32 642 läst ·
251 svar
33k läst
251 svar
Eluttag - vad gör jag för fel?
Hobbyelektriker
· E
· 15 516 inlägg
Utökning av bef fast anläggning blir väldigt snabbt dimensionering, materialval osv.Alfredo skrev:
Sedan är det som du säger lite märkligt att man får bygga egna elapparater. Rakt ur minnet är det endast för eget bruk, man får inte sälja dem.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 046 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 046 inlägg
Här överdriver du rätt rejält, vilket inte gynnar fortsatt argumentation.K Kanelbullen123 skrev:
Som du senare skriver om två uttag i sovrummet, det blir inga 10'. Säg 3 timmar à 1000 kr, plus bil plus material så är du nog snarare runt 4000 kr. Mycket pengar, Javisst, men 10' får du nog leta rätt på dyraste elektrikern i stan för att få det priset.
Du fortsätter argumentera mot en åsikt jag inte har. Jag har aldrig nämnt något generellt förbud eller sagt att allt farligt ska förbjudas. Jag har redan skrivit att jag inte har något emot att kunniga personer gör jobbet själva, vare sig det gäller bilar eller el. Men att jämföra bilmek och fasta elinstallationer rakt av blir ändå missvisande. En bil genomgår återkommande besiktningar där många fel upptäcks. En felkoppling i en vägg kan däremot ligga dold i 30 år innan den orsakar en brand eller skadar någon. Det är därför regelverken ser olika ut, inte för att någon bransch har en bättre lobby.L lbgu skrev:Samtidigt så hittar du ju en del problem som gör att du i princip tycker att det är bra som det är idag. Självklart är det ju önskvärt att folk vet vad de gör. Men jag tycker det är fel att förbjuda saker bara för att det finns de som gör fel. Sen kan även missar med bilmek leda till olyckor långt efteråt då kanske bilen har en ny ägare. Andra kan även drabbas ifall du t.ex. kolliderar tack vare hjulet som du glömt dra åt lossnar under färd Så ett förbud mot bilmek skulle givetvis kunna motiveras ungefär på samma sätt som förbudet mot hempul med el..
Hobbyelektriker
· E
· 15 516 inlägg
Pratar vi elektrikerskråets listighet och systemet med lärling, montör, installatör, behörigheter osv kommer vi även in på påverkan från ett starkt fackförbund.
Mina kunskaper om lärlingstid, behörighet osv är gamla och hur detta fungerar idag har jag inga detaljkunskaper om.
Mina kunskaper om lärlingstid, behörighet osv är gamla och hur detta fungerar idag har jag inga detaljkunskaper om.
Men numera behöver man väl egentligen ingen utbildning alls så länge man finns i företagets egenkontrollprogram?Fotografen skrev:
Det vittnas ju ofta här om direkta klåpare utskickade av en firma....
Jag har helt ärligt haft svårt att få elektriker att ens komma på jobb för mindre än 10 000.Fairlane skrev:
Här överdriver du rätt rejält, vilket inte gynnar fortsatt argumentation.
Som du senare skriver om två uttag i sovrummet, det blir inga 10'. Säg 3 timmar à 1000 kr, plus bil plus material så är du nog snarare runt 4000 kr. Mycket pengar, Javisst, men 10' får du nog leta rätt på dyraste elektrikern i stan för att få det priset.
Några bekanta drog nyss en ny matning för diskmaskin i befintliga rör därefter utanpåliggande 2-3 meter
9500 en förmiddag.
Svanström ville till och med ha betalt för en offert inför mitt elcentralsbyte använde en annan firma och även där kring 10-12000 för en 3 raders Hager varav en rad tom för framtiden.
Gruppschema är en gissningslek, och alla skruvar är dragna max trots att fasskena är använd.
Jag tycker inte jag överdriver när jag säger 10 000 för det verkar vara en magisk gräns för ”vad det är värt” för att ens åka på jobb.
Visst jag är prylnörd och har egen utrustning för det mest i el väg, men har också som regel att fråga över allt jag är osäker på. Som senast om man fick skarva i central eller om man bör göra det utanför.
Att få hit en elektriker för att dra 30cm blå fk i centralen och ta bort två tejpbitar i Stockholm det är helt enkelt inte möjligt för en rimlig summa.
Och på tal om risker.
Googlade lite men har inte hunnit läsa alla källor än. Men det verkar som om legionella och allvarliga konsekvenser av det verkar betydligt vanligare än av el - men trots det får vem som helst dra rör. Så att det är kontrollerat pga riskerna kan inte vara hela sanningen.
Apparater avsedd att sättas på marknaden har sin egen lagstiftning.Fotografen skrev:
Varför man inte skulle få bygga sin egen lampa för eget bruk av färdiga produkter som finns på marknaden fattar inte jag.
Om man inte säljer dom är det ingen som kontrollerar detta kan jag berätta.D Dilato skrev:
Om folk visste hur många automater som finns ute i Sverige som saknar ce märkning eller ens blivit testade under flera decennium.
Men det är iof en helt annan tråd
Stickprop till en automat i publik miljö
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· E
· 15 516 inlägg
Tror tyvärr denna 10 000-kronorsgräns har sin grund i omkostnader, regelverkstyrda eller inte.K Kanelbullen123 skrev:Jag har helt ärligt haft svårt att få elektriker att ens komma på jobb för mindre än 10 000.
Några bekanta drog nyss en ny matning för diskmaskin i befintliga rör därefter utanpåliggande 2-3 meter
9500 en förmiddag.
Svanström ville till och med ha betalt för en offert inför mitt elcentralsbyte använde en annan firma och även där kring 10-12000 för en 3 raders Hager varav en rad tom för framtiden.
Gruppschema är en gissningslek, och alla skruvar är dragna max trots att fasskena är använd.
Jag tycker inte jag överdriver när jag säger 10 000 för det verkar vara en magisk gräns för ”vad det är värt” för att ens åka på jobb.
Visst jag är prylnörd och har egen utrustning för det mest i el väg, men har också som regel att fråga över allt jag är osäker på. Som senast om man fick skarva i central eller om man bör göra det utanför.
Att få hit en elektriker för att dra 30cm blå fk i centralen och ta bort två tejpbitar i Stockholm det är helt enkelt inte möjligt för en rimlig summa.
Och på tal om risker.
Googlade lite men har inte hunnit läsa alla källor än. Men det verkar som om legionella och allvarliga konsekvenser av det verkar betydligt vanligare än av el - men trots det får vem som helst dra rör. Så att det är kontrollerat pga riskerna kan inte vara hela sanningen.
Jag kan inte gissa vad en montör kostar att driftsätta innan han lämnat firman: Lön, försäkringar, arbetskläder, skyddsutrustning, bil, verktyg, runtomkringadministration osv...
Absolut!Fotografen skrev:
Jag har inget emot elektriker. Det jag försöker få fram är att det uppenbarligen finns ett ”hål” där det är orimligt dyrt att anlita en elektriker men samtidigt förbjudet för en privatperson att göra det.
Här på landet kommer en elektriker och gör precis vad du vill för ( senast jag använt en) 600 kr per timme och står inte och slöar, och kastar inte ens kabelklipp på golvet utan vill ta hand om det!!K Kanelbullen123 skrev:
Observera att dom inte ens tog betalt per heltimme, sanslöst proffsigt.
Mycket duktig och hade med sig en lärling och servicebil.
Fantastiskt nöjd med allt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· E
· 15 516 inlägg
Jo, men det är nog inte unikt för elektriker. Jag tycker vi får liknande berättelser gällande bilverkstäder, rörmokeri osv.K Kanelbullen123 skrev:
När lämnade nån in en TV på rep senast? Verkar som om det facket närmast försvunnit?
Wow, jag kan inte säga annat än det.D Dilato skrev:
Fungerade det så här hade det varit mångt och mycket ett icke-problem