K Kalle G N skrev:
Du skall ge fan i att pyssla med detta och anlita någon som får utföra det.
Som lekman får man ju byta ut ett vägguttag.

• Gilla
Skandiamannen och 3 till
  • Laddar…
S sistanamnetsomfungerade skrev:
Är troligtvis ett brott mot aktsamhetskraven, tex samma krav som kräver att man ska låsa dörren när man inte är hemma
Och då blir man utan ersättning? Vad jag vet kan man få nedsatt ersättning om försäkringsbolaget kan visa att man varit oaktsam. Om huset brinner på grund av en felkoppling i ett vägguttag är det nog svårt för försäkringsbolaget att bevisa något.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Som lekman får man ju byta ut ett vägguttag.
Du får väl göra en massa saker, men om man inte förstår vad man gör kanske det är bäst att låta bli oavsett om det är tillåtet eller ej...

• Gilla
Leif So och 1 till
  • Laddar…
qloudberry1776 qloudberry1776 skrev:
enligt lagstiftningen; du får byta eluttag, säkring och strömbrytare OM du VET hur man gör på ett säkert sätt utan risk för person, husdjur och hälsa.

Byta plats på grön/gul och blå indikerar att du absolut inte ska vara och peta i elektriskt bärande anläggningar.
L Laurentiusson skrev:
Du ska inte hålla på med el förrän du har lärt dig grundläggande ellära. Du kan skada både dig själv, andra och egendom innan du vet vad du håller på med.
Sakta i backarna. TS har ju nu inmundigat kunskapen att rätt angöra en brygga. Eller mer exakt koppla uttaget rätt. Så ni har redan missat tåget.

• Gilla
  • Arg
MoaSB och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Sakta i backarna. TS har ju nu inmundigat kunskapen att rätt angöra en brygga. Eller mer exakt koppla uttaget rätt. Så ni har redan missat tåget.
Det går knappast att säga att TS har uppnått någon högre level i el-lära bara för att TS kunde följa instruktionen att byta plats på två kablar. Det ser inte ut att finnas någon dragavlastning så om någon råkar sätta foten på kabeln är det hög risk att någon får en kyss. Eftersom ena tråden ”råkade vara lös” är det väl inte all för långsökt att anta att de inte sitter stenhårt åtdragna utan ev ett litet misstag kan göra att det släpper.

• Gilla
Blueztar och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Nej, TS har inte inhämtat tillräcklig kunskap genom att ställa en fråga på ett internetforum.

• Gilla
Leif So och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
L Laurentiusson skrev:
Nej, TS har inte inhämtat tillräcklig kunskap genom att ställa en fråga på ett internetforum.
det är lite svårt att säga. Rent generellt kanske just TS inte fått tillräckligt kunskap, men att ställa frågor på ett internetforum och få svar kan helt klart vara ett sätt att inhämta tillräckligt kunskap.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
det är lite svårt att säga. Rent generellt kanske just TS inte fått tillräckligt kunskap, men att ställa frågor på ett internetforum och få svar kan helt klart vara ett sätt att inhämta tillräckligt kunskap.
Det kan det absolut, men jag tror inte en enda fråga räcker i detta fallet.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Fairlane
L Laurentiusson skrev:
Det kan det absolut, men jag tror inte en enda fråga räcker i detta fallet.
Då är vi eniga, eller en fråga kanske kan räcka, om vi är tydligare i svaren, och man läser och tar till sig.
Istället för att svara "byt plats på blå och gulgrön" så kan man ju förklara vad de olika färgerna är (eller hänvisa till exempelvis kjell.com) och även då poängtera vikten av att aldrig lita helt på färger, förklara vad en dragavlastning är och varför det är viktigt, hur man skalar etc.

Sen måste man ju vilja lära sig och inte bara byta plats på två sladdar och så råkade det fungera.
Det jag tycker är synd är alla som direkt hänvisar till en elektriker, när det faktiskt inte är vare sig svårt eller olagligt.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det går knappast att säga att TS har uppnått någon högre level i el-lära bara för att TS kunde följa instruktionen att byta plats på två kablar.
Det ser inte heller ut som om du uppnått någon högre nivå på rättskrivning heller. Så efter några omläsningar såg jag att du mitt i en svensk text gjort ett misstag och bytt ut det inhämska ordet "nivå" mot ett utlänskt dito.
precis som du nu vet hur du skall skriva korrekt, vet även TS hur han skall koppla korrekt. Alla är barn i början. Usus est optimum magister.
T TypRätt skrev:
Det ser inte ut att finnas någon dragavlastning så om någon råkar sätta foten på kabeln är det hög risk att någon får en kyss. Eftersom ena tråden ”råkade vara lös” är det väl inte all för långsökt att anta att de inte sitter stenhårt åtdragna utan ev ett litet misstag kan göra att det släpper.
Dett var då en väldig utsvävningar till de långsökta olyckskorparnas dal.
Det är istället inte långsökt att ana att TS vid fototillfället ännu inte klammat kabeln.
Hur som helst vet ju TS nu hur han skall göra. Problemet löst

• Arg
Leif So
  • Laddar…
Den som sätter gröngul på fel plint leker med döden. I detta fallet hade TS tur som en tokig. Det är därför som okunniga lekmän enligt lagen inte ska syssla med elinstallationer

useless useless skrev:
Och då blir man utan ersättning? Vad jag vet kan man få nedsatt ersättning om försäkringsbolaget kan visa att man varit oaktsam. Om huset brinner på grund av en felkoppling i ett vägguttag är det nog svårt för försäkringsbolaget att bevisa något.
Ja antingen det eller stort avdrag. Men jag är ingen expert på ämnet. Jag tycker det känns solklart, om man är vårdslös så måste det ge konsekvenser, i detta hypotetiska fall blir de oproportionerliga, därav rådet att inte pilla själv om man inte vet vad man sysslar med. Sen vad som går och bevisa är en helt annan fråga.
Det finns väl flera exempel där folk varit vårdslösa och tex somnat i duschen med vattenskador som följd där de får stå för kalaset själva. Detta är väl nåt i den stilen

Jag vet inte riktigt om jag tycker att alla kommentarer om att TS inte vet vad hen gör och inte ska hålla på med detta är berättigade. Hen försökte göra rätt genom att sätta tillbaka tåtarna exakt där de satt innan, vilket väl är helt korrekt tillvägagångssätt. Dock slarvade hen och satte dem fel men dylika misstag har jag tyvärr sett begångna även av elektriker, antagligen vid slutet av ett långt skift.

• Gilla
whak och 4 till
  • Laddar…
Min far sa:

- Det är inte lätt när huve int e mä.

Fairlane
G G.L. skrev:
Den som sätter gröngul på fel plint leker med döden. I detta fallet hade TS tur som en tokig. Det är därför som okunniga lekmän enligt lagen inte ska syssla med elinstallationer
En korrigering av den sista meningen: "Det är därför som okunniga, lekmän eller proffs, enligt lagen inte ska syssla med elinstallationer"

Rent allmänt så är det ju ett arbete som är tillåtet för lekmän, men oavsett så måste man ha kunskapen.

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.