Finns det någon dragavlastning som jag missar eller räcker det med att ett barn kryper fram o drar i sladden så har man ett grillat barn?

• Gilla
Blueztar och 6 till
  • Laddar…
Vore bra att klamra fast kabeln.. i övrigt är det bra att ta detta som en lärdom och förstå allvaret i detta. Som nån annan skrev hade detta kunnat resulterat i döden i värsta fall. Eller om huset brinner upp så lär du knappast få ersättning.. ring en elektriker nästa gång

• Gilla
Aloupeus och 1 till
  • Laddar…
MoaSB MoaSB skrev:
Jag har förkortat elkabeln och satt fast de tre småkablarna på samma sätt som de satt innan. Det fungerade en stund, sedan inte. Då såg jag att den gulgröna kabel var lös. Jag satte dit den igen. Då lös lampan en sekund, sedan släcktes den.

Nu fungerar inte detta eluttag, men inte heller det andra uttaget eller värmepumpen som sitter på samma säkring. Säkringen har inte gått. Inte heller huvudsäkringen.

Hjälp?
Byt plats på blå (nolla) och grön-gul(jord)
Kolla brun med test mejsel.
Det kan vara så att du har fas på den Blå, såkolla det också med test mejsel.
Är det så att Blå är fas, då har du haft tur, mycket stor tur.

• Gilla
MoaSB
  • Laddar…
5 59Hansåke skrev:
Byt plats på blå (nolla) och grön-gul(jord)
Kolla brun med test mejsel.
Det kan vara så att du har fas på den Blå, såkolla det också med test mejsel.
Är det så att Blå är fas, då har du haft tur, mycket stor tur.
Ett tips är att läsa hela tråden innan man svarar. Problemet är redan löst.

• Gilla
Hasse Sandin och 7 till
  • Laddar…
J
B Betinge skrev:
Kanske bättre du ringer en elektriker nästa gång. För att byta ett uttag så ska du ha nödig kännedom, vilket du bevisligen inte hade i detta fallet. Nästa gång du försöker dig på detta så kanske det uppstår en brand, eller ännu värre någon i din familj skadas eller dör.
Kan man inte el så låt bli!!!
Vilket inte hänt i modern tid i Sverige. Ett fall sedan 1990 att en privatperson orsakat en dödsolycka, och till och med det var på jobbet. Tur att inte alla branscher jobbar som elektrikerna. Då hade det kostat 5000 att byta ett cykeldäck. Tror fler cyklister avlider på grund av felaktigt skruvade hjul om jag ska vara ärlig.

Redigerat:
  • Gilla
orutti och 5 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Vilket inte hänt i modern tid i Sverige. Ett fall sedan 1990 att en privatperson orsakat en dödsolycka, och till och med det var på jobbet. Tur att inte alla branscher jobbar som elektrikerna. Då hade det kostat 5000 att byta ett cykeldäck. Tror fler cyklister avlider på grund av felaktigt skruvade hjul om jag ska vara ärlig.
Är inte det ett väldigt bra betyg för Sverige? 🤔 Jag skulle tro att de låga siffrorna beror på våra nuvarande regler.

• Gilla
  • Haha
MikaelS77 och 4 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Är inte det ett väldigt bra betyg för Sverige? 🤔 Jag skulle tro att de låga siffrorna beror på våra nuvarande regler.
Eller svenskarnas trygghetsmani och rädsla. Allt skall vara "milt" och "säkert för barnen". Det där med personligt ansvar, är inget för Svenskar. Vi gör som staten säger utan protest.
Det har nog mer med vår mentalitet, än våra lagar att göra. Samt att det inte vanligtvis är dödligt att få sig en stöt.

Själv har jag under flera sekunder fått en stöt från arm till arm. Plus några andra mindre dramatiska små pärlor. Likväl sitter jag här och skriver 😀.

• Gilla
  • Arg
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Eller svenskarnas trygghetsmani och rädsla. Allt skall vara "milt" och "säkert för barnen". Det där med personligt ansvar, är inget för Svenskar. Vi gör som staten säger utan protest.
Det har nog mer med vår mentalitet, än våra lagar att göra. Samt att det inte vanligtvis är dödligt att få sig en stöt.

Själv har jag under flera sekunder fått en stöt från arm till arm. Plus några andra mindre dramatiska små pärlor. Likväl sitter jag här och skriver 😀.
Jag har också fått många stötar genom åren. 😊 Dessutom vet jag en som i stort sätt aldrig använder bilbälte och han lever också...

S sistanamnetsomfungerade skrev:
Eller om huset brinner upp så lär du knappast få ersättning..
Vilket försäkringsbolag har såna villkor?

• Gilla
Per Sandberg1 och 4 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Själv har jag under flera sekunder fått en stöt från arm till arm. Plus några andra mindre dramatiska små pärlor. Likväl sitter jag här och skriver 😀
Plötsligt förstår jag en del av dina inlägg mycket bättre. 😉😂😱🙃🤓

• Haha
  • Gilla
Hasse Sandin och 13 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Plötsligt förstår jag en del av dina inlägg mycket bättre. 😉😂😱🙃🤓
Japp. Det var det som gjorde mig till en superhjälte. En del använder Kryptonit, spindlar, blixtar medans jag laddade upp mina krafter med vanlig hushållsström.😀

• Haha
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 5 till
  • Laddar…
MoaSB MoaSB skrev:
Halledar. Hur dåligt är mitt närminne egentligen? Jag var så säker att jag satte tillbaka allt precis som det satt innan.

Jag gjorde som du sa och nu fungerar allt.

Och nej, du tolkar helt rätt - jag kan inget om el. Vi har skaffat ett hus för första gången i våra liv och det är så mycket vi inte vet. Stort tack för din pedagogiska förklaring!
enligt lagstiftningen; du får byta eluttag, säkring och strömbrytare OM du VET hur man gör på ett säkert sätt utan risk för person, husdjur och hälsa.

Byta plats på grön/gul och blå indikerar att du absolut inte ska vara och peta i elektriskt bärande anläggningar.

• Gilla
Blueztar och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilket försäkringsbolag har såna villkor?
Är troligtvis ett brott mot aktsamhetskraven, tex samma krav som kräver att man ska låsa dörren när man inte är hemma

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Du ska inte hålla på med el förrän du har lärt dig grundläggande ellära. Du kan skada både dig själv, andra och egendom innan du vet vad du håller på med.

MoaSB MoaSB skrev:
Jag har förkortat elkabeln och satt fast de tre småkablarna på samma sätt som de satt innan. Det fungerade en stund, sedan inte. Då såg jag att den gulgröna kabel var lös. Jag satte dit den igen. Då lös lampan en sekund, sedan släcktes den.

Nu fungerar inte detta eluttag, men inte heller det andra uttaget eller värmepumpen som sitter på samma säkring. Säkringen har inte gått. Inte heller huvudsäkringen.

Hjälp?
Du skall ge fan i att pyssla med detta och anlita någon som får utföra det.

• Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.