34 092 läst ·
262 svar
34k läst
262 svar
Eluttag - vad gör jag för fel?
Vilket inte inträffat i Sverige under modern tid om det är privatpersoner vi diskuterar. Det är elektrikerna som dör av el. Faktum är att sabeltandade tigrar är lika farliga som hemmapulare. Och då är dom ändå utdöda.R revi skrev:
Varför är ingen upprörd över Naturhistoriska museet?
TS felkoppling som hon visar upp i urinlägget är knappast generellt olaglig i den meningen att det inte är lagligt att försöka sig på ett sådant elarbete. Den är bara fel helt enkelt. Kanske bröt dock TS mot lagen genom att sakna kunskap och färdigheter om arbetet.Excel skrev:
Eller kanske inte. Slarv är kanske ibland olagligt, ibland inte.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 070 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 070 inlägg
Sen när får man inte längre byta ett vägguttag själv?roland53 skrev:
Jag antar att du är lika kritisk när elmontören monterar ett nytt eluttag i sin egen bostad?
Jordtråden gul grön ska sitta i mitten på uttaget och fas o nolla till höger och vänsterMoaSB skrev:
Jag har förkortat elkabeln och satt fast de tre småkablarna på samma sätt som de satt innan. Det fungerade en stund, sedan inte. Då såg jag att den gulgröna kabel var lös. Jag satte dit den igen. Då lös lampan en sekund, sedan släcktes den.
Nu fungerar inte detta eluttag, men inte heller det andra uttaget eller värmepumpen som sitter på samma säkring. Säkringen har inte gått. Inte heller huvudsäkringen.
Hjälp?
Jorå - have ganska många rätt på nån quiz här... och man får inte koppla om fasta installationer. Väldans enkelt. "Att ändra i fasta elinstallationer är strikt reglerat enligt Elsäkerhetslagen (2016:732). Huvudregeln är att alla typer av förändringar, utbyggnader eller nyinstallationer i det fasta elnätet endast får utföras av ett registrerat elinstallationsföretag. [1, 2, 3, 4]"D Dilato skrev:
Tomejto / tomaatoo
//
Klicka här för att svara