32 212 läst ·
244 svar
32k läst
244 svar
Eluttag - vad gör jag för fel?
Lägg ner skruvmejseln och ring en elektriker. Att du redan lyckats få en skyddsjord lös och nu slagit ut flera uttag och en värmepump på samma grupp borde vara en rejäl väckarklocka. Jag har själv fått 230 V genom kroppen efter att någon felkopplat en jordledare så den blev spänningsförande. Det är inget man glömmer. Be elektrikern gå igenom allt ditt hempul också, för uppenbarligen är det här inte ett område där man lär sig genom att chansa.
Tyvärr är jag inte säker på att TS verkligen förstått vad han gjort. Att prata om färg på kablar är ju en sak men att förstå vad fas, nolla och jord betyder är något helt annat.Intet skrev:
Nu är vi väl lite off topic, men jag tycker ändå det är väldigt intressant att följa den här tråden, och de olika åsikterna.
Som när det gäller politik är det det mest extrema åt båda hållen som kanske hörs och syns mest.
Det jag är mest fascinerad av är tonen och hårdheten snarare än välviljan hos många.
Absolut, kopplingen som är gjord är farlig och inte korrekt.
Ts har frågat om hjälp och fått den.
Vidare tycker jag det är intressant hur många som är ovilliga att konstruktivt och med välvilja försöker förklara det på ett sätt utan att döma ut ts.
Generellt tycker jag det är intressant om man jämför rörmokeri med el.
Rörkopplingar säljs hur som helst och alla får göra det. Ingen pratar om hur livsfarligt det är att göra fel, eller lägger värderingar i det utan ör snarare hjälpsamma och uppmanar alla att läsa instruktion, inte blanda märken och köra på.
När det kommer till el blir det ofta väldigt hetsig ton så fort någon har lite mindre koll.
Vore det inte bättre att göra det mer lättillgängligt, med tydligare instruktioner och vilka risker det medför?
Självklart förstår jag skillnaden på personskada som kan uppstå av elkopplingen, men även en läckande ventil kan få någon att drunkna i en olycklig kallsup
, utöver det ofta större materiella skadorna som vatten kan orsaka med lätthet.
Min högst personliga åsikt är att det borde finnas en enklare behörighet eller utbildning / kurs att koppla el i sitt eget hem.
Som det är nu när det kostar 10 000 oavsett vilket litet jobb man vill ha gjort i Stockholm så blir det inte rimligt.
10 000 i skattade pengar är väldigt många arbetade timmar till medianlönen i Stockholm.
Efter skatt ligger medianlönen på ca 180kr per timme.
Dvs ett jobb för 10 000 innebär 55 timmars arbete, alltså något som tar 3-4 timmar för elektrikern.
Är det rimligt med en faktor 10 på jobbet?
Fun fact:
De som byter elmätare har ingen som helst utbildning eller förståelse för el. Bara en instruktion - skruva tills det tar stopp och stoppa sladdarna som dom satt (tidigare kollega som jobbade med det innan)
Som när det gäller politik är det det mest extrema åt båda hållen som kanske hörs och syns mest.
Det jag är mest fascinerad av är tonen och hårdheten snarare än välviljan hos många.
Vidare tycker jag det är intressant hur många som är ovilliga att konstruktivt och med välvilja försöker förklara det på ett sätt utan att döma ut ts.
Rörkopplingar säljs hur som helst och alla får göra det. Ingen pratar om hur livsfarligt det är att göra fel, eller lägger värderingar i det utan ör snarare hjälpsamma och uppmanar alla att läsa instruktion, inte blanda märken och köra på.
När det kommer till el blir det ofta väldigt hetsig ton så fort någon har lite mindre koll.
Vore det inte bättre att göra det mer lättillgängligt, med tydligare instruktioner och vilka risker det medför?
Självklart förstår jag skillnaden på personskada som kan uppstå av elkopplingen, men även en läckande ventil kan få någon att drunkna i en olycklig kallsup
Min högst personliga åsikt är att det borde finnas en enklare behörighet eller utbildning / kurs att koppla el i sitt eget hem.
Som det är nu när det kostar 10 000 oavsett vilket litet jobb man vill ha gjort i Stockholm så blir det inte rimligt.
10 000 i skattade pengar är väldigt många arbetade timmar till medianlönen i Stockholm.
Dvs ett jobb för 10 000 innebär 55 timmars arbete, alltså något som tar 3-4 timmar för elektrikern.
Fun fact:
De som byter elmätare har ingen som helst utbildning eller förståelse för el. Bara en instruktion - skruva tills det tar stopp och stoppa sladdarna som dom satt (tidigare kollega som jobbade med det innan)
Jag tror att den mesta av den hårda tonen är mellan oss som har olika åsikter, inte så mycket mot TS. Det är lite laddad stämning i eltrådarna, men det är det som ger dem spänning. 😇K Kanelbullen123 skrev:Nu är vi väl lite off topic, men jag tycker ändå det är väldigt intressant att följa den här tråden, och de olika åsikterna.
Självklart förstår jag skillnaden på personskada som kan uppstå av elkopplingen, men även en läckande ventil kan få någon att drunkna i en olycklig kallsup, utöver det ofta större materiella skadorna som vatten kan orsaka med lätthet.
Fun fact:
Har hon?Intet skrev:
Om TS förstår varför den första kopplingen var fel samt begriper vad fas, nolla och skyddsjord är så är kanske svaret ja.
Om så vore hade TS insett vad felet var efter felsökning när uttaget inte fungerade som förväntat.Intet skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 21 010 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 21 010 inlägg
Och vad är chansen att man får tag på en elektriker som vill åta sig detta jobb för en rimlig peng? Antagligen rätt låg.Excel skrev:
På detta forum är det inte ovanligt att elektriker skriver att ingen vill ta dessa småjobb. Privatkunder är bara jobbiga m.m. Taktiken verkar ibland vara att erbjuda sig att ta jobbet mot ett ockerpris.
Det jag inte förstår är varför myndigheterna fjäskar för dessa bortskämda typer. Det är som om det skulle bli olagligt för privatpersoner att använda stegar och istället skulle man bli tvungen att anlita någon firma som satte upp byggnadsställningar. Skulle tro att fler privatpersoner skadar sig i stegolyckor än skadas p.g.a. hempulad el.
Precis så är det.L lbgu skrev:Och vad är chansen att man får tag på en elektriker som vill åta sig detta jobb för en rimlig peng? Antagligen rätt låg.
På detta forum är det inte ovanligt att elektriker skriver att ingen vill ta dessa småjobb. Privatkunder är bara jobbiga m.m. Taktiken verkar ibland vara att erbjuda sig att ta jobbet mot ett ockerpris.
Det jag inte förstår är varför myndigheterna fjäskar för dessa bortskämda typer. Det är som om det skulle bli olagligt för privatpersoner att använda stegar och istället skulle man bli tvungen att anlita någon firma som satte upp byggnadsställningar. Skulle tro att fler privatpersoner skadar sig i stegolyckor än skadas p.g.a. hempulad el.
Varför är det intressant? Rörmokeri är fritt fram för alla och envar att utöva bäst de vill. Elinstallationsarbete är i huvudsak ett straffbart brott för lekmannen. En avgrundsdjup skillnad mellan disciplinerna.K Kanelbullen123 skrev:
Med viss överdrift är det som att jämföra fondsparande med värdetransportrån. 😉
J Jocke Best skrev:
Normalt kanske man läser på eller noterar hur saker och ting är kopplat innan man börjar. Hoppas TS iaf förstod att koppla från ström innanL lbgu skrev:Och vad är chansen att man får tag på en elektriker som vill åta sig detta jobb för en rimlig peng? Antagligen rätt låg.
Renoverare
· Stockholm
· 21 010 inlägg
Det finns statistik på försäkringsärenden och hemmapulade badrum och statistiken var till fördel för hemmapularna. Rätt säker på samma gäller elarbete då hantverkare överlag är slarviga.L lbgu skrev:Och vad är chansen att man får tag på en elektriker som vill åta sig detta jobb för en rimlig peng? Antagligen rätt låg.