pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men...
...det finns outnyttjade tillstånd.

Det finns andra snurror som fått tillstånd.

Cilla man använda dessa för radar så kan man det.
Tidigare skrevs det att det mesta stoppats rakt av. Det som inte stoppats har jag förstått som att det inte ligger i riktning mot fi så att säga.

P
Fairlane Fairlane skrev:
Jag vet som sagt inte, men det är intressant att tillverkaren säger att det inte är något problem.
Är Saab tillverkare av försvaret eller av vindkraft?

P
pacman42 pacman42 skrev:
Gaslagren ser ju inte bra ut inför vintern...
[länk]
Det är bra att ha solpaneler och batteri, alltså.

P
Fairlane Fairlane skrev:
Jag värderar alltså inte om det är bra/dåligt att bygga på platsen, utan att man låtsas om att det inte är möjligt.
Försvaret vill kanske inte behöva argumentera för varför det inte är möjligt (i nuläget?

P
B Bitterhetsakademin skrev:
En utbyggd vindkraft gagnar alltså Putin medan vi vindkraftmotståndare anklagas för att gå Rysslands ärenden...
Vem har anklagat vindkraftmotståndare att gå Rysslands ärenden?

P
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns de som ser konsekvenserna av mer vindel:
[länk]
Nä, vindeln får inte byggas ut. 😉

P
K karlmb skrev:
Luftvärn är nog bra, men fungerar bäst intill större städer, inte ute i vildmarken.
Varför inte?

P
pacman42 pacman42 skrev:
Eller så bygger man radarstationer på de som redan finns först.
Det är nog lite smartare att ha flygande radarstationer än att ha dem på bestämda platser.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Nu var ju frågan tvärtom varför man släpper på vatten även om det är brist på vatten i kraftverksdammen, om man inte släpper på vatten så kan det väl ändå inte bli förstörda stugor och bryggor??
För låg nivå i älven kan nog ställa till problem.

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv har jag förlikat mig med att kalla vind och sol för "slumpkraft", för att någon slags enkel benämning för dessa två kraftslag är bra att vi har.
Det är ändå lite onödigt nedlåtande. Det är ju inte så mycket slump inblandat. Snarare oförutsägbarhet.
"Oplanerbar kraft" är en bättre benämning tycker jag (men förstås inte lika klatschigt).

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det narrativet har använts i flera radioprogram samt i tidskriften Kvartals artikel med rubriken " Motvinden som gynnar diktaturen" där Mats O Svensson driver tesen att Ryssland bedriver påverkanskampanjer mot Europa för att motverka den gröna omställningen och därmed vara fortsatt beroende av rysk energi.
Han skriver visserligen en liten brasklapp om att alla kriterier inte är köpta av Ryssland.
Inslagen i Ekot och "Vetenskapsradion" fick skarp kritik för att vara partsinlagor från branschorganisationen Wind Europe där kritiker mot vindkraften mer eller mindre anklagades för att vara rysstroll.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför inte?
De kostar för mkt för att kunna plsceras överallt.

Mikael_L
P pmd skrev:
Från många håll och kanter, t.ex. har jag också varit inne på det.
Det finns en misstanke om att ryssland nog helst ser att vind och sol byggs ut så lite som möjligt, för att rysslands försäljning av fossil energi inte ska minska (och därmed deras inkomster) och lägg till detta att då minskar även rysslands makt och inflytande över andra länder ifall de inte längre sitter med nyckeln till dessa länders energisektor.
Detta är inget knepig eller kontroversiell misstanke, utan mycket rimlig helt enkelt.

Och då det ligger i rysslands intresse så kan man då förmoda diverse påverkan, och påverkansoperationer, för det håller de ju på med gällande allt annat, så troligen även här.

Nu med det sagt, så menar jag absolut inte alla som är negativa till vindkraft, som vill stoppa utbyggnad, och kanske t.o.m helst riva skiten, att alla dessa är agenter, eller driver rysslands agenda.
Men till naturen så funkar ju sådan här påverkan till att ändra hela diskussionen, att ändra ett mindset lite generellt hos befolkningen, några är de riktiga agenterna, många är "nyttiga idioter", många har tänkt djupt på frågan, men mest följt informationen på internets undersida, och kommit fram till att vindkraftsutbyggnaden måste stoppas nu direkt.

Så massor av fôlk är med och bygger upp kremls narrativ, utan att ens vara medvetna om detta.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Det är ändå lite onödigt nedlåtande. Det är ju inte så mycket slump inblandat. Snarare oförutsägbarhet.
"Oplanerbar kraft" är en bättre benämning tycker jag (men förstås inte lika klatschigt).
Javisst.
Men "oplanerbar kraft" ligger inte lika bra och snabbt i munnen som "slumpkraft".
s
Jag håller helt med om vad du skriver, men jag kan personligen förlikas med att kalla det "slumpkraft", jag tänker att de vettiga och insatta förstår nog tillräckligt bra hur det funkar.
Bättre att jobba på att alla ska fatta vilken fantastiskt energikälla det är, och att det finns ett litet problem med ojämn produktion, som måste adresseras med att det även finns annan elproduktion som kompletterar. Vad denna "annan elproduktion" ska vara kommer att vara olika i olika länder, det är få länder som har lika bra ställt med vattenkraft som Sverige, de måste hitta andra vägar.

Det är lite lika med andra saker.
Man kanske får stå ut med att bilar med bränslemotor kan kallas "fossilbilar", att termerna "tjockTV" och "plattTV" finns, att A-traktorer kallas EPA osv.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Från många håll och kanter, t.ex. har jag också varit inne på det.
Det finns en misstanke om att ryssland nog helst ser att vind och sol byggs ut så lite som möjligt, för att rysslands försäljning av fossil energi inte ska minska (och därmed deras inkomster) och lägg till detta att då minskar även rysslands makt och inflytande över andra länder ifall de inte längre sitter med nyckeln till dessa länders energisektor.
Detta är inget knepig eller kontroversiell misstanke, utan mycket rimlig helt enkelt.

Och då det ligger i rysslands intresse så kan man då förmoda diverse påverkan, och påverkansoperationer, för det håller de ju på med gällande allt annat, så troligen även här.

Nu med det sagt, så menar jag absolut inte alla som är negativa till vindkraft, som vill stoppa utbyggnad, och kanske t.o.m helst riva skiten, att alla dessa är agenter, eller driver rysslands agenda.
Men till naturen så funkar ju sådan här påverkan till att ändra hela diskussionen, att ändra ett mindset lite generellt hos befolkningen, några är de riktiga agenterna, många är "nyttiga idioter", många har tänkt djupt på frågan, men mest följt informationen på internets undersida, och kommit fram till att vindkraftsutbyggnaden måste stoppas nu direkt.

Så massor av fôlk är med och bygger upp kremls narrativ, utan att ens vara medvetna om detta.
Precis, Kreml har ju tom varit verifierad tung finansiär av de gröna rörelserna, främst anti-kärnkraft, i syfte att långsiktigt destabilisera väst och få oss att vända oss till säker naturgas från öst.
Funkade perfekt i Tyskland.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.