P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är som med alla andra moment i husrenovering. Man läser på.
Helt rätt! Helst innan man börjar pula, men vi är alla olika.

P pmd skrev:
Helt rätt! Helst innan man börjar pula, men vi är alla olika.
Jag försvarar inte TS på något vis. Men man måste ju också göra sin röst hörd mot den sjuka lobbyism som sker i denna tråd och många andra liknande trådar.

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
sjuka lobbyism som sker i denna tråd och många andra liknande trådar.
Är det sjuk lobbyism att redogöra för lagstiftningen och regelverket?

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är det sjuk lobbyism att redogöra för lagstiftningen och regelverket?
På det sätt som gjorts i tråden ja.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
På det sätt som gjorts i tråden ja.
Kan du ge några exempel på vilka inlägg du syftar på. Och helst då inte de meningslösa treordsinläggen ”ring en elektriker”.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan du ge några exempel på vilka inlägg du syftar på. Och helst då inte de meningslösa treordsinläggen ”ring en elektriker”.
Jo de är ju de mfl jag menar. Det är inte de som försöker hjälpa TS jag pratar om.

Edit: Inlägg 12 börjar lobbyismen.
Rätt svar hade varit, skaffa rätt kunskap innan du börjar pula.

S
A avh67f skrev:
Många begrepp som försvunnit som lever kvar såhär 30+ år sedan :)

Nödig kännedom ersatt med kunskap och färdighet
Lekman ersatt med ordinär person
Stigare ersatt med huvudledning
Cee-uttag/kontakt ersatt med uttag/kontakt enligt SS-EN 60309-serien (Kanske lite jobbigare att säga)
Säkerhetsbrytare ersatt med frånskiljningsanordning
Anslutningskabel ersatt med flexibel kabel

Bara de jag kommer på just nu som används flitigt. Finns säkert lika många till.
Typ EK, FK, RK, EKK, EKRK, EKLK...
Enkelt och begripligt.

Ger mig fan på att EKKJ och AKKJ har bytt namn också.

Nu heter de något i stil med HTLV-3-07-R (ja jag är bitter)

• Gilla
  • Haha
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Jo de är ju de mfl jag menar.
Fast de ser jag mer som meningslös skrivklåda än någon slags lobbyism. Men vi är helt ense om att de inte tillför det minsta. Men när BH-mailen går ut dyker en massa skräpinlägg upp…

Alfredo Alfredo skrev:
Varför är det intressant? Rörmokeri är fritt fram för alla och envar att utöva bäst de vill. Elinstallationsarbete är i huvudsak ett straffbart brott för lekmannen. En avgrundsdjup skillnad mellan disciplinerna.

Med viss överdrift är det som att jämföra fondsparande med värdetransportrån. 😉
Det intressanta är väl varför det skiljer sig så mycket?

Varför är el så reglerat men inte rörmokeri, svetsning, gasolgrillning, camping, steg-klättring, motorsågning, backa med släp, simma, klättra eller övriga saker vi som privatpersoner får göra där farliga olyckor förekommer.

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:

Varför är el så reglerat men inte rörmokeri, svetsning, gasolgrillning, camping, steg-klättring, motorsågning, backa med släp, simma, klättra eller övriga saker vi som privatpersoner får göra där farliga olyckor förekommer.
Lobbyism från elektriker-skrået

• Gilla
  • Haha
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:
Det håller jag med om! Ett svar är väl att vattenläckor sällan orsakar personskador och att det vore orimligt att reglera sådant som grillning, camping och klättring. När det gäller släpbackning krävs faktiskt relativt svåra praktiska och teoretiska prov så det är en dålig jämförelse tycker jag.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
När det gäller släpbackning krävs faktiskt relativt svåra praktiska och teoretiska prov så det är en dålig jämförelse tycker jag.
Jag har aldrig behövt gå någon kurs eller examen för att backa med släp..?

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har aldrig behövt gå någon kurs eller examen för att backa med släp..?
Pratar vi om släp efter en bil brukar de flesta länder kräva körkort. I Sverige anses det kräva rätt omfattande utbildning och övning för att erhålla ett sådant.

Alfredo Alfredo skrev:
Det håller jag med om! Ett svar är väl att vattenläckor sällan orsakar personskador och att det vore orimligt att reglera sådant som grillning, camping och klättring. När det gäller släpbackning krävs faktiskt relativt svåra praktiska och teoretiska prov så det är en dålig jämförelse tycker jag.
Backa med släp är inget som ingår i B körkort.
Däremot backa utan släp :-)

Statistiken jag påvisar tidigare från elsäkerheteverket är ju dock intressant, då farliga okyckor har minskat väldigt mycket.

Jag tycker precis tvärtom att mindre reglering är bra. Vore det inte lämpligare att utbilda allmänheten så att elarbeten kan ske säkert?

Ex dra slang, spika fast kabel, sätta upp ett nytt eluttag eller andra likvärdiga saker man inte får göra som privatperson.

Jag har tex svårt att se det farliga i att spika fast en kabel, jämfört med att tex bränna ogräs på tomten.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
P
Svenska myndigheters huvuduppgift är att skydda medborgarna från sig själva[*], och eftersom el är osynligt så är det förstås farligare än vatten. Sålunda måste alltså el regleras hårdare för att huvuduppgiften ska fullgöras.

[*] Politiker och myndigheter hävdar kanske något annat men det är i så fall ett utslag av ovan nämnda huvuduppgift.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.