6 975 läst ·
193 svar
7k läst
193 svar
Elpriset stiger kraftigt - ny varning till villaägare
Intressant tanke, känslan är dock att man ligger lägre med batteri, även på vintern men så behöver det såklart inte bli kommande vinter.P Pligg85 skrev:
Vad är normal storlek på batteri?D djac skrev:
Känner att ett 10 kwh inte är mycket att buffra upp om det är kallt och huset drar 80 kwh på ett dygn. Man kan ducka 2 dyraste timmar och köpa dem billigare.
Dagar med 3kr och hög förbrukning äter snabbt en besparing.
Ja, allt är såklart individuellt, både batteristorlek, husets behov och solcellernas bidrag, det går såklart att simulera om man orkar men känslan är att varje dygn har perioder som är riktigt billiga och att topparna oftast är korta.P Pligg85 skrev:
Sen ska ju detta ställas mot att absolut ingen vet hur vinterns priser kommer att vara, så därför vidhåller jag att det är en intressant tanke, för mig dock ointressant, kollade snabbt på EON och de erbjuder mig 152öre/kWh.
Brukar elen stängas av då och då för abonnenter i SE4? Det råder knappast elbrist i SE4, eller hur?S slurppe99 skrev:
Eller från andra länder. Med mer elproduktion i SE4 blir antagligen priserna lägre i hela Nordpoolområdet och det vore ju bra.S slurppe99 skrev:
Så är det, har man bättre profil än snittet kan man spara pengar på fastpris. (man har större andel av sin förbrukning på vintern än snittet)P Pligg85 skrev:
Problemet är såklart långsiktigt efterhand som folk inser att de själva inte har gynnsam profil utan byter till rörligt-/timpis så försämras profilen på fastpris och kostnaden ökar, enda tills de enda som har fastpris är det som bara förbrukar på vintern ändå, och då går priset för fastprisavtal upp för att kompensera
Ja det gör de såklart, sen har de ju också fel, det är som med alla andra marknader, om någon hade vetat så hade denna snabbt ägt allt.P pmd skrev:
Det som är relevant här är ju att man med solceller, batteri och lite styrning ofta kan undvika topparna helt och då blir det där bundna priset inte så attraktivt ändå, du såg ju vad EON sätter för 12-månaderspris.
Medlem
· Blekinge
· 12 447 inlägg
När jag besökte olika valstugor häromdagen var det samma vis som Moderaterna sjöng. Dessutom fullständigt felorienterad. De trodde på Försvarets mantra att sjöbaserad vidkraft skulle hindra Försvarets möjligheter att upptäcka fienden som kommer. Bullshit. Danmark, Tyskland, Nederländerna, Belgien satsar stenhårt på offshore_vindkraft, Sverige ligger långt efter.pacman42 skrev:
Och värre skall det bli. Vart elen till stålet och datacentren skall komma ifrån är ju en intressant fråga. Vind? Och när det inte blåser? Vattenkraften kommer att behöva hålla igen för att vara tillgänglig när det inte blåser. Priserna kommer att öka kraftigt då det blir svårt att få ihop denna ekvation.
Snitt över hela året, månadssnitt vinter, årets kallaste dygn, en normal sommardag eller vilket dygn talar vi om?Mikael_L skrev:
Dimensionerar man utifrån årets lägsta dygnsförbrukning kan man fullcykla batteriet varje dygn och får därmed kortast möjliga återbetalningstid och förmodligen maximal avkastning på investerat kapital under förutsättning att priset på batteriet är linjärt mot kapaciteten. Men besparingen blir en puttefnask eftersom batteriet bara kan skifta en bråkdel av förbrukningen på vintern när kilowattimmarna verkligen tickar på.
Dimensionerar man utifrån årets högsta dygnsförbrukning maximerar man besparingen, men utnyttjar å andra sidan nästan aldrig batteriets kapacitet fullt ut = lång återbetalningstid.
Isolera?Mikael_L skrev:
Både hus och maskinhall är mycket välisolerade. Värmer över 300kvm.
Värmen är en liten del.
Kör flera servrar och mycket belysning på gården.
Maj och september när man inte kör värme eller kyla ligger vi på 1000-1100 kwh på månaden.
Men många man pratar med klarar inte under 100 kwh på dygnet när det är -20 och då är det inte dåliga hus samt bvp eller luft/vatten.
Sen kan ju 50 kwh vara en elbil bara det utöver.
Nu säljer jag ju den svindyra veden och inte har råd att elda själv. De som har den ekonomin gör ju av med 15kwh per dygn och tror sig elen vara dyrare.
Försvaret har nog lite mer kunskap än vad du har eller är du expert på området 🤔T Thomas_Blekinge skrev:När jag besökte olika valstugor häromdagen var det samma vis som Moderaterna sjöng. Dessutom fullständigt felorienterad. De trodde på Försvarets mantra att sjöbaserad vidkraft skulle hindra Försvarets möjligheter att upptäcka fienden som kommer. Bullshit. Danmark, Tyskland, Nederländerna, Belgien satsar stenhårt på offshore_vindkraft, Sverige ligger långt efter.
Vi har effektbrist de kallaste dagarna redan nu. Det löses inte ens med en massiv utbyggnad av vindkraften (vilket inte kommer att ske då det är olönsamt).T Thomas_Blekinge skrev:När jag besökte olika valstugor häromdagen var det samma vis som Moderaterna sjöng. Dessutom fullständigt felorienterad. De trodde på Försvarets mantra att sjöbaserad vidkraft skulle hindra Försvarets möjligheter att upptäcka fienden som kommer. Bullshit. Danmark, Tyskland, Nederländerna, Belgien satsar stenhårt på offshore_vindkraft, Sverige ligger långt efter.
T Thomas_Blekinge skrev:När jag besökte olika valstugor häromdagen var det samma vis som Moderaterna sjöng. Dessutom fullständigt felorienterad. De trodde på Försvarets mantra att sjöbaserad vidkraft skulle hindra Försvarets möjligheter att upptäcka fienden som kommer. Bullshit. Danmark, Tyskland, Nederländerna, Belgien satsar stenhårt på offshore_vindkraft, Sverige ligger långt efter.
Det är för många som inte fattar det.pacman42 skrev: