32 778 läst ·
252 svar
33k läst
252 svar
Eluttag - vad gör jag för fel?
Renoverare
· Stockholm
· 21 014 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 21 014 inlägg
Hobbyelektriker
· E
· 15 516 inlägg
AndersMalmgren skrev:
D Dilato skrev:
Samma här.
(Utvikning: Jag har ingen egen TV, det är ~20 år sedan den sista åkte ut. Hälsar jag på min mor går teven och man får ta det som utges, gissa själva.)
Renoverare
· Stockholm
· 21 014 inlägg
Alldeles riktigt som du säger.Fairlane skrev:
Man ska aldrig svara i trådar innan man läst dem ... 😉
Det finns ingen anledning att ta hem en elektriker. Det är ett enkelt arbete så om man istället förklarar för TS hur det fungerar, vikten av att skala rätt, ansluta rätt, dubbelkolla, kontrollera att det sitter fast samt dragavlastning så lär TS kunna göra rätt med detta uttag och kommande. Om man bara säger "ring en elektriker" så kommer TS aldrig utvecklas.
Problemet är bara att under okunniga personers utveckling finns en risk att någon kan dö pga personens okunnighet, och det vill nog inte varken du eller jag.
Bättre är att ta hjälp av någon kunnig person som guidar och kontrollerar under utvecklingen mot en hyfsad kompetens.
Att bara börja skruva och koppla el utan kunskap eller hjälp är otroligt korkat.
Man behöver inte äga för att titta.AndersMalmgren skrev:
Numera är väl en tv inte något man använder för att titta på klassisk realtid fjärrutsändning utan mer en generell bildvisningsenhet, ofta med internetanslutning och inbyggda appar av olika slag.
Jag har nog inte tittat på *riktig tv* dom senaste fem åren, i utlandsfritidshuset har jag både marksänt och satellit men tittar enbart via fiber, oftast gratis YouTube där det finns i princip alla blockbuster filmer helt gratis innan vet hur man letar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Stockholm
· 21 014 inlägg
Flytta hemifrån 2000 blankt. Köpte projektor, har aldrig ägt en TVD Dilato skrev:Man behöver inte äga för att titta.
Numera är väl en tv inte något man använder för att titta på klassisk realtid fjärrutsändning utan mer en generell bildvisningsenhet, ofta med internetanslutning och inbyggda appar av olika slag.
Jag har nog inte tittat på *riktig tv* dom senaste fem åren, i utlandsfritidshuset har jag både marksänt och satellit men tittar enbart via fiber, oftast gratis YouTube där det finns i princip alla blockbuster filmer helt gratis innan vet hur man letar.
[bild]
Vid millennieskiftet var jag knappt 30, jag hade byggt egen kåk (drygt 100 m från sjön pga de rigida strandskyddsreglerna), cashat första nya personbilen och ägde säkert nån TV apparat som jag förmodligen somnade framför ibland.AndersMalmgren skrev:
Men kopplat nått VU fel hade jag inte trots att det stundom ingick i arbetsuppgifterna att utöka befintlig grupp.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 046 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 046 inlägg
Galet dyrt.K Kanelbullen123 skrev:
Men håll med om att de tog är lite mer än 2 uttag i sovrum?K Kanelbullen123 skrev:
Jag fick för inte alltför länge sen en laddbox installerad av elektriker, dvs inte dessa laddbox-företag. Det innebar laddbox, kabel, lastvakt, 7 meter laddkabel, plus en kapsling med jfb i inkommande skåp. Där hamnade jag runt 10', men då talar vi dels om ett större jobb och framförallt om klart dyrare material än 2 uttag i sovrum.K Kanelbullen123 skrev:
Jag hjälpte en bekant att beställa elektriker för lite jobb för drygt ett år sen. Det var ett rum som delats av i två, så det skulle in nya uttag, samt att vi passade på att jorda dessa rum också. Dessutom installation av en kapsling med jfb till hela huset, inklusive lite felsökning. Vi var inte nära 10' kr, och som sagt, aningen mer än 2 uttag i sovrummet.
Ovanstående var i Stockholm. Vi ringde dock inte Svanströms...
Ja, det är väl inte fel att fråga och lära sig, det försöker jag också göra, men det är ju en separat fråga?!K Kanelbullen123 skrev:
Nej det jobbet är nog svårt att få till en rimlig summa (beroende på vad man räknar som rimlig), men under 10' bör du komma.K Kanelbullen123 skrev: