38 764 läst ·
334 svar
39k läst
334 svar
Eluttag - vad gör jag för fel?
Nej det krävs inget körkort B i alla situationer för att backa en bil med släp, vet många som gör och har gjort det utan helt lagligt dessutom😉Alfredo skrev:
Redigerat:
Husägare
· Jönköping
· 5 925 inlägg
Elkörkort 😇
Jag tycker det är jättebra att elektrikerna i tråden (😂) håller till här och lobbar för jobb, istället för att dom är ute och lägger tid på att ödelägga folks liv genom att sälja på dom Plejd och andra inkörsportar till missbruk.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 167 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 167 inlägg
Sent medhåll på vad du skriver.D Dilato skrev:
Som jag uppfattar det får man designa och bygga tex egen ljusarmatur för eget bruk.
Hur är det om belysningen blir som ett fastighetstillbehör?
Man säljer fastigheten måste man ta bort den då?
Ja. Den får inte ens skänkas bort till någon. Då räknas det som du sätter den på marknaden och då blir hela köret tills ce-märket är på plats aktuellt.D Danne824 skrev:
Men du får bygga vad du vill hemma så länge det är säkert. Du ansvarar för din anläggning.
Det är just den slutsatsen jag är tveksam till.A avh67f skrev:
Om jag bygger en armatur för eget bruk och den sedan installeras permanent och blir ett byggnadstillbehör/fastighetstillbehör, är det ju inte armaturen som jag senare säljer eller skänker bort, jag överlåter fastigheten.
Menar du att en senare försäljning av fastigheten juridiskt innebär att den egenbyggda armaturen därmed ”tillhandahålls på marknaden” enligt produktlagstiftningen?
Har du någon källa eller något regelstöd för just den tolkningen?
Nä det blir nog nästa anläggningsägares bekymmer som tar över anläggningen. Om armaturen orsakar sakskada eller liknande i dennes anläggning och det kan spåras till dig på något sätt så kanske du åker dit för diverse brott.
Bästa är väl att inte försätta sig i sådana situationer men alla gör ju som de vill.
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...ga-elprodukter/tillverka-lampor-for-eget-bruk
Bästa är väl att inte försätta sig i sådana situationer men alla gör ju som de vill.
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...ga-elprodukter/tillverka-lampor-for-eget-bruk
Jo, ansvaret för själva elanläggningen efter en försäljning är en annan intressant fråga.A avh67f skrev:Nä det blir nog nästa anläggningsägares bekymmer som tar över anläggningen. Om armaturen orsakar sakskada eller liknande i dennes anläggning och det kan spåras till dig på något sätt så kanske du åker dit för diverse brott.
[länk]
Men det jag funderar på här är egentligen produktreglerna 2 kap. 2 § jordabalken och CE-märkningen.
Elsäkerhetsverket skriver att man får tillverka en armatur för eget bruk utan att CE-märka den. Säg att jag gör det och armaturen sedan sitter fast installerad och används i huset under många år.
Om jag därefter säljer fastigheten och armaturen följer med som byggnadstillbehör vad är det då som säger att jag därigenom har ”släppt ut armaturen på marknaden” och måste CE-märka den?
Det är just den bestämmelsen eller tolkningen jag försöker hitta.
Jag skulle kalla rättsläget åtminstone oklart utifrån publicerad vägledning snarare än säga att CE definitivt krävs.
Tyvärr har jag inget annat för mig denna lördags kväll 😟.A avh67f skrev:
Du skriver "Den får inte ens skänkas bort"
Även här är jag tveksam det finns en direkt konflikt i hur Elsäkerhetsverket beskriver privata gåvor jämfört med ordalydelsen i EU,s Blue Guide.
Hur som haver, den andra frågan var mer intressant så jag har skickat frågan vidare till E.S. får se när jag får svar.
Jag och sonen ska sälja våra sommarstugor, som ligger intill varandra.
Har alltid varit seriös när det gäller elinstallationer. Själv hade jag en behörig elektriker, med egen firma och fixade mitt hus.
Andra huset på samma inkommande el och mätare mm har till dags dato, varit hempulad, utan like, med flera som tyckte sig kunna. Min salige far var delvis skyldig.
Blev besvärlig så de skippade huvudbrytare och jordfelsbrytare har aldrig tidigare monterats i gamla kåken. Nolla och fas, var dock kända begrepp, men inte mer.
Utövade viss utpressning att vi byter elbolag och så skulle sonen få stå som ansvarig abonnent.
Nu förstod denne allvaret. Ny installation beställd hos elektriker.
Gjorde strömlöst och rev ut allt gammalt.
Börjar på ny kula.
Har dragit fram och klammat alla kablar över vind som ska gå ned till lampor, strömbrytare mm.
Alla ledningar till vägguttag ligger ovan golvlister och sticker upp ca
1.2 m efter vägg till varje utanpåliggande 4-pol jordade vägguttag. Blir totalt 8 st.
Blir rent o fint utefter väggarna. Inte en enda kabel upp mot tak eller upp efter väggar eller takister.
Ser pyssligt och fint ut vid kommande visning för avyttring.
- Ja, ja ... En hel del OT, kan tyckas.
Men jag vill verkligen belysa detta med laglig och framförallt säker el och elinstallation.
Har undervisat inom elektronik mer än 15 år. Aldrig inom starkström, så jag vet vad som krävs.
Tänk vad bra om många fler insåg sina begränsningar och vilka krav som finns.
BT
.
Har alltid varit seriös när det gäller elinstallationer. Själv hade jag en behörig elektriker, med egen firma och fixade mitt hus.
Andra huset på samma inkommande el och mätare mm har till dags dato, varit hempulad, utan like, med flera som tyckte sig kunna. Min salige far var delvis skyldig.
Blev besvärlig så de skippade huvudbrytare och jordfelsbrytare har aldrig tidigare monterats i gamla kåken. Nolla och fas, var dock kända begrepp, men inte mer.
Utövade viss utpressning att vi byter elbolag och så skulle sonen få stå som ansvarig abonnent.
Nu förstod denne allvaret. Ny installation beställd hos elektriker.
Gjorde strömlöst och rev ut allt gammalt.
Börjar på ny kula.
Har dragit fram och klammat alla kablar över vind som ska gå ned till lampor, strömbrytare mm.
Alla ledningar till vägguttag ligger ovan golvlister och sticker upp ca
1.2 m efter vägg till varje utanpåliggande 4-pol jordade vägguttag. Blir totalt 8 st.
Blir rent o fint utefter väggarna. Inte en enda kabel upp mot tak eller upp efter väggar eller takister.
- Ja, ja ... En hel del OT, kan tyckas.
Men jag vill verkligen belysa detta med laglig och framförallt säker el och elinstallation.
Har undervisat inom elektronik mer än 15 år. Aldrig inom starkström, så jag vet vad som krävs.
Tänk vad bra om många fler insåg sina begränsningar och vilka krav som finns.
BT
.
Redigerat:
Ligger det oklammade kablar lite överallt märker nog den tilltänkta köparen det. En skulle skrämmas, en annan skulle se ett köpläge.H Hybro skrev:Jag och sonen ska sälja våra sommarstugor, som ligger intill varandra.
Andra huset har till dags dato, varit hempulad, utan like, med flera som tyckte sig kunna.
Blev besvärlig då de skippade huvudbrytare och jordfelsbrytare har aldrig tidigare monterats i gamla kåken.
Utövade viss utpressning att vi byter elbolag och så får han stå som ansvarig abonnent.
Nu förstod han allvaret. Ny installation beställd hos elektriker.
Har dragit fram och klammat alla kablar över vind som ska gå till lampor, strömbrytare mm.
Alla ledningar till vägguttag ligger ovan golvlister och sticker upp ca 1.2 m efter vägg till varje utanpåliggande 4-pol jordade vägguttag.
Blir rent o fint utefter väggarna. Inte en enda kabel upp mot tak eller upp efter väggarna.
Ja, ja ... En hel del OT, kan tyckas.
BT
.
Det är precis som med all uppiffning inför en försäljning. Pengar ut mot uppskattade Pengar in.