D Dilato skrev:
Det är ju ett infantilt argument, flytta företaget.

Och kom inte dragande med argumentet att det är kallt och drar mycket att värma huset, för då säger jag " det är bara att flytta till varmare plats".
Varför inte? Invånarna i de norra inlandskommunerna med hög arbetslöshet har ju i årtionden fått höra att det bara är att flytta dit jobben finns. Vill man ha billig energi är det bara att flytta. Då kan man också få leva med den här utsikten.

Sjö med skogsklädda berg i bakgrunden och vindkraftverk på avstånd under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
pacman42
  • Laddar…
Allt är bara dumt, idiotiskt rent av. Det är superenkelt att lösa.

Bara expropriera all elproduktion, det är endast staten som får producera el.

Bygg elproduktion där det behövs, kör över alla överklaganden.

Bygga elöverföring där det behövs, kör över alla överklaganden.

All el kostar exakt lika mycket överallt i Sverige. Sätt priset för vad som är rimligt, skattemedel bekostar övrigt.

Utländska stater får lov att köpa el av oss för priser som vi bestämmer själva.

Hade vi velat extrapolera detta hade vi kunnat bli superrikt land som Norge bara genom att bygga 100+ reaktorer försedda med inhemskt uran och sedan sälja all den här gröna elen svindyrt till resten av Europa. Alla intäkterna hade gått rakt in i statskassan och vi hade kunnat i princip ta bort alla skatter. Tänk Saudiarabien fast med kärnkraft istället för olja.

Hade andra stater ogillat oss? Ja.
Spelar detta någon roll när vi hade badad i välstånd? Nej inte ett skit.

• Haha
  • Gilla
Snikholt och 3 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag förstår att det är lätt för dig att tro det. Jag orkar inte ens längre bry mig att rätta dig för vill du så gärna gå genom livet och tro det, så gör du det.

En sak är dock säker, det ger dig inget lägre elpris..
Good one!

När man kör bil i Skåne ser man vindkraftverk överallt. Så blev lite undrande till "sanningen" att man inte vill ha vindkraft i Skåne. Jämtland däremot lyfts fram som det landskap med flest vindkraftverk.

2022 fanns i Skåne 429 kraftverk mot Jämtlands 473. Men då Skåne är ungefär 1/3 del så stort så finns det alltså ungefär 3 gånger så många vindkraftverk i Skåne jämfört med Jämtland per yta. Så med andra ord är Skåne redan fullproppat med vindkraftverk jämfört med landskap i Norrland.

(De flesta Skåningar är dessutom positiva till kärnkraft igen i sitt eget landskap).

• Gilla
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ronnie78 Ronnie78 skrev:
När man kör bil i Skåne ser man vindkraftverk överallt. Så blev lite undrande till "sanningen" att man inte vill ha vindkraft i Skåne. Jämtland däremot lyfts fram som det landskap med flest vindkraftverk.

2022 fanns i Skåne 429 kraftverk mot Jämtlands 473. Men då Skåne är ungefär 1/3 del så stort så finns det alltså ungefär 3 gånger så många vindkraftverk i Skåne jämfört med Jämtland per yta. Så med andra ord är Skåne redan fullproppat med vindkraftverk jämfört med landskap i Norrland.

(De flesta Skåningar är dessutom positiva till kärnkraft igen i sitt eget landskap).
Det är ju ingenting, på en relativt liten yta utanför Pite(å) finns redan över 600 vindkraftverk:
- https://www.pitea.se/invanare/Kommu...torsta-vinkraftsparken-i-europa---markbygden/

Magnus E K
Ronnie78 Ronnie78 skrev:

Jag har inte varit i Skåne på över två decennier. Så pass förstört alltså? Det blir ju ännu värre än vad siffrorna säger när det inte är så mycket skog och berg som skymmer.

• Ledsen
Ronnie78
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ju ingenting, på en relativt liten yta utanför Pite(å) finns redan över 600 vindkraftverk:
- [länk]
Har inte den skiten konkursat ?

pacman42 pacman42 skrev:
- [länk]
Norrbotten län har 650st vindkraftverk, detta på en yta 10 gånger större än Skåne. Dvs Skåne har 6-7 gånger så mycket vindkraftverk per yta.

I Norrbotten bor bara 186 personer inom 800 meter från ett vindkraftverk, i Skåne bor oerhört mycket fler människor nära vindkraftverken. I staden där jag bor med 46.000 invånare satte man precis upp ett par vindkraftverk vid centralstationen.

Så det är en myt att Skåne säger nej till vindkraft, men det är otroligt många nu så inte konstigt när folk börjar reagera. Norrbotten skulle behöva öka sina 650st till 4550st vindkraftverk för att få samma densitet.

Däremot stämmer det att i antal vindkraftverk per innevånare så leder de glesbefolkade länen i norr.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Tack för all info.
Nu känner jag mig rätt lugn att Hybrit och Stegra kommer få den el de behöver.

Ronnie78 Ronnie78 skrev:
Norrbotten län har 650st vindkraftverk, detta på en yta 10 gånger större än Skåne. Dvs Skåne har 6-7 gånger så mycket vindkraftverk per yta.

I Norrbotten bor bara 186 personer inom 800 meter från ett vindkraftverk, i Skåne bor oerhört mycket fler människor nära vindkraftverken. I staden där jag bor med 46.000 invånare satte man precis upp ett par vindkraftverk vid centralstationen.

Så det är en myt att Skåne säger nej till vindkraft, men det är otroligt många nu så inte konstigt när folk börjar reagera. Norrbotten skulle behöva öka sina 650st till 4550st vindkraftverk för att få samma densitet.

Däremot stämmer det att i antal vindkraftverk per innevånare så leder de glesbefolkade länen i norr.
Dels har siffran stigit i Norrbotten, bara i Piteå kommun finns nu ca 600 vindkraftverk. Piteå kommun är ungefär en tredjedel så stor som Skåne. Så per km2 så finns det alltså 3x så mycket vindkraft i Piteå kommun.

Allt beror på hur man jämför. Nästan alla vindkraftverk i Norrbotten ligger på en väldigt liten yta. Men många är de. Världens största vindkraftspark.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Har inte den skiten konkursat ?
Och startat upp igen. Det gällde dock "bara" 186 kraftverk...

Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag har inte varit i Skåne på över två decennier. Så pass förstört alltså? Det blir ju ännu värre än vad siffrorna säger när det inte är så mycket skog och berg som skymmer.
Ja det är ett fåtal platser i Skåne där du inte kan se ett vindkraftverk. Nu har vi inte jättemånga parker till havs
pacman42 pacman42 skrev:
Dels har siffran stigit i Norrbotten, bara i Piteå kommun finns nu ca 600 vindkraftverk. Piteå kommun är ungefär en tredjedel så stor som Skåne. Så per km2 så finns det alltså 3x så mycket vindkraft i Piteå kommun.

Allt beror på hur man jämför. Nästan alla vindkraftverk i Norrbotten ligger på en väldigt liten yta. Men många är de. Världens största vindkraftspark.
Ja just Piteå verkar ha extremt många, vilket innebär att övriga delen av lånet har extremt få kraftverk per yta. I Skåne är de mer utplacerade jämnt, tror inte det finns många tomma ytor kvar där man kan blicka över landskapet utan att se snurror.

Min poäng, vilket jag tror har gått hem, är att just Skåne har väldigt många vindkraftverk. Det låter ibland att södra Sverige inte har vindkraft. (Däremot saknar vi vårt kärnkraftverk och saknar kablar från norr. De tar tid bygga medan exportkablarna mot Tyskland gick snabbt få till ;) )

• Gilla
  • Ledsen
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ronnie78 Ronnie78 skrev:
medan exportkablarna mot Tyskland gick snabbt få till ;) )
Det var inte så många markägare att behöva komma överens med ...

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Satsuki
Ronnie78 Ronnie78 skrev:
Ja det är ett fåtal platser i Skåne där du inte kan se ett vindkraftverk. Nu har vi inte jättemånga parker till havs

Ja just Piteå verkar ha extremt många, vilket innebär att övriga delen av lånet har extremt få kraftverk per yta. I Skåne är de mer utplacerade jämnt, tror inte det finns många tomma ytor kvar där man kan blicka över landskapet utan att se snurror.

Min poäng, vilket jag tror har gått hem, är att just Skåne har väldigt många vindkraftverk. Det låter ibland att södra Sverige inte har vindkraft. (Däremot saknar vi vårt kärnkraftverk och saknar kablar från norr. De tar tid bygga medan exportkablarna mot Tyskland gick snabbt få till ;) )
Och som Skåning kan jag bara instämma i att vi saknar Barsebäck och att det finns vindsnurror överallt.
Kollade just nu och det finns 47 st (av den större typen, många gårdar har egna små vindsnurror) bara i Eslövs kommun som är ca 425 km2, varav ca 300 km2 jordbruksmark, 67 km2 skog, 37 km2 bebyggelse och har 35000 invånare.
Här nere finns inte riktigt plats för storskaliga parker, så de är ofta utspridda på rad i landskapet 4-10 st på rad med förbindelsevägar emellan. Och som sägs ovan, det går knappt att köra från en by till en annan utan att se flera snurror. Kör man över Öresundsbron finns det en hel park söder om den, men den är kanske dansk?

Det fanns en BRA anledning till att bygga Barsebäck, nämligen att säkra elförsörjningen i denna ganska tätbefolkade del av Sverige. Det var inte väldigt populärt när de lade ner den eftersom folk med rätta oroade sig för elförsörjningen. De som fattade besluten är väl borta sedan länge och behöver inte ta några konsekvenser, men de som oroade sig över elpriser och dansk kolkraft hade rätt….

• Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Ronnie78 Ronnie78 skrev:

mycket lättare att lägga en kabel på Östersjöns botten än att bygga på land. Färre som klagar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.