P
H HeadQuaker skrev:
Det man inte vill tala om är om t.ex. Stegra blir verklighet och norra Sverige inte kan leverera el till södra. Detta borde vara högst upp på alla agendor som finns. Vad händer om norra Sverige slutar exportera el till södra? Var ska södra Sverige få sin el? Hur dyrt blir det?

[länk]
Stegra har slut på pengar för att kunna färdigställa sin fabrik.

P
Satsuki Satsuki skrev:
Det fanns en BRA anledning till att bygga Barsebäck, nämligen att säkra elförsörjningen i denna ganska tätbefolkade del av Sverige.
Och för elförsörjningen i Danmark …

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hade det varit enkelt, skulle det naturligtvis redan ha fixats, och någon hade kunnat ta åt sig evig ära för att ha löst århundradets problem.
Det gäller att övertyga tvivlarna också. 🙃

P
E Erik_91 skrev:
Du menar elen som produceras dygnet runt, året runt, vilket gör att du kan akut åka in till sjukhuset en kall decembernatt och inte behöva vänta på att solen ska börja lysa eller vinden börja blåsa?
Kan inte ambulanser få fossilbilsundantag?

Marknaden för reservkraft i sjukhus kommer att blomstra.

P
tveksamt tveksamt skrev:
Nya verk som byggs/planeras idag har maxhöjder, alltså till toppen av rotorbladet från ca 230 till 270 m.
Byggnader högre än 150 m måste ha blinkande hinderljus. Det måste se lite kul ut på natten.

Ja, tittar man ut över havet vid skånes södra kust är där en lång rad blinkande röda lampor vid horisonten.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Byggnader högre än 150 m måste ha blinkande hinderljus. Det måste se lite kul ut på natten.
Enligt transportstyrelsen gäller 45 meter, men det är korrekt. Det märks dock ut på turbinerna och inte på vingarna om jag förstår saken rätt. Jag är inte insatt i detaljer (eller över huvud taget egentligen) men på svenskvindenergi.org kan man läsa följande:
För att bli synliga för flygplan måste vindkraftverk, likt andra höga objekt över 45 meter, markeras med hinderbelysning, även kallad hinderljus eller hindermarkering. Det regleras i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2020:88).

Enligt de gällande föreskrifterna ska vindkraftverk markeras genom vit färg på turbinerna och hinderbelysning. Vindkraftverk med en total höjd på upp till 150 meter ska markeras med blinkande medelintensivt rött ljus, förutom i dagsljus. Vindkraftverk med en total höjd som är över 150 meter ska ha blinkande högintensivt vitt ljus under hela dygnet. Det finns också olika krav för verk som utgör den yttre gränsen av en vindkraftspark och verk som står inne i parken.

Transportstyrelsen har genomfört en översyn av föreskrifterna under 2024 som kommer att leda till ändringar.

P pmd skrev:
Grannen får gärna bygga ett kärnkraftverk på sin tomt för min del, men jag har knappast rätt att bygga ett där.

Om jag vill ha ett hemkärnkraftverk, och det vill jag, så får jag faktiskt se till att bygga det på min egen tomt!
Jag hoppades att någon skulle förstå vad som krävs för att södra Sverige skall få ett vettigare elpris, majoriteten av elproduktion i Sverige görs i SE1 och SE2 det är därför det är så lågt elpris i dessa elområdena för att få ner elpriset i SE3 och SE4 så bör det byggas mer produktion i dessa områden istället för att byggas mer i SE1 och SE2 som redan har stor produktion.

Men när det planeras ny elproduktion i SE3 och SE4 är det ingen som vill ha det för att deras utsikt eller deras naturområden blir försämrade så då får även dessa med sina grannar stå sitt kast att det är dyrare el då det inte produceras lika mycket där som i SE1 och SE2, så vill man i SE3 och SE4 ha billigare el får man helt enkelt stå upp och ryta till att mer produktion måste byggas i dessa områdena och inte straffa de som redan har försämrade naturområden att de även då skall få högre elpris för då blir det ju bara uppoffringar i norr men inga i söder för detta. kan tilläggas att värma en villa i norr är betydligt med kWH än vad det är i södra Sverige dessutom så att bara göra ett elområde skulle påverka många i norra Sveriges ekonomi väldigt mycket mer än vad det skulle gynna folk i söder.

• Gilla
Snikholt och 4 till
  • Laddar…
P
A ajn82 skrev:
Ja, tittar man ut över havet vid skånes södra kust är där en lång rad blinkande röda lampor vid horisonten.
Jag tittade lite närmare på Transportstyrelsens föreskrift för hindermarkering av vindkraftverk. Tyvärr krävs det inte att ljuset måste sitta på vindkraftverkets högsta punkt. Det hade sett mycket roligare ut.

P
tveksamt tveksamt skrev:
Enligt transportstyrelsen gäller 45 meter, men det är korrekt. Det märks dock ut på turbinerna och inte på vingarna om jag förstår saken rätt.
På "nacellen" enligt Transportstyrelsen föreskrift (se inlägg #174).
Nacell är inte riktig svenska, enligt min mening. "På gondolen" borde det stå.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
P pmd skrev:
Stegra har slut på pengar för att kunna färdigställa sin fabrik.
Stegra är ett så stort projekt så jag tror de kommer att få de pengar de behöver för att komma igång.

P
Ja, kanske. Staten har pumpat in mer pengar i Stegra än i Northvolt och staten är ju känd för att slänga goda pengar efter dåliga.
Två engelska uttryck för fenomenet är "too big to fail" och "sunk cost fallacy".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.