19 186 läst ·
85 svar
19k läst
85 svar
Eluttag - vad gör jag för fel?
Det är oxå förbättrad elmaterial och regler/standarder genom åren som bidragit till att det sker färre olyckor. Det är säkert inte så många som ger sig på elarbete utan någon som helst kunskapK Kanelbullen123 skrev:Det är ändå spännande att kolla på statistiken som icke elektriker.
Sedan Clas Ohlson med fler började sälja elmaterial till privatpersoner har inte antalet olyckor gått upp
Antal omkomna på grund av el mellan åren 1898-2025
[bild]
Absolut har jordfelsbrytare säkerligen haft sitt att göra med statistiken
Enligt elsäkerheteverkets undersökning 2021 så gör 35% av alla elarbeten i hemmet själva
[länk]
Dvs det är svårt att hitta en korrelation mellan att större tillgänglighet och antal olyckor, även om det skulle finnas ett stort mörkertal
Jag förstår inte varför du ska förlöjliga mina inlägg för att försvara TS. Jag är visserligen både någon form av dyslektisk samt inte misshagar att blanda språk när jag tror att de flesta förstår men ser heller inte hur det påverkar TS. Hade det varit så att TS själv hade härlett att mäta på kablarna för att säkerställa att blå är nolla samt grön/gul är skyddsjord samt förstått vart dessa skulle sitta hade jag hållit med om att TS förstått på riktigt. Men att följa instruktionen att byta plats på två ledare är ingen garanti för att TS inte gör fel på nästa uttag eller inte alls vet/förstår varför det måste finnas dragavlastning.Intet skrev:
Det ser inte heller ut som om du uppnått någon högre nivå på rättskrivning heller. Så efter några omläsningar såg jag att du mitt i en svensk text gjort ett misstag och bytt ut det inhämska ordet "nivå" mot ett utlänskt dito.
precis som du nu vet hur du skall skriva korrekt, vet även TS hur han skall koppla korrekt. Alla är barn i början. Usus est optimum magister.
Dett var då en väldig utsvävningar till de långsökta olyckskorparnas dal.
Det är istället inte långsökt att ana att TS vid fototillfället ännu inte klammat kabeln.
Hur som helst vet ju TS nu hur han skall göra. Problemet löst
Jag är den första att erkänna att jag hemmapular el utan att tro att jag kan lika mycket som genomsnittliga elektriker, men jag har nog erfarenhet för att se när någon kan för lite för att det ska vara säkert att göra det samma.
Jaja... klaga på att ett inlägg har stavfel, och sen komma med ett par egna strax efter.Intet skrev:
Snyggt jobbat. Vi konstaterade nyligen i humortråden att Intet är korkad, och här kommer det mer bekräftelse.
Om ni elektriker kunde lägga er på en vettig prisnivå och bete er som folk så skulle folk kanske ringa er oftare. Har tex en granne som är förstagångsköpare av hus där en av tre huvudsäkringar gick....å ja då vet ni ju hur belysning och så beter sig. 3500 spänn fick han som jourpris trots att elektrikern naturligtvis fattade vilket skit fel de va...vilket även jag gjorde och hjälpte grabben. SkämsMoaSB skrev:
Jag har förkortat elkabeln och satt fast de tre småkablarna på samma sätt som de satt innan. Det fungerade en stund, sedan inte. Då såg jag att den gulgröna kabel var lös. Jag satte dit den igen. Då lös lampan en sekund, sedan släcktes den.
Nu fungerar inte detta eluttag, men inte heller det andra uttaget eller värmepumpen som sitter på samma säkring. Säkringen har inte gått. Inte heller huvudsäkringen.
Hjälp?
Klicka här för att svara