hsd hsd skrev:
Jag har sett behörig elektriker koppla helt uppåt väggarna fel och dessutom nekat att göra om och göra rätt
De flesta hempularna gör faktiskt bra jobb, de frågar dessutom om de är osäkra medans den "rikiga "elektrikern bara kör på, kanske med devicen " friskt kopplat häften vunnit"

Men det är inte tillåtet att installera el som hempulare.
Nej, och jag skulle inte vilja ha en hempulare som gör det i min fastighet heller

T
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men om man tänker som du så skulle vem som helst i princip kunna jobba med kärnkraft bara man googlat till sig lite förkunskaper
Om man tänker som vissa andra skulle det räcka med att någon auktoriserad konsult tar fram ett egenkontrollprogram,sen är det fritt fram att anställa vem som helst för att jobba med kärnkraft.

Nä.. liknelser brukar sällan bli bra.

• Gilla
Andreas_kalmar och 4 till
  • Laddar…
Men om man tänker som du så skulle vem som helst i princip kunna jobba med kärnkraft bara man googlat till sig lite förkunskaper
Du slänger upp den ena dåliga liknelsen efter den andra.
Troligtvis har de som jobbar med kärnkraftverk verifierat sin kunskap genom någon form av prov.
Hur denne tillgodogjort sig kunskapen är oväsentligt för provet, det viktiga är att personen besitter kunskapen, inte att denne gjort praktik ett år...

• Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
Jag vet inte om du inte gått i skolan, men prov brukar det ju vara.
Ja men det existerar ju inga relevanta prov idag...
Det krävs ju bara att du gör en praktik, färdigheter och kunskaper behöver inte påvisas i prov.

13th Marine 13th Marine skrev:
Troligtvis har de som jobbar med kärnkraftverk verifierat sin kunskap genom någon form av prov.
..
Blir OT, men beroende av personalkategori inom kärnkraftsproduktion genomförs varje år utbildning i utbildningsanläggningar och det kan vara dagar/veckor. Så håller med att man ska nog jämföra mera relevanta yrken.

För att jag kan konfigurera en router/brandvägg åt mig själv med tillräckligt bra resultat innebär det inte att jag sedan tar/får jobb med IT-säkerhet på ett företag, Men det kan bli en ganska intressant jämförelse även i hemmet med alla uppkopplade prylar framöver, när någon kan hacka olika saker och starta dem/ändra/etc kan det bli personfara, orsaka bränder, etc. Det kanske också skulle regleras.....

Saker förändras över tiden och så även vår egen kompetens, det som igår krävde speciell kunskap/kompetens kan idag göras via enkla instruktioner av betydligt flera. Jag var dataingenjör som hanterade 8 Kbytes kärnminnen idag gör nästan vem som helst det i hemmet med routrar, nätverk, NAS, etc.
Så vad som kan utföras med nytt material, ny teknik, instruktioner/beskrivningar/video på Internet, etc, kan förändra olika yrken och vad som kan utföras av flera än tidigare och även kravet på formell kunskap.

j.erkers
Hur många av alla "elektriker", dvs de som är anställda på ett företag med EKP men utan egen auktorisation, hempular?

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Du slänger upp den ena dåliga liknelsen efter den andra.
Hur denne tillgodogjort sig kunskapen är oväsentligt för provet, det viktiga är att personen besitter kunskapen, inte att denne gjort praktik ett år...
Ok, men om vi säger så här att du får auktorisation H (hempul) specifikt för din anläggning så får du uppsöka en gymnasieskola och avlägga praktiskt prov på en installationsvägg med sådana kopplingar som normalt är i en villa. Dessutom ska du avlägga ett teoretiskt prov med dimensionering, föreskrifter, lagar etc. klarar du detta kan du sedan hempula i dina fastigheter resten av livet.

• Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
j.erkers j.erkers skrev:
Hur många av alla "elektriker", dvs de som är anställda på ett företag med EKP men utan egen auktorisation, hempular?
Alla

• Gilla
Keld och 1 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Ja men det existerar ju inga relevanta prov idag...
Det krävs ju bara att du gör en praktik, färdigheter och kunskaper behöver inte påvisas i prov.
Ok, så man läser inte ellära och avlägger ett prov då? Det fick allt jag göra

E El-Löken66 skrev:
Vilken av dessa behöver längre respektive kortare tid att lära sig enklare elinstallation och varför?
Är frågan ställd på allvar?

j.erkers
Alla
Så då tycker alla dessa att det är OK att hempula om man är "elektriker" men alla andra - oavsett kunskap - gör fel?

• Gilla
  • Haha
Limpan4all och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ok, så man läser inte ellära och avlägger ett prov då? Det fick allt jag göra
Men det som är lite intressant med lagstiftningen är att just det där är inget krav för att få jobba som elektriker.
I princip är det tillåtet att anställa precis vem som helst i firman, skriva dennes namn i EKP, sen kan den personen nästa dag koppla in elmotorn som drar styrstavarna i Forsmarks kärnkraftverk.

Så att just du och andra som gick ellinjen var tvungna att göra lite på prov på gymnasiet betyder inte att det är något krav för att installera starkström, utan det enda som avgör vem som får installera är det där märkliga egenkontrollprogrammet.
Egenkontrollprogrammet har fått en alldeles för omfattande roll, och samtidigt en otroligt luddig roll.

Nä, det blev verkligen inte bättre med nya ellagen, bara annorlunda.

• Gilla
Panor82 och 10 till
  • Laddar…
E
M magnu skrev:
Är frågan ställd på allvar?
Givetvis. Vill gärna veta ifall dina slutsatser är baserade på något eller utgör någon form av gissning.

Vem tror du den rutinerade elektrikern helst hade haft med som lärling/praktikant på ett ackordsbygge exempelvis och varför.

Ja, mer eller mindre, jag känner en som har jobbat i det militära som har fått jobb som underhållsingenjör på instrumentunderhåll på kärnkraftverk.
På instrumentunderhåll kan man tex kalibrera vibrationsgivare som sitter på turbinsträngen, kalibrera trycktransmittrar på ångledning, MAVA-ledning, vätgassystem mm.

Hur lång tid något tar är irrelevant ur ett elsäkerhetsperspektiv.

Det ska bli rätt kopplar, dvs säkert, för att det ska bli rätt krävs det främst en teoretisk kunskap och en del praktisk erfarenhet.

Det går mycket fortare för en civilingeniör att ta till sig teorin än för någon som bara gått ut grundskolan, eftersom civilingeniören har större grundkunskaper från början och redan har tillgjort sig stora delar av den teoretiska elektrikerutbildningen på annat håll.

Vem elektrikern vill ha med sig på ett bygge får den individuella elektrikern bestämma själv.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.