10 001 läst ·
81 svar
10k läst
81 svar
Elsäkerhetsverket och deras film på Anslagstavlan
Japp, jag vet flera av mina kollegor/konkurrenter som använder summern i spänningsprovaren typ Fluke T90 för att kontrollera jorden. Om det är en tändtråd kommer det summra högt och tydligt trots felkoppling typ den som Mikael_L visar.Mikael_L skrev:
Ett stort problem, och en stor fara det där.
Om det på samma tändtråd sitter en 60W gammal glödtrådslampa så kommer någon enkel slags "summring" ge skenet att det är riktig jord.
Om anläggningen har jordfelsbrytare går det dock lätt att göra en snabb test som avslöjar det, - slå av JFB innan mätning samt mät mot en jordpunkt.
[bild]
Där ska man använda Eurotestern (om man vet hur den fungerar
Produkter som diskuteras: "spänningsprovaren"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Fast även om du kör med ett ändamålsenligt instrument så är felet att noll- och jordskena inte separerats. Gör du det så visar även en summer om det är rätt eller fel. Man har en liten övertro på dessa instrument, även om jag såklart håller med om att ett sådant bör användas.
Med man menar du då att uppfylla ställda minimikrav?J Johan456 skrev:
Men upp till varje ansvarig att se till att dylikt inte kan ske, vi har redan sett några exempel i tråden som inte är för betungande.
Varför skulle det bli någon skillnad på vem man försöker lägga skulden på om det skiter sig??? Jag har ALDRIG hört en GDSare säga att det är denne som utfört jobbet när det har blivit fel. Däremot är det inte ovanligt med att samma individ slår sig för bröstet OM det skulle vara nått som blev braP pmd skrev:
Nej, eller åtminstone Nja..J Johan456 skrev:
Om det finns felkopplingar, fuljordad "nollat" som det kallades osv, så hittas inte felet ändå.
Det är egentligen endast i anläggningar (eller grupper) som skyddas av jfb som det finns möjlighet att med någorlunda enkla mätningar få en någotsånär säker koll på jordledarens kontinuitet. Dvs då nyttja det faktum att JFB troligen löser ut för sådana felkopplingar som skulle gett falskt positivt mätresultat.
Då bör ju alltså även JFB's funktion mätas/kollas upp.
Saknas JFB eller att man öht vill bli riktigt säker på sakernas tillstånd så återstår endast att öppna och kolla i alla dosor osv, dvs inspektion.
Detta skiter vi elektriker i rätt ofta, i alla fall jag. Verkar anläggningen väldigt prydlig och någorlunda orörd, så antar jag (kanske lite vågat) att inga fuljordningar finns, och antar väl en massa annat om skicket, och gör därför en förenklad mätning sen.
Men i något enstaka fall har jag dock känt mig tvungen att visuellt kolla upp allt, dvs öppna typ varenda doslock och uttag m.m för att våga lämna arbetet bakom mig. Men då har det alltså varit tydligt att här är det så illa ställt (nästan alltid något värsta slags hempul) att vad som helst slags fel är att förvänta.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Jag vill hävda att en kontinuitetsmätning av skyddsjord, även om N kan frånskiljas, är värdelös utan en föregående inspektion. Det kan finnas en rad (osannolika) fel på vägen som inte syns vid en sumring. Det kan vara allt från bristfälliga anslutningar i dosor till att skyddsjorden är uttagen från vattenledningsröret i badrummet. Så det beror på vilken anläggningskännedom man har, som det heter idag.
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Meningen är ju att jaga upp en masspsykos hos befolkningen så att den vrålande av skräck går med på obligatoriska elbesiktningar för 20 papp vart femte eller ännu hellre vartannat år.
Sedan kan man ju invända att det knappast är rocket science att introducera JFB typ S (Snabb) som kan användas för just vansinneskonstruktionen elvärmegolv i badrum.
En ännu bättre metod vore ju att helt förjuda vansinneskonstruktionen elvärmegolv totalt eller i alla fall begränsa den till 12V eller så.
Som Bo skriver är ju A och O att installationen är korrekt utförd. Att tvinna jordledaren runt ett vattenledningsrör låter ju dock som avancerad idioti.
Sedan kan man ju invända att det knappast är rocket science att introducera JFB typ S (Snabb) som kan användas för just vansinneskonstruktionen elvärmegolv i badrum.
En ännu bättre metod vore ju att helt förjuda vansinneskonstruktionen elvärmegolv totalt eller i alla fall begränsa den till 12V eller så.
Som Bo skriver är ju A och O att installationen är korrekt utförd. Att tvinna jordledaren runt ett vattenledningsrör låter ju dock som avancerad idioti.
Det @Daniel 109 menade var nog att ni två är så extremt lika i er anala klåda att vara besserwisser och alltid vara den som levererar DET svaret och talar om att alla andra är idioter att ni troligtvis skulle kunna rövpöka varandra med stor behållning. Tack för ordet, har inget övrigt att tillägga.E El-Löken66 skrev:Du har fått förklaring redan.
En röd tändtråd som enbart sumras, finns säkert hundratals dylika tickande bomber i landet.
Som tur är så sätts dubbelisolerade Idag.
Men du kanske vet något som ingen annan vet, förklara gärna då?
I La Piovra kopplas el till dörrhandtaget, kanske likadant utfört här med en timer ställd på 10 år?
Men var för skulle då Elsäkerhetsverket göra denna film?
Verkligen inte, här finns många med mycket kunskap.F fsn skrev:
Om du tillhör dessa har jag dock ingen aning om, får kolla din post historik vid tillfälle.
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Tycker dock att det ligger en del sanning i vad han säger. Skulle själv kanske inte uttryckt mig med de orden dock. Det finns vissa som alltid vill vara den sista som säger något och kan fortsätta i oändligheten med diskutioner om vem som har rätt och hur man ska göra och hela diskutionen har inte något direkt med trådens ämne att göra utan lite utanför.E El-Löken66 skrev:
Vilket som. Låt oss undersöka själva trådens kärna,
Är det ingen som har hört av sig till Elsäkerhetsverket och frågat om filmens målgrupp och tanke och varför de väljer att sända den nu efter 12år + det fanns en del felaktigheter jämfört vad som har rapporterats tidigare.
Jag hade tänkt ringa idag då jag inte hittat någon generell mailadress. Men telefontiden var begränsad (10-12) nu under semester och pandemitider så jag missade tiden..