Och så tar man då på sig ett ansvar.

MoaSB MoaSB skrev:
Jag har förkortat elkabeln och satt fast de tre småkablarna på samma sätt som de satt innan. Det fungerade en stund, sedan inte. Då såg jag att den gulgröna kabel var lös. Jag satte dit den igen. Då lös lampan en sekund, sedan släcktes den.

Nu fungerar inte detta eluttag, men inte heller det andra uttaget eller värmepumpen som sitter på samma säkring. Säkringen har inte gått. Inte heller huvudsäkringen.

Hjälp?
Gulgrön är jord kabeln. Den har du satt ihop med nollan byt plats på blå och gulgrön kabeln där inkommande ström (gissningsvis kabeln som kommer nedifrån

• Wow
Dilato
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Och så tar man då på sig ett ansvar.
Precis som i alla andra situationer i livet.
Livet är en livsfarlig näradödenupplevelse.

• Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
A
G G.L. skrev:
Den som sätter gröngul på fel plint leker med döden. I detta fallet hade TS tur som en tokig. Det är därför som okunniga lekmän enligt lagen inte ska syssla med elinstallationer
Fairlane Fairlane skrev:
En korrigering av den sista meningen: "Det är därför som okunniga, lekmän eller proffs, enligt lagen inte ska syssla med elinstallationer"

Rent allmänt så är det ju ett arbete som är tillåtet för lekmän, men oavsett så måste man ha kunskapen.
När jag var lärling och just hade börjat arbeta kopplade jag lysrörsarmaturer I tak. I en av armaturerna hade jag av misstag råkat sätta fasen på skyddsjordens plats i den vita plinten. När spänningen slogs på så löste säkringen ut direkt av kortslutningen.

Det är ett allvarligt misstag jag har haft i minnet hela livet. Att dubbelkolla sitt eget arbete så det inte händer igen.

Även den som tog anläggningen i drift slarvade som inte gjorde kontroll av kontinuitet skyddsjord. Då hade detta misstag också fångats upp och därför den kontrollen alltid bör göras.

Så misstag kan hända. Men man måste absolut veta vad man gör. Jag tror ts här vet om sitt fel. Det verkar bara vara slarv och avsaknad av kontroll av sitt eget arbete. Ungefär som i mitt fall också.

• Gilla
MoaSB och 5 till
  • Laddar…
Friskt kopplat hälften brunnit. Kör på bara.

Fairlane
A avh67f skrev:
När jag var lärling och just hade börjat arbeta kopplade jag lysrörsarmaturer I tak. I en av armaturerna hade jag av misstag råkat sätta fasen på skyddsjordens plats i den vita plinten. När spänningen slogs på så löste säkringen ut direkt av kortslutningen.
Du skulle ringt en elektriker. 😉

• Haha
  • Gilla
orutti och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Som lekman får man ju byta ut ett vägguttag.
Ja det stämmer men klarar man inte detta så har man inte nödig kännedom så låt dom som har detta sköta om det.

Fairlane
K Kalle G N skrev:
Ja det stämmer men klarar man inte detta så har man inte nödig kännedom så låt dom som har detta sköta om det.
Nödig kännedom försvann 1990, men givetvis ska man ha kunskap och göra rätt. Så tar man bara reda på hur man gör så är det lugnt. Ett sätt är såklart att fråga här.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
K Kalle G N skrev:
Japp. Som TS nu har.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nödig kännedom försvann 1990, men givetvis ska man ha kunskap och göra rätt. Så tar man bara reda på hur man gör så är det lugnt. Ett sätt är såklart att fråga här.
Det är nog riktigt men att fråga här blir blir lika många olikt svar som dom som svarar så låt dom som kan detta fixa så det blir OK.

K Kalle G N skrev:
Det är nog riktigt men att fråga här blir blir lika många olikt svar som dom som svarar så låt dom som kan detta fixa så det blir OK.
Det beror mest på att folk som tror sig veta men inte vet svarar fel, eller folk som inte vet svarar med " kontakta elektriker", det mest självklara....

Dom som faktiskt vet brukar korrigera felen inom någon timme, max och komna med korrekt lösning (ofta med pedagogisk förklaring om varför)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det där var inte vackert du. Fixa VP-rör i väggen

• Haha
Intet
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Många begrepp som försvunnit som lever kvar såhär 30+ år sedan :)

Nödig kännedom ersatt med kunskap och färdighet
Lekman ersatt med ordinär person
Stigare ersatt med huvudledning
Cee-uttag/kontakt ersatt med uttag/kontakt enligt SS-EN 60309-serien (Kanske lite jobbigare att säga)
Säkerhetsbrytare ersatt med frånskiljningsanordning
Anslutningskabel ersatt med flexibel kabel

Bara de jag kommer på just nu som används flitigt. Finns säkert lika många till.

• Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
K Kalle G N skrev:
Ser man i en del andra trådar så är det ofta svårt att få en elektriker att göra ett sånt här småjobb. Finns folk som inte kan hitta elektriker att byta säkringsstorlek t.ex. Detta jobb att skruva i några ledningar är väl i samma storleksordning. Eller så vill de debitera någon/några timmars jobb för något som tar kanske 5 minuter.
Så att se hur det var kopplat och koppla likadant skulle jag med gjort. Förhoppningsvis skulle jag komma ihåg hur det skulle vara kopplat ;)

• Gilla
MoaSB och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Som lekman får man ju byta ut ett vägguttag.
...om man har tillräckliga kunskaper.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.