Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jo jag förstår att reglerna är såna men när en elektriker ska koppla nåt i en villa finns sällan en chans att veta vem som förlagt kabeln för 20 år sen när det byggdes ...
Bara för att ägaren säger "det är jag som gjort det" så ska man börja trilskas...?
Är det fel är det fel oavsett vem som gjort det

Det här med reglerna är mest Byggahus intresserade av, det finns ingen elektriker som frågar vem som klamrat om det är rätt gjort. Men Byggahus låter sig ju sällan bekymras av verkligheten....🤔
Det är ju en viss skillnad för en elektriker att komma ut och se en kabel som är ansluten till något och som suttit på plats i 20 år, jämfört med att komma till en uppenbart nyförlagd kabel för att bara "koppla ihop". Givetvis finns det elektriker som både tackar nej och elektriker som utför jobbet.

Det som är mest humoristiskt här är väl att Hybro brukar vara bror duktig och påpeka i olika inlägg hur viktigt det är att det är någon med behörighet som gör jobbet och påpeka för folk att de absolut inte får, och så gör han det själv, visserligen okunnig om regelverket, men ändå.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Och enda anledningen att det krävs en elektriker för att lägga ner ett tomt rör är givetvis att korrupta politiker låter sig övertalas/köpas av särintressen för att det ska ske. Ingen hade hittat på ett sådant krav ifall det inte blev lite extra pengar på kontot. Finns bara ett ord för det och det är korruption. För att lobbying ska fungera effektivt krävs korruption.
Nej, nej! Det finns ingen korruption i Sverige, vet du väl?

Nä, lite mer seriöst så undrar jag vilka belägg det finns för att hävda att den sortens korruption du skriver om finns?
"Magkänsla", "det är ju uppenbart" och "vad kan det annars bero på?" är inte giltiga svar.

P
L lbgu skrev:
Annars är det väl bara att göra som kineserna och stämpla på en CE-märkning, om det uppfylls alla regler är antagligen av sekundärt intresse.
China Export.

MoaSB MoaSB skrev:
Halledar. Hur dåligt är mitt närminne egentligen? Jag var så säker att jag satte tillbaka allt precis som det satt innan.

Jag gjorde som du sa och nu fungerar allt.

Och nej, du tolkar helt rätt - jag kan inget om el. Vi har skaffat ett hus för första gången i våra liv och det är så mycket vi inte vet. Stort tack för din pedagogiska förklaring!
Det kan vara en bra ide att alltid ta ett foto först, på hur det ser ut innan,
vad man än ska göra på sitt hus, inte bara el.😋

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nej, nej! Det finns ingen korruption i Sverige, vet du väl?
Nej, just det. Självklart inte i Sverige. Och inte heller i en utvald stat öster ut😁 Men alla andra runtomkring är ruskigt korrupta.
P pmd skrev:
Nä, lite mer seriöst så undrar jag vilka belägg det finns för att hävda att den sortens korruption du skriver om finns?
Det är väl mer en fråga om varför det inte skulle finnas just där, när den finns lite här och var, annars?
P pmd skrev:
"Magkänsla", "det är ju uppenbart" och "vad kan det annars bero på?" är inte giltiga svar.
Varför inte det. I trådar om USA, Ryssland, Covid och Ukraina funkar svepande påståenden utan någon annan grund än att "det är uppenbart". Så varför inte här?

Du har ju själv skrivit dessa tvärsäkra analyser utan någon som helst uppbackning annat än din egen "magkänsla".

Nej, det är fakta. Extremhögern klarar inte av att ta till sig fakta. Den går på sina fördomar och tror att det är sanningar.

Jag svamlar aldrig.

Extremhögern/fascisterna gillar inte kompetenta människor.

Redigerat:
P
Intet Intet skrev:
Det är väl mer en fråga om varför det inte skulle finnas just där, när den finns lite här och var, annars?
Nej, det är en ganska dålig fråga. Att påvisa något indirekt inför betydligt fler felkällor än att på visa något direkt.

L lbgu skrev:
Ser man i en del andra trådar så är det ofta svårt att få en elektriker att göra ett sånt här småjobb. Finns folk som inte kan hitta elektriker att byta säkringsstorlek t.ex. Detta jobb att skruva i några ledningar är väl i samma storleksordning. Eller så vill de debitera någon/några timmars jobb för något som tar kanske 5 minuter.
Så att se hur det var kopplat och koppla likadant skulle jag med gjort. Förhoppningsvis skulle jag komma ihåg hur det skulle vara kopplat ;)
När jag för andra gången, efter att ha väntat på elektrikern i tre år, frågade när han skulle komma och montera eluttaget svarade han att han inte hade tid att göra det.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
L LabanW skrev:
När jag för andra gången, efter att ha väntat på elektrikern i tre år, frågade när han skulle komma och montera eluttaget svarade han att han inte hade tid att göra det.
— Jag kommer den 16 februari år 2038.
— På morgonen eller eftermiddagen?
— Hurså?
— Rörmokaren kommer på morgonen.

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
blackarrow och 7 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Vilket regelverk eller vilken bestämmelse menar du gör att en egentillverkad armatur upphör att vara för eget bruk därför att den blir byggnadstillbehör enligt jordabalken?

Jordabalken reglerar ju vad som hör till fastigheten, medan CE-kraven för elektrisk utrustning kommer från ett annat regelverk. Elsäkerhetslagen skiljer dessutom mellan elektrisk utrustning och arbetet att fast ansluta sådan utrustning.

Jag får inte riktigt får ihop i ditt resonemang.
Nu måste jag först påpeka att nedanstående är ett formellt resonemang, i verkligheten kommer inget att hända så länge ingen klagar eller det sker en olycka.

Det finns många lösa ändar i fallet med fast installerad utrustning, och det kan möjligen vara olika från fall till fall. Troligen behövs domstolsutslag för att vara säker.

Men komplikationer när det gäller fastighetstillbehör är uppenbart när det gäller hyreslägenheter då hyresvärden äger den fasta installationen (inkluderande fast installerade lampor, hyresgästen har bara i vissa fall rätt att byta dem), och sedan en glidande gråskala ner till om brukaren har egen lagfart på fastigheten.

Om man har en apparat ansluten med stickpropp så finns inget ansvar som faller på den fasta elinstallationen utan allt på apparaten, dvs. elektriker som arbetat med elanläggningen kan inte hållas ansvarig för problem i apparaten.

Om det däremot rör sig om en fast ansluten apparat så faller ansvaret formellt på anläggningen och det formella ansvaret om något händer kan bli komplicerat att fastställa.

Elnätsleverantören skulle dessutom kunna bedöma att elanläggningen inte är godkänd när det finns elmaterial i den som saknar korrekt dokumentation. Elnätsleverantören har formell rätt att specificera vilka krav anläggning behöver uppfylla (så länge de är skäliga), och det är inte långsökt att tro att det finns ett formellt krav på att allt material som används i den fasta installationen i bostäder har godkännanden. Elnätsleverantören kan däremot skäligen inte ställa några krav utöver lagkraven på vad som ansluts med stickkontakt.

Fairlane Fairlane skrev:
"Det som är mest humoristiskt här är väl att Hybro brukar vara bror duktig och påpeka i olika inlägg hur viktigt det är att det är någon med behörighet som gör jobbet och påpeka för folk att de absolut inte får, och så gör han det själv, visserligen okunnig om regelverket, men ändå.
"

Tror inte att jag på forumet nämnt något om mina mångåriga utbildningar tillika arbeten inom området. Typ mer än halva arbetslivet.
Så dra inte några förutfattade meningar.

Gymnasieutbilning inom El/Tele.
Visserligen startade jag som ställningsbyggare tills jag trillade ned. Och därefter p g a familjeskäl rena fakriksjobb inom trä och metall produktion ytterligare några år.

- Många fleråriga alltid betalda utbildningar inom Styr och Regler Mekanik SRM, Elektronisk kommunikation, Hemelektronik mm mm.

16 år som lärare efter Lärarhögskola just inom detta gebit.
Därefter mer än 10 som lärare inom Gymnasiesärskolan med inriktning på främst Friluftsliv.

Så viss erfarenhet och behörighet inom olika området har jag.

- Tack Fairline, för att Du sporrade mig.
Snart ska jag börja sammanfatta livet.
Dock inte tid just nu då jag hämtade en ny hundvalp i går...
IMG_20260811_071245_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Älska
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
H Hybro skrev:
"

Tror inte att jag på forumet nämnt något om mina mångåriga utbildningar tillika arbeten inom området. Typ mer än halva arbetslivet.
Så dra inte några förutfattade meningar.

Gymnasieutbilning inom El/Tele.
Visserligen startade jag som ställningsbyggare tills jag trillade ned. Och därefter p g a familjeskäl rena fakriksjobb inom trä och metall produktion ytterligare några år.

- Många fleråriga alltid betalda utbildningar inom Styr och Regler Mekanik SRM, Elektronisk kommunikation, Hemelektronik mm mm.

16 år som lärare efter Lärarhögskola just inom detta gebit.
Därefter mer än 10 som lärare inom Gymnasiesärskolan med inriktning på främst Friluftsliv.

Så viss erfarenhet och behörighet inom olika området har jag.

- Tack Fairline, för att Du sporrade mig.
Snart ska jag börja sammanfatta livet.
Dock inte tid just nu då jag hämtade en ny hundvalp i går...
[bild]
Du har i många trådar tjatat om behörighet, att man inte ska göra något utan behörighet, och satt dig på höga hästar, men helt plötsligt är det inte lika viktigt för du har erfarenhet och behörighet inom andra områden?

• Gilla
Schäfer och 5 till
  • Laddar…
Ja, ja... Elektriker från elfirma bokad denna vecka sedan tidigare.

Allt blir riktigt gjort inför försäljning.

Over and out....

H Hybro skrev:

Over and out....
Ska de få dra om det du hemmapulat under hela tiden du ägt kåken?

• Haha
Intet
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nej, det är en ganska dålig fråga. Att påvisa något indirekt inför betydligt fler felkällor än att på visa något direkt.
Ja det klar det gör. Men korruptionen finns överallt och i de mest skilda former från medlemsbetald öl på den lokala fackklubbens styrelsemöte till Sjöfartsverkets helikopterköp. Så frågan är fortfarande -varför inte just, där en specifik yrkeskategori får stora ekonomiska fördelar av att få monopol på sin verksamhet. Det är ju inga småpotatis vi talar om och där det finns pengar att tjäna finns det folk som låter sig påverkas. Det kanske helt enkelt räcker med lite smicker. Frågan kvarstår -cui bono? Konsumenten eller elektrikern.

Det är ju lite kul att du själv sprutar ur dig plattityder som en gödselspridare, samtidigt som du klagar på andras bristande underlag😀.

H Hybro skrev:

Over and out....
Så du har inte gjort någon som helst kalkyl över om det kan tänkas löna sig att bara snygga till det värsta, som du redan gjort, gentemot att "allt blir riktigt gjort inför försäljningen."?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.