att få fram en 5G2,5, än mindre 3G1,5.
Men på forum tycker jag man ska ske hållbara och försiktiga råd då vi vet noll och intet om förutsättningarna då foto inte erbjuds.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 864 inlägg
Jag förstår inte varför du envisas med 2.5 mm²? Du har ingen grund för detta. Det spelar roll, 2.5 mm² är grövre, har grövre ledare, är därmed svårare att jobba med i uttag och kostar mer och tillför ingenting. Jag förstår att du utgår ifrån befintlig bastuledning som är 2.5 mm². Villkoren för att gå ned i (normal) area beskrev elmont i #17. I andra fall kan det vara nödvändigt med ett överströmsskydd när man går ned i area, men här behövs det inte då rätt överströmsskydd kan sättas i matande ände på bastuledningen. Jag vill gå så långt och hävda att det är ett felaktigt råd att gå vidare med 2.5 mm² i detta fall.
Vad skulle din låda på övervåningen med 10 A överströmsskydd tillföra? Vill du ha en JFB där, och en annan i undervåningens central för badrummet? Det är i och för sig en ide att sektionera övervåningen inte bara med olika grupper utan även med olika JFBer. Men jag hävdar att detta löses bättre samlat i undervåningens central. TS funderar på att byta elcentral på undervåningen. Det finns troligen inga skäl, varken praktiska, säkerhetsmässiga eller tekniska med en liten undercentral på övervåningen. Om man i framtiden behöver mer effekt till övervåningen kan man överväga att även använda de andra två fasledarna i bastuledningen, dvs en trefasgrupp som fördelas till enfasiga gruppledningar i dosan på övervåningen. Inte heller det kräver säkringar eller annat i fördelningspunkten.
Vad skulle din låda på övervåningen med 10 A överströmsskydd tillföra? Vill du ha en JFB där, och en annan i undervåningens central för badrummet? Det är i och för sig en ide att sektionera övervåningen inte bara med olika grupper utan även med olika JFBer. Men jag hävdar att detta löses bättre samlat i undervåningens central. TS funderar på att byta elcentral på undervåningen. Det finns troligen inga skäl, varken praktiska, säkerhetsmässiga eller tekniska med en liten undercentral på övervåningen. Om man i framtiden behöver mer effekt till övervåningen kan man överväga att även använda de andra två fasledarna i bastuledningen, dvs en trefasgrupp som fördelas till enfasiga gruppledningar i dosan på övervåningen. Inte heller det kräver säkringar eller annat i fördelningspunkten.
Och det är just detta jag tycker att du inte gör genom dessa utsvävningar. TS har inget komplicerat fall som behöver sjutton alternativ att överväga. Nu kommer han ändå att anlita en elfirma. Du har rätt i att det är bra att se helheten, men ställ då i så fall frågor kring hur det ser ut hos TS och vad han vill uppnå istället för att gissa på att han kanske behöver 2.5 mm² och 16 A i framtiden.E El-Löken66 skrev:
Inlägg #23 (del av):
"För att beskriva min tanke ytterligare så skulle jag vilja använda en av de 3 faser jag tidigare hade till bastuaggregatet för att betjäna halva övervåningen med el. I dagsläget finns det kablar dragna (3 faser) med skyddsjord och neutralledare till övervåningen. ..."
"För att beskriva min tanke ytterligare så skulle jag vilja använda en av de 3 faser jag tidigare hade till bastuaggregatet för att betjäna halva övervåningen med el. I dagsläget finns det kablar dragna (3 faser) med skyddsjord och neutralledare till övervåningen. ..."
Hej!S Soltorp40 skrev:Flera vägar att gå / välja mellan.
Om Du inte haft några problem med att säkringen till övervåningen brukar gå så är det väl inget problem som behöver lösas - egentligen?
Om Du idag har gamla porslinssäkringar, men i framtiden byter till moderna automatsäkringar kan detta bli ett problem.
Det beror inte på hur många vägguttag eller taklampor det finns på övervåningen, utan på vad som kopplas in i dem.
Många led-lampor ==> knappast några problem.
2 st värmekaminer en kall vinterdag ==> god risk för problem...
Det snyggaste vore att på lämpligt sätt dela övervåningen så att ungefär hälften av rummen får el den vägen som det kommer idag (med tillägg att det skall vara en egen jordledare i den matningen), och att de andra rummen ändras så att de matas via den "stigare" som tidigare gick till bastuaggregatet. I den befintliga ledningen använder Du då en av faserna, nollan och jorden. Dessa två olika halvor av övervåningen kommer då att matas från varsin "grupp" (säkring) i centralen - och ledningarna från dessa två grupper får aldrig mötas i någon dosa eller annan apparat.
Ett annat sätt - som jag inte vill rekommendera, men jag nämner att det finns, är att dela på samma sätt i övervåningen, men att de två halvorna båda matas via "bastuledningen" - de skulle då dela nolla och skyddsjord, men ha varsin fas från centralen till dosan på övervåningen där de delas upp (för att sedan aldrig mötas mer).
Formellt tillhör de två halvorna då samma grupp, en 2-fasgrupp, med 2 säkringar, eller med en 2-polig automatsäkring.
Oavsett vilken metod som väljs så är troligen jordfelsbrytaren som matar värmegolvet enfasig, ca 35 mm bred, och den kommer inte att räcka till för de två grupperna nästan hur man än gör. Enklast är nog att sätta dit en till, likadan, kanske byta plastlådan till en som är stor nog, eller också - att föredra - är att fundera på att installera jordfelsbrytare för hela huset (vilket kan medföra ett lite oplanerat byte av t.ex. gammal spis, varmvattenberedare eller elpatron i panna som faktiskt kan ha jordfel utan att man märker det före installationen...)
Men jordfelsbrytare för hela huset är en utmärkt liv- och brandförsäkring (inte idiotsäker, men bra mycket bättre än ingen försäkring alls!)
Och som tidigare sagt - allt detta är, helt rimligt, väldigt mycket behörighetskrävande elinstallationer - inget att ge sig på själv, eller att låta någon händig byggnadsarbetare från främmande land ta hand om.
Om någon lämnar ett pris och säger att "befintlig central måste bytas" skall Du ta fler priser. Om Du ändå tänker byta den förr eller senare, och har pengarna, så går det att köra direkt, men det kan lätt bli 20 lakan på bara det jobbet om det är en villa med lite storlek. Rent tekniskt skall det gå att komplettera med en till enfasig jordfelsbrytare på ena bastu-stigaren för runt tusenlappen (om inte installatören måste åka långa vägar och så, förstås). Sätta jordfelsbrytare för hela huset kan i vissa lägen (beror på hur gamla centralen är gjord) gå rätt lätt för ett par tusenlappar, och i vissa lägen faktiskt vara så knöligt att utbyte är rätt väg att gå. Det måste någon avgöra som kan titta in i din nuvarande central.
Installationerna på övervåningen är en annan kostnad, detta är för själva centralen.
Tack för ditt väldigt utförliga svar!
När du skriver att ledningarna från de två grupperna aldrig får mötas i någon dosa, menar du då att de tex att en grupp inte får skarvas i en dosa medans den andra gruppen endast leds vidare i samma dosa ?
måste man särskilja dem helt ?
Är det för att man inte ska kunna blanda ihop dem?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Ja man blandar inte olika grupper i samma dosa
@El-Löken66 du kan omöjligt vara elektriker? Du gillar att ta ut svängarna ordentligt i varje svar du skriver i detta forum och det påminner väldigt mycket om en hobbyelektriker som precis läst en bok eller två och nu helt plötsligt är expert på ämnet...
Stämmer Berrabus123, jag har läst en bok eller två.B Berrabus123 skrev: