MoaSB MoaSB skrev:
Jag har förkortat elkabeln och satt fast de tre småkablarna på samma sätt som de satt innan. Det fungerade en stund, sedan inte. Då såg jag att den gulgröna kabel var lös. Jag satte dit den igen. Då lös lampan en sekund, sedan släcktes den.

Nu fungerar inte detta eluttag, men inte heller det andra uttaget eller värmepumpen som sitter på samma säkring. Säkringen har inte gått. Inte heller huvudsäkringen.

Hjälp?
Du har kopplat fel. Man skall inte hålla på med om man inte kan. Folk dör om man gör fel.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Jag tror visserligen inte vi kommer längre i den här diskussionen, att jag skrev ”level” var inte ett misstag utan ett medvetet val. Det finns inget i den jämförelsen som är värt att hålla vid liv.
Jodå. Jag jämförde det jag trodde var ett mänskligt misstag i din text med TS misstag. Misstag som misstag. Att du högst avsiktligt bytte ut det korta och lättbegripliga "nivå" mot "level" helt i onödan, föll mig inte in.
T TypRätt skrev:
Att fortsätta klaga på påhittade fel i mina inlägg är bara någon form av härskarteknik.
Inte alls. Se ovan.
T TypRätt skrev:
Klaga på mina direkta påståenden om TS om du anser dem fel men gör det då med riktiga argument.
Det var det jag gjorde. Misstag som misstag.
T TypRätt skrev:
Ett exempel hade varit om du snappat upp att TS i andra trådar hade visat på tillbörlig kunskap och här bara råkat tappa tanken.
Någon sådan tråd har jag inte sett.
T TypRätt skrev:
Nu förefaller det istället som att den grundläggande kunskapen saknas och jag förstår inte varför du så starkt motsätter dig detta. Självklart är alla nybörjare från början men att spela ner faran med att vara nybörjare på el-pul är en otjänst till TS och TS omgivning.
Det jag motsätter mig är det ständiga ojandet i just eltrådarna. När TS märker att det blivit fel, ber och får hjälp. Problemet borde därmed vara löst. Men icke i eltrådarna.

H Hakan70 skrev:
Du har kopplat fel. Man skall inte hålla på med om man inte kan. Folk dör om man gör fel.
@TypRätt
Här är ett utmärkt exempel.

Fairlane
L Leif So skrev:
Man ska aldrig koppla el om man inte har någon vetskap om det!
LIVSFARLIGT, både för dig och alla i din omgivning.
Ta istället hem en elektriker som rättar till efter din felaktiga koppling.
Man ska aldrig svara i trådar innan man läst dem ... 😉

Det finns ingen anledning att ta hem en elektriker. Det är ett enkelt arbete så om man istället förklarar för TS hur det fungerar, vikten av att skala rätt, ansluta rätt, dubbelkolla, kontrollera att det sitter fast samt dragavlastning så lär TS kunna göra rätt med detta uttag och kommande. Om man bara säger "ring en elektriker" så kommer TS aldrig utvecklas.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
94 inlägg i denna tråd, borde vara 1, ring en elektriker eller en vän. Friskt kopplat hälften brunnet.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
L Liss-1 skrev:
Ta ett kort med mobilen nästa gång ifall närminnet sviktar 😂
Det första jag gör med allt jag skruvar isär.
Oavsett om det var jag själv som satte upp ihop den tidigare. minnet sviktar alltid och kameran är fantastisk enkel dokumentation som hjälper en

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
D Dilato skrev:
Vet du vad ellagen reglerar?
Allldrig tre lll utom i Gustav lll?

• Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Får för ens gångs skull hålla med inet. Folk går lobbyismens ärenden så som de håller på.

Det räcker förklara vad TS gjort för fel och sedan gå vidare.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A avdpos skrev:
Det första jag gör med allt jag skruvar isär.
Oavsett om det var jag själv som satte upp ihop den tidigare. minnet sviktar alltid och kameran är fantastisk enkel dokumentation som hjälper en
Det gör jag också ibland men inte när jag ska byta ett vägguttag. Måste man det är jag nog benägen att hålla med om att man ska fråga någon som kan (behöver inte vara elektriker).
I detta fallet var det väl slarvfel men det finns en anledning till att man ska kontrollmäta efter och jag vill tro att det slarvas en hel del med det av hempularna. Förhoppningsvis är det väldigt sällan det missas av elektriker.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
MoaSB MoaSB skrev:
Jag har förkortat elkabeln och satt fast de tre småkablarna på samma sätt som de satt innan. Det fungerade en stund, sedan inte. Då såg jag att den gulgröna kabel var lös. Jag satte dit den igen. Då lös lampan en sekund, sedan släcktes den.

Nu fungerar inte detta eluttag, men inte heller det andra uttaget eller värmepumpen som sitter på samma säkring. Säkringen har inte gått. Inte heller huvudsäkringen.

Hjälp?
Omg. För ditt och andras livs skull, dina eljobb kan sluta med olycka. Läs på starkströmsföreskrifterna åtminstone.

Mat1234 Mat1234 skrev:
Omg. För ditt och andras livs skull, dina eljobb kan sluta med olycka. Läs på starkströmsföreskrifterna åtminstone.
Var behandlas byte av vägguttag i i Elsäk:fs ?

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Var behandlas byte av vägguttag i i Elsäk:fs ?
Börjar undrar om det är elektrikers lobbyismgruppmöte man hamnat i 😆

• Haha
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Morgan Larsson Morgan Larsson skrev:
Om man inte vet vad fas, nolla och jord är för någonting så ska man inte koppla själv. Någon kan faktiskt dö.
Det är talande att elektriker verkar vara oändligt måna om kundernas liv men sen vid fakturering av material skiter fullständigt i deras plånböcker. Det handlar om att skydda branschens särintressen och behålla monopolet på elinstallationer, inget annat. Noll personer tror att du bryr dig om att någons vägguttag är farligt...🤔

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är talande att elektriker verkar vara oändligt måna om kundernas liv men sen vid fakturering av material skiter fullständigt i deras plånböcker. Det handlar om att skydda branschens särintressen och behålla monopolet på elinstallationer, inget annat. Noll personer tror att du bryr dig om att någons vägguttag är farligt...🤔
Helvete Inet och Farstaglitter. Nu får jag gå och lägga mig.

• Haha
TypRätt
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Helvete Inet och Farstaglitter. Nu får jag gå och lägga mig.
Inet😁

1785839212647.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.