27 138 läst ·
119 svar
27k läst
119 svar
Eluttag - vad gör jag för fel?
Nu har jag läst igenom hela tråden, vilket många uppenbarligen inte har. Uppenbarligen ska man ha nödvändig kunskap om att byta ett vägguttag, även om det kallas för nåt annat nuförtiden. Men hur vet man att man har det? Många glada amatörer och friskusar som tänker att hur svårt kan det va?! och kör igång anser säkert själva att de har den nödvändiga kunskapen fast de uppenbarligen inte har det, som i ts fall.
Är man osäker måste man avstå. Där är lagen väldigt tydlig.K Kirre2 skrev:Nu har jag läst igenom hela tråden, vilket många uppenbarligen inte har. Uppenbarligen ska man ha nödvändig kunskap om att byta ett vägguttag, även om det kallas för nåt annat nuförtiden. Men hur vet man att man har det? Många glada amatörer och friskusar som tänker att hur svårt kan det va?! och kör igång anser säkert själva att de har den nödvändiga kunskapen fast de uppenbarligen inte har det, som i ts fall.
6 § elsäkerhetslag 2016:732:
Den som innehar en starkströmsanläggning ska se till att:
2. arbete som utförs på eller i anslutning till anläggningen görs på ett sådant sätt och utförs av eller under ledning av personer med sådana kunskaper och färdigheter att betryggande säkerhet ges mot personskada och sakskada.
Man lägger hela ansvaret på anläggningsinnehavaren. Har man inte kunskap och färdighet ingår det att ta hjälp av sådana som innehar det.
Jo, men det är ju det jag menar. Hur man själv bedömer sina kunskaper är ju väldigt individuellt. Jag skulle aldrig i livet börja pilla med nån el medan andra bara kör på.A avh67f skrev:Är man osäker måste man avstå. Där är lagen väldigt tydlig.
6 § elsäkerhetslag 2016:732:
Den som innehar en starkströmsanläggning ska se till att:
2. arbete som utförs på eller i anslutning till anläggningen görs på ett sådant sätt och utförs av eller under ledning av personer med sådana kunskaper och färdigheter att betryggande säkerhet ges mot personskada och sakskada.
Man lägger hela ansvaret på anläggningsinnehavaren. Har man inte kunskap och färdighet ingår det att ta hjälp av sådana som innehar det.
Det gällde inte tolkningen av ett skämt. Det gällde helt objektivt fastställbara omständigheter i det som skämtet handlade om. Se https://www.byggahus.se/forum/threads/humorhornan.209511/post-6704996, där du påstår att en betraktare som möter ett par inte kan se den kvinnliga partnerns frisyr.Intet skrev:
Det är ju helt kokobegalo. Varför skulle inte den mötande kunna se kvinnans frisyr?
Facit på det får man i efterhand - brann huset ner så hade man inte sk nödig kännedom- i annat fall så hade man detK Kirre2 skrev:Nu har jag läst igenom hela tråden, vilket många uppenbarligen inte har. Uppenbarligen ska man ha nödvändig kunskap om att byta ett vägguttag, även om det kallas för nåt annat nuförtiden. Men hur vet man att man har det? Många glada amatörer och friskusar som tänker att hur svårt kan det va?! och kör igång anser säkert själva att de har den nödvändiga kunskapen fast de uppenbarligen inte har det, som i ts fall.
Renoverare
· Stockholm
· 20 971 inlägg
Huvudet på spiken!Farstatjej90 skrev:
Det är talande att elektriker verkar vara oändligt måna om kundernas liv men sen vid fakturering av material skiter fullständigt i deras plånböcker. Det handlar om att skydda branschens särintressen och behålla monopolet på elinstallationer, inget annat. Noll personer tror att du bryr dig om att någons vägguttag är farligt...🤔
Precis så tänker alla elektriker. Vi skiter i att vi lurar vanligt folk på pengar och vi håller ihop så att vårat skrå kan tjäna ännu mer. Ingen av oss bryr oss om hur vanligt folk kopplar sina vägguttag. Vi brukar faktiskt sitta och skratta åt alla fattiga vanliga människor när vi varje morgon sitter på Ahlsell och äter gratisfrukost och låter vanligt fattigt folk betala våra timmar.
När jag tänker efter är det väldigt underligt att inte fler vill bli elektriker och kunna köra runt med bilar som kostar flera miljoner. 😇
Det är väl därför de heter elbilar, eftersom bara elektriker har råd med dom?Müssli skrev:
Huvudet på spiken!
Precis så tänker alla elektriker. Vi skiter i att vi lurar vanligt folk på pengar och vi håller ihop så att vårat skrå kan tjäna ännu mer. Ingen av oss bryr oss om hur vanligt folk kopplar sina vägguttag. Vi brukar faktiskt sitta och skratta åt alla fattiga vanliga människor när vi varje morgon sitter på Ahlsell och äter gratisfrukost och låter vanligt fattigt folk betala våra timmar.
När jag tänker efter är det väldigt underligt att inte fler vill bli elektriker och kunna köra runt med bilar som kostar flera miljoner. 😇
Vilken soppa,Ring elektrikerMoaSB skrev:
Jag har förkortat elkabeln och satt fast de tre småkablarna på samma sätt som de satt innan. Det fungerade en stund, sedan inte. Då såg jag att den gulgröna kabel var lös. Jag satte dit den igen. Då lös lampan en sekund, sedan släcktes den.
Nu fungerar inte detta eluttag, men inte heller det andra uttaget eller värmepumpen som sitter på samma säkring. Säkringen har inte gått. Inte heller huvudsäkringen.
Hjälp?
Fel igen. Du får ett PM.H hhallen skrev:Det gällde inte tolkningen av ett skämt. Det gällde helt objektivt fastställbara omständigheter i det som skämtet handlade om. Se [länk], där du påstår att en betraktare som möter ett par inte kan se den kvinnliga partnerns frisyr.
Det är ju helt kokobegalo. Varför skulle inte den mötande kunna se kvinnans frisyr?
Klicka här för att svara