8 382 läst ·
176 svar
8k läst
176 svar
Elprisområden hotar hundratusentals jobb – Handelskammaren varnar
Stegra har slut på pengar för att kunna färdigställa sin fabrik.H HeadQuaker skrev:
Kan inte ambulanser få fossilbilsundantag?E Erik_91 skrev:
Marknaden för reservkraft i sjukhus kommer att blomstra.
Enligt transportstyrelsen gäller 45 meter, men det är korrekt. Det märks dock ut på turbinerna och inte på vingarna om jag förstår saken rätt. Jag är inte insatt i detaljer (eller över huvud taget egentligen) men på svenskvindenergi.org kan man läsa följande:P pmd skrev:
För att bli synliga för flygplan måste vindkraftverk, likt andra höga objekt över 45 meter, markeras med hinderbelysning, även kallad hinderljus eller hindermarkering. Det regleras i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2020:88).
Enligt de gällande föreskrifterna ska vindkraftverk markeras genom vit färg på turbinerna och hinderbelysning. Vindkraftverk med en total höjd på upp till 150 meter ska markeras med blinkande medelintensivt rött ljus, förutom i dagsljus. Vindkraftverk med en total höjd som är över 150 meter ska ha blinkande högintensivt vitt ljus under hela dygnet. Det finns också olika krav för verk som utgör den yttre gränsen av en vindkraftspark och verk som står inne i parken.
Transportstyrelsen har genomfört en översyn av föreskrifterna under 2024 som kommer att leda till ändringar.
Medlem
· Västerbotten
· 295 inlägg
Jag hoppades att någon skulle förstå vad som krävs för att södra Sverige skall få ett vettigare elpris, majoriteten av elproduktion i Sverige görs i SE1 och SE2 det är därför det är så lågt elpris i dessa elområdena för att få ner elpriset i SE3 och SE4 så bör det byggas mer produktion i dessa områden istället för att byggas mer i SE1 och SE2 som redan har stor produktion.P pmd skrev:
Men när det planeras ny elproduktion i SE3 och SE4 är det ingen som vill ha det för att deras utsikt eller deras naturområden blir försämrade så då får även dessa med sina grannar stå sitt kast att det är dyrare el då det inte produceras lika mycket där som i SE1 och SE2, så vill man i SE3 och SE4 ha billigare el får man helt enkelt stå upp och ryta till att mer produktion måste byggas i dessa områdena och inte straffa de som redan har försämrade naturområden att de även då skall få högre elpris för då blir det ju bara uppoffringar i norr men inga i söder för detta. kan tilläggas att värma en villa i norr är betydligt med kWH än vad det är i södra Sverige dessutom så att bara göra ett elområde skulle påverka många i norra Sveriges ekonomi väldigt mycket mer än vad det skulle gynna folk i söder.
Jag tittade lite närmare på Transportstyrelsens föreskrift för hindermarkering av vindkraftverk. Tyvärr krävs det inte att ljuset måste sitta på vindkraftverkets högsta punkt. Det hade sett mycket roligare ut.A ajn82 skrev:
På "nacellen" enligt Transportstyrelsen föreskrift (se inlägg #174).tveksamt skrev:
Nacell är inte riktig svenska, enligt min mening. "På gondolen" borde det stå.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nya avgifter hotar solcellsutbyggnad hos husägare
Artikelkommentarer -
TV-branschen säger att illegal IPTV hotar svenska produktioner
Artikelkommentarer -
Postnord och brevutdelning - hotar att sluta dela ut
Juridik -
Open infra hotar med avstängning?
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Nya EU-regler kan tvinga fastighetsägare att renovera för hundratusentals kronor.
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.