32 451 läst ·
246 svar
32k läst
246 svar
Eluttag - vad gör jag för fel?
Renoverare
· Stockholm
· 21 010 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 21 010 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 21 010 inlägg
Jo de är ju de mfl jag menar. Det är inte de som försöker hjälpa TS jag pratar om.Alfredo skrev:
Edit: Inlägg 12 börjar lobbyismen.
Rätt svar hade varit, skaffa rätt kunskap innan du börjar pula.
Typ EK, FK, RK, EKK, EKRK, EKLK...A avh67f skrev:Många begrepp som försvunnit som lever kvar såhär 30+ år sedan
Nödig kännedom ersatt med kunskap och färdighet
Lekman ersatt med ordinär person
Stigare ersatt med huvudledning
Cee-uttag/kontakt ersatt med uttag/kontakt enligt SS-EN 60309-serien (Kanske lite jobbigare att säga)
Säkerhetsbrytare ersatt med frånskiljningsanordning
Anslutningskabel ersatt med flexibel kabel
Bara de jag kommer på just nu som används flitigt. Finns säkert lika många till.
Enkelt och begripligt.
Ger mig fan på att EKKJ och AKKJ har bytt namn också.
Nu heter de något i stil med HTLV-3-07-R (ja jag är bitter)
Det intressanta är väl varför det skiljer sig så mycket?Alfredo skrev:
Varför är el så reglerat men inte rörmokeri, svetsning, gasolgrillning, camping, steg-klättring, motorsågning, backa med släp, simma, klättra eller övriga saker vi som privatpersoner får göra där farliga olyckor förekommer.
Renoverare
· Stockholm
· 21 010 inlägg
Lobbyism från elektriker-skråetK Kanelbullen123 skrev:
Det håller jag med om! Ett svar är väl att vattenläckor sällan orsakar personskador och att det vore orimligt att reglera sådant som grillning, camping och klättring. När det gäller släpbackning krävs faktiskt relativt svåra praktiska och teoretiska prov så det är en dålig jämförelse tycker jag.K Kanelbullen123 skrev:
Backa med släp är inget som ingår i B körkort.Alfredo skrev:
Däremot backa utan släp
Statistiken jag påvisar tidigare från elsäkerheteverket är ju dock intressant, då farliga okyckor har minskat väldigt mycket.
Jag tycker precis tvärtom att mindre reglering är bra. Vore det inte lämpligare att utbilda allmänheten så att elarbeten kan ske säkert?
Ex dra slang, spika fast kabel, sätta upp ett nytt eluttag eller andra likvärdiga saker man inte får göra som privatperson.
Jag har tex svårt att se det farliga i att spika fast en kabel, jämfört med att tex bränna ogräs på tomten.
Svenska myndigheters huvuduppgift är att skydda medborgarna från sig själva[*], och eftersom el är osynligt så är det förstås farligare än vatten. Sålunda måste alltså el regleras hårdare för att huvuduppgiften ska fullgöras.
[*] Politiker och myndigheter hävdar kanske något annat men det är i så fall ett utslag av ovan nämnda huvuduppgift.
[*] Politiker och myndigheter hävdar kanske något annat men det är i så fall ett utslag av ovan nämnda huvuduppgift.