8 382 läst ·
176 svar
8k läst
176 svar
Elprisområden hotar hundratusentals jobb – Handelskammaren varnar
Grannen får gärna bygga ett kärnkraftverk på sin tomt för min del, men jag har knappast rätt att bygga ett där.J Jensnorrland skrev:
Om jag vill ha ett hemkärnkraftverk, och det vill jag, så får jag faktiskt se till att bygga det på min egen tomt!
Planekonomi brukar misslyckas pga dåliga och ofullständiga planer, inte pga planekonomin i sig. Om bara planerarna finge rätt underlag för vad folk kommer att behöva de närmaste fem åren så går det jättebra …Claes Sörmland skrev:
Det är få som har den insikten.Claes Sörmland skrev:
... in the long run the aggregate of decisions of individual businessmen, exercising individual judgement in a free economy, even if often mistaken, is less likely to harm than the centralized decisions of a government; and certainly the harm is likely to be counteracted faster." – John James Cowperthwaite
De fyra nationalälvarna ärP paralun skrev:
- Torne älv
- Kalixälven
- Pite älv
- Vindelälven.
De enda helt outbyggda älvarna är Torne älv och Kalix älv.
Ideologiska regelverk är inte heller alltid baserade på vetenskap.Claes Sörmland skrev:
Men det är svårt att få lönsamhet över långtid att producera produkter inom ramen för ett visst ideologiskt regelverk om produkterna blir dyrare än konkurrenternas. Och ideologiska regelverk är ju också tekniskt konserverande så när konkurrenterna utanför regelverken effektiviserar så blir din produkt bara sämre och sämre relativt sett.
Centerpartiet var största parti i regeringen Fälldin I.Claes Sörmland skrev:
Byggtiden är nog inte det som tar längst tid. Miljöprövning med överklaganden och byggnadslovprocess med överklaganden lär ta längre tid. Jag vet inte om laddtillstånd kan överklagas, men var så säker på att det kommer att ske om det går.P Peter787 skrev:
Det finns mindre älvar som är outbyggda. Fler blir det dessutom iom att många kraftverk nu rivs i mindre älvar.P pmd skrev:
I Kalix älv pågår restaureringsarbeten sedan länge för att ta bort flottningsdammar, lekbottnar mm. Man skall även riva ett kraftverk i ett biflöde.
Pite älv och Vindelälven (efter att den runnit ihop med Ume älv) har vattenkraftverk nära havet.