P
P PappasHammare skrev:
Jag undrar hur det kan komma sig att det tar 10år innan någon drabbas varför inte tidigare om det nu var fel.
Är det någon som vet vad var det var för fel eller var det något annat som hade ändrats i huset som gjorde att felet blev mer allvarligt?
Är det någon som ens vet om det här är ett verkligt fall eller bara en passande historia för att jaga upp folk och ge ESV mer pengar? Om det är ett verkligt fall är kvinnan i bilden den hon säger sig vara eller bara en skådespelerska med ett tillrättalagt manus? Med dagens myndighetsaktivism så kan man inte lita på någonting alls som de framför.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Ja, en tänkvärd film, helt klart.
Troligen ett missförstånd med olika generationers färgstandarder tillsammans med otillräckliga kontroller.

Varför folk blir sura för att Elsäkerhetsverket inte gör en film med en tydlig agenda förstår jag inte, det var ju det som var problemet med de tidigare filmerna.

Som jag flera gånger försökt poängtera är det inte tillräckligt attt blott sumra fram en jordkontakt. Felström på 10mA i badrum, nu vet vi även att jordfelsbrytare blir långsam då den ingalunda motionera och testas med de intervall som är föreskrivna.

I de billigare segmenten är detta månadsvis för att tillverkaren ska garantera funktionen. Tilläggsskydd.
Jag tror ingen direkt blir sur på ESV, möjligen att man slösar pengar på att göra en film som inte målgruppen förstår. Jag antar att målgruppen är vanliga Svenssons, eftersom man publicerar på Anslagstavlan.

Om man antagit fel färg på en kabel eller inte går inte att veta baserat på filmen. In det då är en informationsfilm för elektriker att inte anta något om färger så publicerar man på fel plats.

För Svenssons så blir filmen ett "oj, stackars familj", men hur man ska undvika olyckan själv är obegripligt.

Vill man att folk ska besiktiga sina elinstallationer så får man säga det. Vill man att folk ska installera jordfelsbrytare så får man säga det. Vill man att folk ska undvika att använda elfirmor där montörerna gissar vad färger betyder så får man säga det (hur en kund nu ska kunna göra det).

En informationsfilm utan tydlig mottagare och utan tydligt budskap är en dålig informationsfilm.

• Gilla
fribygg och 12 till
  • Laddar…
P
Troligen en tråd som är ansluten fel? Och just det fallet tar 10år att hitta????

Och det måste väl finnas en undersökning där felet är dokumenterat.
Och varför tar man upp det nu? 12år senare? Eller är filmen gammal?

Så mycket frågetecken så ryssen är nog inblandad. Eller en månlandning...

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
P
E El-Löken66 skrev:
Vad menar du, att det skulle vara hitte-på?
Ryssarna eller vadå?
Nä rymdödlorna! Eller möjligtvis den Judisk-negroida världskonspirationen!

ESV:s rapport om 2009 nämner bara:
Fyra av de fem dödsolyckorna under 2009 drabbade en lekman på fritiden.

Så det kan vara ett verkligt fall, samtidigt så är det ju lite märkligt att de måste göra en film nu om något som inträffat för över 10 år sedan, har de så ont om olyckor?

• Gilla
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är tämligen få olyckor. Det här är antagligen en av de få där den som drabbades inte gjorde något uppenbart idiotiskt. Typ klättra på järnvägsvagnar eller ansluta nätspänning till grepen.

Det är lite intressant att det är helt okej för löken att gissa hejvilt. Men om någon annan utgår från något som löken inte ser som 100% fastställt är det extremt fel.

• Gilla
  • Haha
SaabNiklas och 15 till
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Hittat ett dödsfall i dusch där handdukstork har varit inblandad.
Men där var bara mannen hemma när olyckan inträffade.
[bild]

[länk]
Ja det verkar vara den olyckan som avses, men förloppet i filmen är ju ett helt annat. Jag blev lite misstänksam när det började med det utvecklingsstörda barnet, lät lite väl tillrättalagt...

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är tämligen få olyckor. Det här är antagligen en av de få där den som drabbades inte gjorde något uppenbart idiotiskt. Typ klättra på järnvägsvagnar eller ansluta nätspänning till grepen.

Det är lite intressant att det är helt okej för löken att gissa hejvilt. Men om någon annan utgår från något som löken inte ser som 100% fastställt är det extremt fel.
Du har fått förklaring redan.

En röd tändtråd som enbart sumras, finns säkert hundratals dylika tickande bomber i landet.

Som tur är så sätts dubbelisolerade Idag.

Men du kanske vet något som ingen annan vet, förklara gärna då?

I La Piovra kopplas el till dörrhandtaget, kanske likadant utfört här med en timer ställd på 10 år?

Men var för skulle då Elsäkerhetsverket göra denna film?

tommib
Det var ju en helt meningslös film. Den berättar absolut ingenting om vad man borde göra för att undvika detta. "Var rädd om dig". Jaha. Hur då? Ville ni bara säga att jag ska vara rädd om mig? Ja, för all del men det hade man väl kunnat klara av på fem sekunder.

Jag tror att filmen är avsedd att skapa en känsla av att el är livsfarligt och att man instinktivt ska rygga tillbaka inför el. Någon annan poäng med den kan jag inte se. Det är intressant att de väljer att påtala att handdukstorken var installerad av en firma som kopplat fel, istället för att börja gapa om "fulel". Kanske var det någon som tänkte att det blir lite väl mycket?

Googlar man på Vibeke Wede (namnet är med i filmen så jag ser inget problem med att skriva ut det) så får man bara en träff och den är just i Pixbo. Lite andra googlingar stärker detta (namnen på barnen, mannen, dotterns diagnos/mamma är med i den patientföreningen mm). Intressant att beskrivningen på Voltimum är så annorlunda mot vad hon berättar i filmen men det behöver inte betyda så mycket egentligen.

• Gilla
mikethebik och 9 till
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Det var ju en helt meningslös film. Den berättar absolut ingenting om vad man borde göra för att undvika detta. "Var rädd om dig". Jaha. Hur då? Ville ni bara säga att jag ska vara rädd om mig? Ja, för all del men det hade man väl kunnat klara av på fem sekunder.

Jag tror att filmen är avsedd att skapa en känsla av att el är livsfarligt och att man instinktivt ska rygga tillbaka inför el. Någon annan poäng med den kan jag inte se. Det är intressant att de väljer att påtala att handdukstorken var installerad av en firma som kopplat fel, istället för att börja gapa om "fulel". Kanske var det någon som tänkte att det blir lite väl mycket?

Googlar man på Vibeke Wede (namnet är med i filmen så jag ser inget problem med att skriva ut det) så får man bara en träff och den är just i Pixbo. Lite andra googlingar stärker detta (namnen på barnen, mannen, dotterns diagnos/mamma är med i den patientföreningen mm). Intressant att beskrivningen på Voltimum är så annorlunda mot vad hon berättar i filmen men det behöver inte betyda så mycket egentligen.
Dessa handdukstorkar med stora utsatta delar är ju som tydligt visat potentiellt livsfarliga fel kopplade.

Hur många gånger har du motionerat jordfelsbrytare i år @tommib samt vilket intervall anger tillverkaren?

Demmpa Demmpa skrev:
Hittat ett dödsfall i dusch där handdukstork har varit inblandad.
Men där var bara mannen hemma när olyckan inträffade.
[bild]

[länk]
Om det stämmer att mannen var ensam hemma när olyckan skedde och att nu sitter makan och berättar en annan, kanske tillrättalagd historia, och drar in deras barn och släkt i en av myndighet betald film så är detta riktigt lågt. Sämre än kvällsjournalistiken enligt mig.

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
E
E etompau skrev:
Om det stämmer att mannen var ensam hemma när olyckan skedde och att nu sitter makan och berättar en annan, kanske tillrättalagd historia, och drar in deras barn och släkt i en av myndighet betald film så är detta riktigt lågt. Sämre än kvällsjournalistiken enligt mig.
Tror snarare det som står på Voltimum är förenklat.

Allt måste inte vara en konspiration.

Ställ frågan till Elsäkerhetsverket, som myndighet måste de svara dig.

Fast jag håller med lite, en sak har egentligen inte med en annan att göra men du måste inse hopplösheten att ensam ta hand om ett mycket sjukt barn samt 2 andra.

Men inte har det med el att göra, snarare någon slags försök till tankeställare.

Å ännu värre blir det om det som står på Aftonbladet stämmer,
”När ambulanspersonalen tog i den döde mannen var han fortfarande strömförande, skriver GP.
Polisens tekniker samt en elektriker skickades till platsen.
– De konstaterade att det var något elfel på handdukstorken, säger Tomas Fuxborg.
Polisen rubricerar det inträffade som en olyckshändelse.”

• Gilla
  • Wow
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Olyckan har diskuterats bl.a. här på BH tidigare och händelseförloppet verkar som sagt skilja sig från det som beskrivs i filmen.

https://www.byggahus.se/forum/threads/doedad-i-badrummet.131197/

https://www.byggahus.se/forum/threads/el-olyckan-med-den-stroemfoerande-handdukstorken.156912/

I den senare tråden finns en beskrivning av felet, av medlemmen @Rrrrr som ju fortfarande är aktiv på forumet.

Om man var seriös från ESVs hemsida så skulle man istället för att spela på känslor utarbeta en metod för att detta inte ska hända igen. Det är iofs en extremt ovanlig olycka men den hade kunnat undvikas genom bättre kontroll. Varför föreskrivs inte det?

• Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
Kanske är som mycket annan reklam. Man gör den medvetet dålig så det skapas debatt och folk börjar prata om reklamen.

Där verkar reklamen ha lyckats!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.