6 949 läst ·
193 svar
7k läst
193 svar
Elpriset stiger kraftigt - ny varning till villaägare
Nu skulle jag vilja påstå att det hör till ovanligheterna att det knappt märks på elförbrukningen när värmepumpen går 24/7, men visst vi har alla olika förutsättningar.Mikael_L skrev:
Gissar att @Pligg85 tänker på ett mer normalt scenario där årsförbrukningen i princip domineras av uppvärmningen.
Här drar kompressorn + fläkt + cirkpump ca 700W.
Det har jag koll på, då jag har egen elmätare för denna.
Så VP drar ca 17kWh/dygn, så länge inte elpatron går in.
Och elpatron stängde jag av helt i början av mars, men brukar annars tillåta 100-200W utom perioder med riktigt kallt.
Det har jag koll på, då jag har egen elmätare för denna.
Så VP drar ca 17kWh/dygn, så länge inte elpatron går in.
Och elpatron stängde jag av helt i början av mars, men brukar annars tillåta 100-200W utom perioder med riktigt kallt.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Inte allihop. Bygger man redundant så fungerar det ändå även om typ 20% blir utslaget.pacman42 skrev:
Luftvärn är nog bra, men fungerar bäst intill större städer, inte ute i vildmarken. Det händer mkt nu.
Mindre automatiska enheter kommer troligen att ta över mkt av luftvärnets roll. Titta på Ukraina.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 472 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 472 inlägg
2024 var det knappt två procent av tiden som Sverige var beroende av import – totalt 154 timmar. Importen dessa timmar var blygsam, endast 111 GWh – vilket är mindre än en promille av den el vi använder. Filip Johnsson menar att det svenska elsystemet klarar sig bra.Mikael_L skrev:
Och ifall importen hade varit tillgänglig av ngn anledning så hade det kunnat täckas av ett gäng gasturbiner.Attitudeswe skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 472 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 472 inlägg
Tänk efter nu. Det försvar vi har idag skall hantera det vi kan utsättas för idag. Du kan inte fatta beslut idag baserat på vilket försvar vi skall ha om fem år eller tio år.K karlmb skrev:
Har du varit vid en älv så kanske du förstår att många stugor och bryggor vid älven m.m blir förstörda och en höjning av älven blir en katastrof för dom sen finns det en vattendom som , men visst vore det bra om vi kunde höja alla vattenkraftverk m.m så vi kan få lite mer vatten till kraftverken när vi har vindkraft som inte klarar av att producera året runt.D Dilato skrev:
Det går inte att lösa med en ränna och dammar vid sidan, hela älven måste brusa på fullt?Attitudeswe skrev:
Laxen måste fan lära sig att världen förändras, annars går den samma öde till mötes som 99,9 % av allt liv som funnits dom har dött ut, det är en del av den naturliga utvecklingen.
Som den store profeten jeff goldblum sa
Nature find a way.
Men det är lungt, snart har AI och robotar tagit över.
Redigerat:
Lägg till detta till att man, för att kunna ta ur mer ur vattenkraften, måste bygga ut kraftverken med större turbiner och fler parallella turbiner. Det är inte gratis. Dessutom kräver det bättre elöverföring mellan norr och söder. Med allt detta så kan vi få ut runt 3 GW till, dvs lika mycket som underskottet i svensk produktion (jämfört med svensk konsumtion) när det är som kallast.M mats.3 skrev:Har du varit vid en älv så kanske du förstår att många stugor och bryggor vid älven m.m blir förstörda och en höjning av älven blir en katastrof för dom sen finns det en vattendom som , men visst vore det bra om vi kunde höja alla vattenkraftverk m.m så vi kan få lite mer vatten till kraftverken när vi har vindkraft som inte klarar av att producera året runt.
Och på detta 2 GW grönt stål. Och minst 3 GW datacenter. Och allt annat som elbilar mm. Och detta innan 2030. Så vattenkraften kan inte lösa vindkraftens problem.