38 764 läst ·
334 svar
39k läst
334 svar
Eluttag - vad gör jag för fel?
Jag är inte riktigt med på kopplingen mellan fast anslutning och fastighetstillbehör.D dan_norstedt skrev:Det är det med vad fast installerad betyder.
Det Elsäkerhetsverket skriver om är apparat, vilket normalt ansluts med kontaktdon, och är då inte en fast installation.
Ska du koppla in det fast, dvs. utan kontaktdon gäller installationsreglerna som inte är samma. Det är visserligen fortfarande en apparat (men går under delvis andra regler), men det Elsäkerhetsverket pratar om egentillverkad lampa för eget bruk är jag högst tveksam till om det är applicerbart, för det är inte längre lös egendom som ansluts till elnätet utan ett fastighetstillbehör.
Så jag tror det där det faller är på att koppla in en egentillverkad apparat fast. Att man får byta fast monterad lampa betyder inte att man får byta till vad som helst.
Sedan är det antagligen få som bryr sig så mycket om dessa detaljer.
Men rent allmänt så är det rätt dumt rent allmänt att lämna kvar en egentillverkad lampa (eller annan apparat) i en fastighet man säljer (oavsett förbud) eftersom man då blir "för evigt" ansvarig för säkerheten på denna, som ansvar för den om den skulle misstänkas för att ha orsakat brand (oavsett om den faktiskt gjort det).
Som jag förstår 2 kap. jordabalken är det inte anslutningssättet som avgör om något är byggnadstillbehör, utan bl.a. om det har tillförts byggnaden för stadigvarande bruk. Även utrustning som är ansluten med stickpropp kan alltså vara byggnadstillbehör.
”För evigt ansvarig” är ingen bra beskrivning av rättsläget. Du får gärna förtydliga vad du menar och på vad du bygger det resonemanget på.
Men min ursprungliga fråga gällde egentligen CE-märkningen av en egentillverkad armatur. Jag har därför frågat Elsäkerhetsverket och återkommer gärna med deras svar.
Det är hur lagligt som helst att gräva kabeldiket, det är förläggningen av kabel/skyddsslang samt (delvis av?) återfyllningen som kräver auktorisation.D Dilato skrev:
Det görs på löpande band, många grävare som lägger ned dessa tomrör utan några bekymmer, enda bekymret skulle vara om den som ska dra i kabeln skulle motsätta sig vilket dom i nästan alla fall inte gör. Skulle dom motsätta sig så innebär det att den behöriga ska vara med i gyttjegropen när detta görs och alla vet att elektriker och liknande avskyr att stå i lergropar i ur och skur😉D Dilato skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 539 inlägg
Jovisst, men på alla byggen större än hempulprojektet finns det en engagerad elfirma med auktorisation osv som samarbetar med grävar'n och står för fiolerna, även om någon inte är där för stunden.
Eller Hur??
Eller Hur??
Jag tänkte mer på villabyggandet men vist en erfaren grävare har oftast mer kunskap än en första gångs villaägare så där finns en poäng.
Det villaägaren behöver försäkra sig om är att den som utför kabeldragningen godkänner hans läggning annars blir det svårt.
Det villaägaren behöver försäkra sig om är att den som utför kabeldragningen godkänner hans läggning annars blir det svårt.
Det är bara företag som utför elinstallationsarbete i koncessionspliktiga nät* som ska vara registrerade för verksamhetstypen Kabelförläggning. Att en anläggning är koncessionspliktig innebär att det krävs tillstånd av staten för att till exempel få bygga elledningar över allmän mark.A avh67f skrev:
Företag som endast har angett att de arbetar inom verksamhetstypen Kabelförläggning får inte utföra kabelförläggning som ingår i andra verksamhetstyper. Arbetar ditt företag med att dra elkablar på annans anläggning, exempelvis hemma hos privatpersoner? Eller installerar ni solcellsanläggningar?
Då utför ni arbete i icke koncessionspliktiga nät** och omfattas av fler krav.
Förutom ett egenkontrollprogram måste ni även ha en elinstallatör för regelefterlevnad med A eller AL-auktorisation och vara registrerat för andra verksamhetstyper än just Kabelförläggning
All kabelförläggning som utförs på uppdrag av andra än elnätsföretag med koncession, ska utföras av ett företag som har en elinstallatör med relevant auktorisation A eller AL knuten till sig.
https://www.elsakerhetsverket.se/yr...rksamhetstyperna/kabelforlaggning-vad-galler/
Annars är det väl bara att göra som kineserna och stämpla på en CE-märkning, om det uppfylls alla regler är antagligen av sekundärt intresse.D Danne824 skrev:
Låg moral visar sitt ansikte ⬆️⬆️⬆️⬆️L lbgu skrev:
Förfalskning är ett brott.
Om du tillverkar en produkt och märker den med CE-symbolen utan att ha gjort rätt riskbedömningar, teknisk dokumentation eller tester döms du till böter.
Om produkten orsakar en olycka (t.ex. en elbrand eller personskada) på grund av bristerna, kan du åtalas för exempelvis framkallande av fara för annan, vållande till kroppsskada eller bedrägeri.
Saker och ting som är anslutna med stickpropp kan absolut vara fastighetstillbehör, men jag ser det som svårt att argumentera för att fast ansluten utrustning inte är det.D Danne824 skrev:Jag är inte riktigt med på kopplingen mellan fast anslutning och fastighetstillbehör.
Som jag förstår 2 kap. jordabalken är det inte anslutningssättet som avgör om något är byggnadstillbehör, utan bl.a. om det har tillförts byggnaden för stadigvarande bruk. Även utrustning som är ansluten med stickpropp kan alltså vara byggnadstillbehör.
”För evigt ansvarig” är ingen bra beskrivning av rättsläget. Du får gärna förtydliga vad du menar och på vad du bygger det resonemanget på.
Men min ursprungliga fråga gällde egentligen CE-märkningen av en egentillverkad armatur. Jag har därför frågat Elsäkerhetsverket och återkommer gärna med deras svar.
Min huvudsakliga poäng är att fastighetstillbehör svårligen kan anses som för enskilt bruk.
Den andra, mindre, poängen är att fast installerad el går under ett annat regelverk.
Sedan detta med evigt ansvarig syftar på att om du som tillverkare av utrustningen misstänks ha gjort fel som orsakat brand så försvinner inte ditt ansvar efter att du sålt huset. Detta oavsett utrustningens laglighet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 973 inlägg
Elektrisk utrustning i form av förbrukare är förbrukare oberoende av om den är ansluten fast eller med stickpropp. Förbrukare är aldrig en del av starkströmsanläggningen.
(Varför kom denna fråga upp i denna tråd??)
(Varför kom denna fråga upp i denna tråd??)
Vilket regelverk eller vilken bestämmelse menar du gör att en egentillverkad armatur upphör att vara för eget bruk därför att den blir byggnadstillbehör enligt jordabalken?D dan_norstedt skrev:Saker och ting som är anslutna med stickpropp kan absolut vara fastighetstillbehör, men jag ser det som svårt att argumentera för att fast ansluten utrustning inte är det.
Min huvudsakliga poäng är att fastighetstillbehör svårligen kan anses som för enskilt bruk.
Den andra, mindre, poängen är att fast installerad el går under ett annat regelverk.
Sedan detta med evigt ansvarig syftar på att om du som tillverkare av utrustningen misstänks ha gjort fel som orsakat brand så försvinner inte ditt ansvar efter att du sålt huset. Detta oavsett utrustningens laglighet.
Jordabalken reglerar ju vad som hör till fastigheten, medan CE-kraven för elektrisk utrustning kommer från ett annat regelverk. Elsäkerhetslagen skiljer dessutom mellan elektrisk utrustning och arbetet att fast ansluta sådan utrustning.
Jag får inte riktigt får ihop i ditt resonemang.
Jo jag förstår att reglerna är såna men när en elektriker ska koppla nåt i en villa finns sällan en chans att veta vem som förlagt kabeln för 20 år sen när det byggdes ...E elmont skrev:
Bara för att ägaren säger "det är jag som gjort det" så ska man börja trilskas...?
Är det fel är det fel oavsett vem som gjort det
Det här med reglerna är mest Byggahus intresserade av, det finns ingen elektriker som frågar vem som klamrat om det är rätt gjort. Men Byggahus låter sig ju sällan bekymras av verkligheten....🤔