6 949 läst ·
193 svar
7k läst
193 svar
Elpriset stiger kraftigt - ny varning till villaägare
Det är ändå inte aktuellt längre med installationer som ska sitta i 50 år.pacman42 skrev:
Det är mkt lättare att slå ut 3 traditionella radarstationer än 300 utspridda enheter, hänger du inte med i Ukraina?
Så kan det vara, men av princip kommunicerar försvaret inte öppet om denna typ av förmågor. Så att berätta vilka ekonomiska konsekvenser det får skulle läcka information man historiskt är mycket förtegen om, speciellt om det sedan kommer krav på att man ska presentera underlag, och kanske ta in offerter från flera företag på ny utrustning osv, det är som det engelska talesättet säger ett "slipery slope".Fairlane skrev:
Absolut har inte Saab all information, men de har mycket och de lär kunna tekniken väldigt mycket bättre än Försvarsmakten.
Jag tycker ett bättre sätt att framföra det hela hade varit:
"I nuläget, med den teknik vi har, så skulle installation av vindkraft på den platsen försvåra våra möjligheter att upptäcka ett ryskt angrepp i tid. Det går att lösa med ny teknik, men det medför en kostnad, som någon måste ta"
än att säga:
"Det går inte, vi kommer inte upptäcka ryssen i tid"
Jag värderar alltså inte om det är bra/dåligt att bygga på platsen, utan att man låtsas om att det inte är möjligt.
I underrättelseverksamhet bygger man ofta upp en bild av många små detaljer, som var och en ensamt kan verka trivial och ofarlig. Både Sverige och våra motståndare lägger stora resurser på sådant. Så för att inte råka avslöja något om sin egen förmåga säger man som princip aldrig mer än nödvändigt, och "kanske, men det kostar oss X kr" avslöjar enormt mycket mer än "Nej". (Vem vet, den kostnaden kanske redan presenteras bakom stängda dörrar innan Nej kommuniceras externt, det skulle vi aldrig få veta)
Det lär lika gärna kunna vara sonar. Jag kan tänka mig att vindkraftverk kan ge en del stomljud ner i vattnet som kan likna drivningen på båtar.
Oaktat vilken teknik det rör sig om tycker jag att man ska ta försvarsmaktens synpunkter på allvar.
Oavsett vad försvarsmakten tycker så ser det inte ut som att det kommer byggas någon havsbaserad vindkraft utan subventioner i form av nätanslutningar till stamnätet till havs.
Oaktat vilken teknik det rör sig om tycker jag att man ska ta försvarsmaktens synpunkter på allvar.
Oavsett vad försvarsmakten tycker så ser det inte ut som att det kommer byggas någon havsbaserad vindkraft utan subventioner i form av nätanslutningar till stamnätet till havs.
Perfekt, vi kan bygga vindkraft med vår egen integrerade Duga-radar 😆K karlmb skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://en.wikipedia.org/wiki/Duga_radar
Det finns de som ser konsekvenserna av mer vindel:
https://www.nyteknik.se/debatt/vara-kraftaelvar-far-betala-priset-foer-mer-vind-och-solkraft/4489983
https://www.nyteknik.se/debatt/vara-kraftaelvar-far-betala-priset-foer-mer-vind-och-solkraft/4489983
Kallaste dygnet !C cpalm skrev:
Nej, inte riktigt, men i princip drar inte mitt hus mer än 20kWh / dygn under de 10 varmaste månaderna.
Men kompressorn i värmepumpen går 24/7 ungefär fr.o.m okt t.o.m mars, säg 4-5 månader.
Under de kallaste två månaderna så tillåter jag lite elpatron, och de dagarna blir det mer än 20 kWh per dygn.
Det blir lite eldande i kaminen, för att klara ett par månader till utan eltillskott, som annars skulle behövts nov-feb. Men dec-jan är inte möjligt att klara alla dagar utan uppåt 1kW eltillskott någon dag, årets kallaste dag.
Under alla månader som solcellerna ger något att tala om, så räcker nog batteriet (på 16kWh) till nattens förbrukning.
edit:
Jag kollade några slumpmässiga elräkningar nu, och inser att jag var lite för optimistisk.
Det jag uppgivit var på ett ungefär vad värmepumpen drar, men jag inser nu att det nog ändå är en hel det till som vanlig hushållsel, barnens datorer med grafikkort för spel som står på hela kvällarna drar nog en hel del av detta (och bidrar ju även med värme iofs).
Men elbilen (som jag inte alls räknade med, då vi talade om husets förbrukning) utgör nog i stort sett halva eller mer av elräkningen.
Redigerat:
Det beror ju förstås en hel del på var man bor, här är det ovanligt med -20°C, och händer det så är det några timmar på natten, typ. Vi accepterar dessutom en inomhustemp på 20°C dessa kallaste dagarna, även om jag inte alls gillar det, utan vill ha minst 22°C, gärna uppåt 24.P Pligg85 skrev:
Jag pratade med en vän nyss, och han berättade om deras resa alldeles nyss, när vägar/broar i Jokkmokksområdet var avstängda för att vattenfall spiller vatten i en massa dammar.
Jag blev förvånad, för jag har blivit matad hela året med informationen att nivån i magasinen är låga, nästan kritiskt låga.
Men om jag googlar lite, så verkar det faktiskt vara så, att man spiller mycket vatten just nu, redan mitt i sommaren ...
Jag blev förvånad, för jag har blivit matad hela året med informationen att nivån i magasinen är låga, nästan kritiskt låga.
Men om jag googlar lite, så verkar det faktiskt vara så, att man spiller mycket vatten just nu, redan mitt i sommaren ...
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 472 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 472 inlägg
Det regnar väl nedströms magasinen?Mikael_L skrev:
Jag pratade med en vän nyss, och han berättade om deras resa alldeles nyss, när vägar/broar i Jokkmokksområdet var avstängda för att vattenfall spiller vatten i en massa dammar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske vattendomarna är så korkat skrivna att man måste ha en viss vattenföring i älven även om man knappt har något vatten kvar i dammen..Mikael_L skrev: