10 003 läst ·
81 svar
10k läst
81 svar
Elsäkerhetsverket och deras film på Anslagstavlan
Tombi: Nej el är inte komplext. Speciellt inte i det här fallet.
Någon har inte tänkt och kopplat helt galet. Någon har kopplat utan att verifiera att det befintliga är korrekt. Men komplext är det inte.
Någon har inte tänkt och kopplat helt galet. Någon har kopplat utan att verifiera att det befintliga är korrekt. Men komplext är det inte.
Fast för några minuter sen hade du ingen aning om att röd var tändtråd och summrade mot jord.D Daniel 109 skrev:
Då får vi hoppas du skulle varit ödmjuk nog att göra som tommib föreslog och följt tråden hela vägen till centralen.
Dela noll och jordskena föreslogs ju också, detta skulle inte en elektriker gjort utan rätt svar hade varit att i så fall installera en jordfelsbrytare. Nu kanske detta var kopplat på en PSA i just detta fall, om detta vet vi ingenting.
Som svar till @tommib menar jag inte att du specifikt duckar utan forumet.
Så länge det hackas på yrkespersoner och systemet möts kommentarerna med jubel.
Men då det kommer till att reflektera över vad som hänt, ifall fler kommer mista livet på samma vis samt hur det i framtiden kan undvikas så blir det knäpptyst här.
Ett stort problem, och en stor fara det där.D Daniel 109 skrev:
Om det på samma tändtråd sitter en 60W gammal glödtrådslampa så kommer någon enkel slags "summring" ge skenet att det är riktig jord.
Om anläggningen har jordfelsbrytare går det dock lätt att göra en snabb test som avslöjar det, - slå av JFB innan mätning samt mät mot en jordpunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag menar att det är komplext såtillvida att det kan vara utfört på väldigt många sätt och det är svårt att skriva en manual som täcker precis alla fall. Man måste tänka lite själv och analysera situationen man har framför sig istället för att bara blint bocka av punkter på en lista.D Daniel 109 skrev:
Svårt? Nej, absolut inte för någon som är van att tänka ens lite systematiskt. Speciellt inte villainstallationer.
Varför inte? Det är ju exakt det man gör när man slår av JFB. På äldre centraler finns nollskruven under en täckplåt just för att kunna frånskiljas vid behov.E El-Löken66 skrev:
Menar bara att där borde sitta en jordfelsbrytare.tommib skrev:
Jag menar att det är komplext såtillvida att det kan vara utfört på väldigt många sätt och det är svårt att skriva en manual som täcker precis alla fall. Man måste tänka lite själv och analysera situationen man har framför sig istället för att bara blint bocka av punkter på en lista.
Svårt? Nej, absolut inte för någon som är van att tänka ens lite systematiskt. Speciellt inte villainstallationer.
Varför inte? Det är ju exakt det man gör när man slår av JFB. På äldre centraler finns nollskruven under en täckplåt just för att kunna frånskiljas vid behov.
Lite merjobb jämfört med PSA men det får det vara värt.
Dra gärna till med en anläggning där rött förekommer både som jord och tändtråd. Även skyltat så vid centralen. Däremot står inget om röd tändtråd.Mikael_L skrev:
Ett stort problem, och en stor fara det där.
Om det på samma tändtråd sitter en 60W gammal glödtrådslampa så kommer någon enkel slags "summring" ge skenet att det är riktig jord.
Om anläggningen har jordfelsbrytare går det dock lätt att göra en snabb test som avslöjar det, - slå av JFB innan mätning samt mät mot en jordpunkt.
[bild]
Därför det är viktigt att inte glömma hjärnan hemma.
Nu var detta troligen en ödesdiger chansning, kanske sen eftermiddag utförd av person med bristande erfarenhet.
En del jagar gärna upp sig över hur jobbigt allt är, öppna dosor och central huuh, dom regel hade de enkelt hunnit med detta på samma tid det tar att gnälla om det.
Kommentar @Mikael_L?
Redigerat:
Sänds anslagstavlan fortfarande? Dog inte den i slutet på 80-talet? Tur vi har byggahus och youtube så fler får möjlighet att ta del.
Fulla gubbar utan flytväst i små båtar i lugna vatten dör av elchock om de inte äter 6-8 brödskivor om dagen. Och undviker brygga grund sund och vindbrunn, när de går på isen.
Fulla gubbar utan flytväst i små båtar i lugna vatten dör av elchock om de inte äter 6-8 brödskivor om dagen. Och undviker brygga grund sund och vindbrunn, när de går på isen.
Hur då sänds?Totte_S skrev:
Sänds anslagstavlan fortfarande? Dog inte den i slutet på 80-talet? Tur vi har byggahus och youtube så fler får möjlighet att ta del.
Jag har då i alla fall inte sett det på decennier.
Äldre tittar fortfarande på gammeldags TV. Skiftet till att lämna TVn delar 70-talisterna medan det inte är aktuellt för yngre.E El-Löken66 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.mprt.se/globalassets/do...ling/mediekonsumtion/mediekonsumtion-2020.pdf
Lärde mig detta när jag ville klippa Comhem-kabel-TVn i bostadsrättsföreningen. Otänkbart för åldringarna.
Jag som är ”Svensson” blir helt förvillad, budskapet står ju sist i filmen:” Var rädd om dig”. Hur gör man då? Man stänger av strömmen när man duschar? Handdukstorken är strömsatt 10 år utan något har hänt? Är det verkligen rimligt? En elfirma har installerat och de kan göra fel säger filmen. Alla elinstallationer skall kontrolleras av en elkontrollant? Budskapet blir väl att elektrisk handdukstork är hemmets farligaste elinstallation och denna måste bort. Hur skall man annars tolka filmen?Fairlane skrev:
Jag tror ingen direkt blir sur på ESV, möjligen att man slösar pengar på att göra en film som inte målgruppen förstår. Jag antar att målgruppen är vanliga Svenssons, eftersom man publicerar på Anslagstavlan.
Om man antagit fel färg på en kabel eller inte går inte att veta baserat på filmen. In det då är en informationsfilm för elektriker att inte anta något om färger så publicerar man på fel plats.
För Svenssons så blir filmen ett "oj, stackars familj", men hur man ska undvika olyckan själv är obegripligt.
Vill man att folk ska besiktiga sina elinstallationer så får man säga det. Vill man att folk ska installera jordfelsbrytare så får man säga det. Vill man att folk ska undvika att använda elfirmor där montörerna gissar vad färger betyder så får man säga det (hur en kund nu ska kunna göra det).
En informationsfilm utan tydlig mottagare och utan tydligt budskap är en dålig informationsfilm.