Fotografen Fotografen skrev:
Jo, men det är nog inte unikt för elektriker. Jag tycker vi får liknande berättelser gällande bilverkstäder, rörmokeri osv.
När lämnade nån in en TV på rep senast? Verkar som om det facket närmast försvunnit?
Absolut - men i samtliga av dessa fall ”får” man göra det själv.

Jag får laga bilen, tvn, avloppet eller dra rör själv.

• Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Japp. Det var det som gjorde mig till en superhjälte. En del använder Kryptonit, spindlar, blixtar medans jag laddade upp mina krafter med vanlig hushållsström.😀
Vad är vanlig hushåll ström?🤔

D Dilato skrev:
Här på landet kommer en elektriker och gör precis vad du vill för ( senast jag använt en) 600 kr per timme och står inte och slöar, och kastar inte ens kabelklipp på golvet utan vill ta hand om det!!
Observera att dom inte ens tog betalt per heltimme, sanslöst proffsigt.

Mycket duktig och hade med sig en lärling och servicebil.
Fantastiskt nöjd med allt!

[bild]
Och accepterar du gjort förjobbet tydligen inte alla som gör. Jag kommer åka på elektriker för en utbyggnad som kommer behöva slutbesiktning. Kommer dra alla VP rör osv själv så måste jag hitta en elektriker som är villig koppla in den nya gruppen på gruppcentralen.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Missar jag något här? Om man byter plats på nolla och jord som sitter på samma stift så har man fortfarande jordsladden på fel ställe.

Borde inte jordsladden anslutas till jordstiften istället för till en av hålen?
Men jag är inte elektriker så jag vet ju inte hur detta skall fungera.

K Kanelbullen123 skrev:
Om man inte säljer dom är det ingen som kontrollerar detta kan jag berätta.

Om folk visste hur många automater som finns ute i Sverige som saknar ce märkning eller ens blivit testade under flera decennium.

Men det är iof en helt annan tråd :-)

Stickprop till en automat i publik miljö
[bild]
Tragiskt!

Vad är det för folk...?

(Sen, för att skryta lite, när jag hittat stickproppar jag satte själv i unga år är de mycket bättre...)

Jo, men det är nog inte unikt för elektriker. Jag tycker vi får liknande berättelser gällande bilverkstäder, rörmokeri osv.
När lämnade nån in en TV på rep senast? Verkar som om det facket närmast försvunnit?
När en splitter ny tv med större skärm, grym upplösning och bättre prestanda kostar som dom gör idag så finns ingen anledning att ens tänka tanken att reparera efter garanti/reklamationstiden gått ut.

Säg en 55 tums 4k tv för 4800 (400 kr/mån på ett år, i samma härad som månadskostnaden för bredband).
Om den kostar mer än säg tusen kronor plus frakt att reparera är det inte värt det, lägg tusenlappen på en ny i stället.

Screenshot_2026-08-05-21-00-10-799_com.android.chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D Dilato skrev:
När en splitter ny tv med större skärm, grym upplösning och bättre prestanda kostar som dom gör idag så finns ingen anledning att ens tänka tanken att reparera efter garanti/reklamationstiden gått ut.

Säg en 55 tums 4k tv för 4800 (400 kr/mån på ett år, i samma härad som månadskostnaden för bredband).
Om den kostar mer än säg tusen kronor plus frakt att reparera är det inte värt det, lägg tusenlappen på en ny i stället.

[bild]
Hålet som pekas på i inlägg #192 har här blivit så stort att det svalt reperatörskrået.
Moderna apparater är dessutom svårreparerade.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:

[bild]
En potatis har bättre bildkvalitet än den där

• Haha
  • Gilla
  • Älska
hjalmar17 och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Duger nog att slötitta på något Ernest-aktigt i?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fast en potatis spionerar inte på dig, så den får dig inte att känna dig lika eftertraktad.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Knappt.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Och accepterar du gjort förjobbet tydligen inte alla som gör. Jag kommer åka på elektriker för en utbyggnad som kommer behöva slutbesiktning. Kommer dra alla VP rör osv själv så måste jag hitta en elektriker som är villig koppla in den nya gruppen på gruppcentralen.
Jag drog 5G 1,5mm² kabel synligt klamrad på en betongvägg i ett garage, borrade igenom väggen med anslutningsbox och vidare till ett gult nedgrävt 50 mm rör till pumpen.

I andra änden satte jag en kopplingsbox där larmet skulle kopplas och vidare därifrån till befintligt säkringsskåp ( diazed) med lediga faser.

Kabeln var dragen hela vägen till allt men inte inkopplad någonstans eftersom det här var anslutning av kommunalt avlopp (annars hade jag kopplat själv).

Att koppla in en helt synlig utanpåliggande kabel av godkänd typ i båda ändar borde ingen elfirma hs problem med, att gräva ner gulrör och klamra kabel är ju inte ens elarbete egentligen.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Var köper du potatis med bildkvalitet?

D Dilato skrev:
Var köper du potatis med bildkvalitet?
Vad tror du P står för i 1080p om inte potatis?

• Haha
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Knappt.
Att ni båda erkänner att ni tittar på Ernst ( oavsett bildkvalitet) är ju komiskt i sig 😉😇

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.