32 431 läst ·
246 svar
32k läst
246 svar
Eluttag - vad gör jag för fel?
Renoverare
· Stockholm
· 21 010 inlägg
Vet inte om ni pratar förbi varandra. För att ta B-körkort så är det inga specifika provmoment som innefattar körning med släp, och frågorna på teoriprovet om släp är ytterst få.
Men för att köra och därmed backa med släp krävs en behörighet i form av B-körkort och för att få köra tyngre släp 750kg så kan det behövas ytterligare behörigheter som B utökad eller BE-kort.
Men för att köra och därmed backa med släp krävs en behörighet i form av B-körkort och för att få köra tyngre släp 750kg så kan det behövas ytterligare behörigheter som B utökad eller BE-kort.
Renoverare
· Stockholm
· 21 010 inlägg
Ingen har heller påstått det. Dock krävs det ett körkort vilket är en stor skillnad mot övriga fria aktiviteter som räknades upp.AndersMalmgren skrev:
K Kanelbullen123 skrev:
Det kan man tycka vore rimligt men det har inget med körkorskrav för bil att göra.AndersMalmgren skrev:
Det var inte alls det du påstod.Alfredo skrev:
Du påstod specifikt att just släpbackning krävde prov, vilket inte är sant.
Alla med traktorkort, AMkort eller B- körkort får backa med släp utan utbildning eller prov för just släp.
Alfredo skrev:
Absolut. Bilen ja, men inte släpet.Alfredo skrev:
Men du får serva bilen själv, byta hjul bromsar osv med endast en besiktning efter ett år.
Det jag ärlige efter är ”:
lite det jag är ute efter.Hemingway skrev:
Vet inte om ni pratar förbi varandra. För att ta B-körkort så är det inga specifika provmoment som innefattar körning med släp, och frågorna på teoriprovet om släp är ytterst få.
Det finns många farliga moment man får göra som privatperson och som man inte någon utbildning för.
Absolut för att köra bil behöver man det, men många tillkommande moment som att köra med släp ”får man på köpet”.
För att komma tillbaka till det jag försökte få fram.
Vore det inte lämpligt likt ett körkort man som privatperson kan ta för att få koppla el själv?
Det kan vara ett praktiskt moment om att klamra en kabel, skala en kabel, ansluta en wago klämma eller liknande. Även om jag tror att teori i många fall hade räckt.
Jag tycker det är orimligt att en vanligt arbetande person ska behöva jobba i 1-2 veckor för att ha råd att anlita en elektriker för att tex sätta upp 2st eluttag i sovrummet. Något som elektrikern har gjort innan förmiddagskaffet.
Med det sagt förstår jag också att det finns en gräns där man behöver elektriker - jag tycker bara den gränsen i dagsläget är för snäv och tror absolut att man kan bilda allmänheten.
Renoverare
· Stockholm
· 21 010 inlägg
Det borde, som nån föreslog tidigare, finnas en enklare utbildning i el där man får rätt att göra vissa saker hemma hos sig själv, likadant som det är med sotning. En elkurs blir väl lite mer omfattande än en sotningskurs, men det kunde vara värt det!
Hobbyelektriker
· E
· 15 516 inlägg
Det löser du inte med förändringar i elinstallationsreglementen, utan där måste vi titta på förutsättningarna för företagande och synen på vad som ska vara privat och offentligt betalat. Ska du slippa betala för läkarvård kanske man får betala för vägguttag istället?K Kanelbullen123 skrev:
D Dilato skrev:
Det är era felaktiga tolkningar. Det jag hela tiden har syftat på är att det krävs körkort för att framföra en bil. Bakåt såväl som framåt. Med eller utan släp.AndersMalmgren skrev:
Att ni tror att jag syftar på att det ingår backning med släp i körkortsprovet blir bara löjligt då alla med körkort vet att inga sådana moment ingår.
Faktum kvarstår. För att grilla, rörmoka och klättra krävs ingen utbildning eller något tillstånd. För att backa en bil med släp krävs ett körkort.
Visst är det politiskt. Men att ställa det mot läkarvård är väl kanske lite extremt.Fotografen skrev:
Jag kan dock med lätthet hitta poster jag kan stryka rakt av i regeringens budget mot att få koppla el själv.
Teater?
Renoverare
· Stockholm
· 21 010 inlägg
Kan du visa några som helst bevis på att sjukvården skulle få ökade besök. Allt tyder på hemmapulare skulle göra ett bättre jobb.Fotografen skrev: