J
R revi skrev:
...eller orsakat en persons död. Inget som säger att blå alltid är nolla, elektrikern tar den kabel han har. Hoppas dock att gulgrön är "helig", alltid jord
Vilket inte inträffat i Sverige under modern tid om det är privatpersoner vi diskuterar. Det är elektrikerna som dör av el. Faktum är att sabeltandade tigrar är lika farliga som hemmapulare. Och då är dom ändå utdöda.
Varför är ingen upprörd över Naturhistoriska museet?

• Gilla
  • Haha
Kanelbullen123 och 5 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi hade en CRT projektor och betamax och sedan laserdisc när jag var liten. Samma teknik som tjocktv :)
Videoband och laserdisc hade inte en chans mot varken satellitsänd eller marksänd analog teve. 😎
Det senare avnjöts helst via UHF. 😐

• Haha
  • Älska
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
P
Excel Excel skrev:
Och uppenbarligen har inte allt detta hindrat TS från att koppla själv ändå. 😄
TS felkoppling som hon visar upp i urinlägget är knappast generellt olaglig i den meningen att det inte är lagligt att försöka sig på ett sådant elarbete. Den är bara fel helt enkelt. Kanske bröt dock TS mot lagen genom att sakna kunskap och färdigheter om arbetet.
Eller kanske inte. Slarv är kanske ibland olagligt, ibland inte.

Fairlane
roland53 roland53 skrev:
Felet du gjort är att du pillar med något som du inte har varken behörighet eller kunskap att göra. Anlita en behörig elfirma. Hur tror du ett försäkringsbolag hade bedömt skadan om du orsakat en brandskada?
Sen när får man inte längre byta ett vägguttag själv?

Jag antar att du är lika kritisk när elmontören monterar ett nytt eluttag i sin egen bostad?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
MoaSB MoaSB skrev:
Jag har förkortat elkabeln och satt fast de tre småkablarna på samma sätt som de satt innan. Det fungerade en stund, sedan inte. Då såg jag att den gulgröna kabel var lös. Jag satte dit den igen. Då lös lampan en sekund, sedan släcktes den.

Nu fungerar inte detta eluttag, men inte heller det andra uttaget eller värmepumpen som sitter på samma säkring. Säkringen har inte gått. Inte heller huvudsäkringen.

Hjälp?
Jordtråden gul grön ska sitta i mitten på uttaget och fas o nolla till höger och vänster

johnsilver johnsilver skrev:
Jordtråden gul grön ska sitta i mitten på uttaget och fas o nolla till höger och vänster
TS har fått detta påpekat otaliga gånger redan. Tråden innehåller nu bara en massa ovidkommande svammel och borde låsts för länge sedan.

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vet du vad ellagen reglerar?
Jorå - have ganska många rätt på nån quiz här... och man får inte koppla om fasta installationer. Väldans enkelt. "Att ändra i fasta elinstallationer är strikt reglerat enligt Elsäkerhetslagen (2016:732). Huvudregeln är att alla typer av förändringar, utbyggnader eller nyinstallationer i det fasta elnätet endast får utföras av ett registrerat elinstallationsföretag. [1, 2, 3, 4]"

Tomejto / tomaatoo ;)

//

P
snaggletooth snaggletooth skrev:
.Tråden innehåller nu bara en massa ovidkommande svammel och borde låsts för länge sedan.
Låt bli att läsa tråden om du stör dig på det som skrivs i den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.