19 186 läst ·
85 svar
19k läst
85 svar
Eluttag - vad gör jag för fel?
Försöka hålla koll på vart 3 ledare hör hemma och ändå misslyckats med sådan väsentlig grej, speciellt när man ser samma färg kombo färdig kopplat i uttaget. En elektriker ska alltid testa uttag innan så om det är fel kopplat så upptäckts det innan något kopplas inE EB2 skrev:Jag vet inte riktigt om jag tycker att alla kommentarer om att TS inte vet vad hen gör och inte ska hålla på med detta är berättigade. Hen försökte göra rätt genom att sätta tillbaka tåtarna exakt där de satt innan, vilket väl är helt korrekt tillvägagångssätt. Dock slarvade hen och satte dem fel men dylika misstag har jag tyvärr sett begångna även av elektriker, antagligen vid slutet av ett långt skift.
En elektriker SKALL alltid osv. På ett bygge jag jobbade på hade rörläggaren kopplat alla toaletterna till varmvattnet. En annan hade orsakat vattenläckor för flera millioner. Sensmoralen är att det är väldigt lätt att vara Bror duktig bakom tangentbordet. En helt annan sak i verkligheten.J J-banan skrev:
TS verkar precis som mången yrkesman, helt enkelt tänkt fel. Lätt hänt.
Den som är utan skuld, kastar första stegen. 😁
Det finns en anledning varför man börjar som entreprenad elektriker innan man går över till service och gör jobb för privatpersoner, iaf inom större firmorIntet skrev:
En elektriker SKALL alltid osv. På ett bygge jag jobbade på hade rörläggaren kopplat alla toaletterna till varmvattnet. En annan hade orsakat vattenläckor för flera millioner. Sensmoralen är att det är väldigt lätt att vara Bror duktig bakom tangentbordet. En helt annan sak i verkligheten.
TS verkar precis som mången yrkesman, helt enkelt tänkt fel. Lätt hänt.
Den som är utan skuld, kastar första stegen. 😁
Det är verkligen ingen direkt raketvetenskap. Längden ledarna skall skalas, fästas osv, står ofta på uttaget. Dragavlastningen. Det är en klammer.J J-banan skrev:
DVS. Det svåra är att misslyckas. Inte att lyckas.
Om man inte vet vad fas, nolla och jord är för någonting så ska man inte koppla själv. Någon kan faktiskt dö.MoaSB skrev:
Jag har förkortat elkabeln och satt fast de tre småkablarna på samma sätt som de satt innan. Det fungerade en stund, sedan inte. Då såg jag att den gulgröna kabel var lös. Jag satte dit den igen. Då lös lampan en sekund, sedan släcktes den.
Nu fungerar inte detta eluttag, men inte heller det andra uttaget eller värmepumpen som sitter på samma säkring. Säkringen har inte gått. Inte heller huvudsäkringen.
Hjälp?
Visst. Precis som när du går upp och kastar ditt vatten på natten eller klättrar på en stege, går över ett övergångsställe, hoppar fallskärm, kör bil, opererar, klättrar i träd osv. Livet är livsfarligt. Trots det dör försvinnande få av felkopplade elektriska ledare.Morgan Larsson skrev:
Det skadas ca 1000 personer varje år, en del lätt andra svårt. Det dör inte många men livslånga, svåra komplikationer är vanligt.Intet skrev:
Dumt att vara oaktsam och särskilt korkat att propagera för det.
Man behöver inte dö för att göra livet förjävligt😉 Sen är jfb något som många har en anledning varför det är få dödsfall även fast 20mA inte är så behagligt hellerIntet skrev:
Och dessutom så utsätter du andra för fara även om du klarar dig själv.Intet skrev:
Morgan Larsson skrev:
Det är ändå spännande att kolla på statistiken som icke elektriker.
Sedan Clas Ohlson med fler började sälja elmaterial till privatpersoner har inte antalet olyckor gått upp
Antal omkomna på grund av el mellan åren 1898-2025
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Absolut har jordfelsbrytare säkerligen haft sitt att göra med statistiken
Enligt elsäkerheteverkets undersökning 2021 så gör 35% av alla elarbeten i hemmet själva
https://www.elsakerhetsverket.se/co...t_bostadsagare-om-elarbeten-i-hemmet_2021.pdf
Dvs det är svårt att hitta en korrelation mellan att större tillgänglighet och antal olyckor, även om det skulle finnas ett stort mörkertal
Man ska aldrig koppla el om man inte har någon vetskap om det!MoaSB skrev:
Jag har förkortat elkabeln och satt fast de tre småkablarna på samma sätt som de satt innan. Det fungerade en stund, sedan inte. Då såg jag att den gulgröna kabel var lös. Jag satte dit den igen. Då lös lampan en sekund, sedan släcktes den.
Nu fungerar inte detta eluttag, men inte heller det andra uttaget eller värmepumpen som sitter på samma säkring. Säkringen har inte gått. Inte heller huvudsäkringen.
Hjälp?
LIVSFARLIGT, både för dig och alla i din omgivning.
Ta istället hem en elektriker som rättar till efter din felaktiga koppling.