5
Så sant, anledningen till att jag svarade var inte direkt riktat mot dig utan att jag ville fylla i att man lämnar över ett godkännande då med ett dokument som visar på att anläggningen är godkänd och med min namnteckning på.
Vilket jag skulle tro att det skulle kunna användas om något skulle hända.

Då kan vi lämna denna fråga om godkännande. Ursäkta OT-urspårningen.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Det förstod jag
Och man vill ju som installatör alltid ha papper på att man gjort en fullgod installation

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då kan vi lämna denna fråga om godkännande. Ursäkta OT-urspårningen.
Ibland är OT inlägg något som inte är av ondo utan medför något till diskussionen

• Gilla
50procent
  • Laddar…
hsd
Jag har sett behörig elektriker koppla helt uppåt väggarna fel och dessutom nekat att göra om och göra rätt
De flesta hempularna gör faktiskt bra jobb, de frågar dessutom om de är osäkra medans den "rikiga "elektrikern bara kör på, kanske med devicen " friskt kopplat häften vunnit"

Men det är inte tillåtet att installera el som hempulare.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Hur får man i så fall sitt elkörkort från första början... och varför en förnyelse och hur går den till?
Man går en elutbildning (lika för alla) och sedan gör man praktik två år. Sedan kan det ju räcka att göra ett kunskapsprov var femte år för att behålla kortet.

hsd hsd skrev:
Jag har sett behörig elektriker koppla helt uppåt väggarna fel och dessutom nekat att göra om och göra rätt
De flesta hempularna gör faktiskt bra jobb, de frågar dessutom om de är osäkra medans den "rikiga "elektrikern bara kör på, kanske med devicen " friskt kopplat häften vunnit"

Men det är inte tillåtet att installera el som hempulare.
Nu utgör ju dessa elektriker bara en liten klick av hela kåren. Ungefär som hempularna fast i omvänd ordning

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Nu utgör ju dessa elektriker bara en liten klick av hela kåren. Ungefär som hempularna fast i omvänd ordning
Har du någon fakta bakom ditt uttalande eller är det bara önsketänkande från din sida?

• Gilla
Andreas_kalmar och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har du någon fakta bakom ditt uttalande eller är det bara önsketänkande från din sida?
Nej, men det säger sig ju självt. En elektriker ska ju kunna så mycket mer än att bara koppla in ett eluttag. Dessutom är antalet elektriker i landet inräknat alla montörer rätt många. Din och andra hempulares kunskaper (inte alla) stannar ju vid den egna anläggningens funktion. Att dra en ny kabel, sätta upp lite belysning och byta uttag kan nog ca. 25 % av landets villaägare. Av dessa 25% kanske 5% vet hur man dimensionerar en elcentral.

Personligen tycker jag att man skulle kunna ha ett hempularcertifikat bestående av ett teoretiskt och ett praktiskt prov som gäller för fastigheten man bor i och ska då gälla alla förekommande elarbeten utom elcentral i alla privata fastigheter som man äger

Nej, men det säger sig ju självt. En elektriker ska ju kunna så mycket mer än att bara koppla in ett eluttag. Dessutom är antalet elektriker i landet inräknat alla montörer rätt många. Din och andra hempulares kunskaper (inte alla) stannar ju vid den egna anläggningens funktion. Att dra en ny kabel, sätta upp lite belysning och byta uttag kan nog ca. 25 % av landets villaägare. Av dessa 25% kanske 5% vet hur man dimensionerar en elcentral.

Personligen tycker jag att man skulle kunna ha ett hempularcertifikat bestående av ett teoretiskt och ett praktiskt prov som gäller för fastigheten man bor i och ska då gälla alla förekommande elarbeten utom elcentral i alla privata fastigheter som man äger
Utan några siffror är det helt och hållet önsketänkande från din del.
Du har ingen aning om jag hempular eller ej, du har inte heller någon koll på hur pass mycket jag har koll på elinstallationsarbete.
Jag kan också komma med en massa påståenden om kompetensen hos elektriker och hemmapulare, men då det inte finns någon som helst statistik på detta går det inte att dra några slutsatser från det.

Du får det att låta som någon form av magi, anläggningskännedom, om jag nu kan lära känna min egen anläggning, varför kan jag då inte lära känna någon annans?

Problemet med nuvarande ellagstiftning är att man gömmer det bakom någon form av vägg av svart magi som bara de som gått som bredvid någon annan elmästare kan tillgodose sig.

• Gilla
Andreas_kalmar och 3 till
  • Laddar…
Man går en elutbildning (lika för alla) och sedan gör man praktik två år. Sedan kan det ju räcka att göra ett kunskapsprov var femte år för att behålla kortet.
Så det ska alltså inte krävas något prov för att erhålla kortet?

5
Hör mest hemma till diskussionerna i början av tråden men intressant att se hur man gjorde i början och utvecklingen:
How Electricity Turned Edwardian Homes Deadly

• Gilla
Olle61 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
5 50thomas skrev:
Hör mest hemma till diskussionerna i början av tråden men intressant att se hur man gjorde i början och utvecklingen:
How Electricity Turned Edwardian Homes Deadly
[media]
För den som inte vill titta på allt...

00.07.00- Elektricitet
00.21.00- Asbest
00.32.00- Kylskåpet
00.39.00- Skönhet
00.49.00- Radioaktivitet

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Så det ska alltså inte krävas något prov för att erhålla kortet?
Jag vet inte om du inte gått i skolan, men prov brukar det ju vara.

• Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Utan några siffror är det helt och hållet önsketänkande från din del.
Du har ingen aning om jag hempular eller ej, du har inte heller någon koll på hur pass mycket jag har koll på elinstallationsarbete.
Jag kan också komma med en massa påståenden om kompetensen hos elektriker och hemmapulare, men då det inte finns någon som helst statistik på detta går det inte att dra några slutsatser från det.

Du får det att låta som någon form av magi, anläggningskännedom, om jag nu kan lära känna min egen anläggning, varför kan jag då inte lära känna någon annans?

Problemet med nuvarande ellagstiftning är att man gömmer det bakom någon form av vägg av svart magi som bara de som gått som bredvid någon annan elmästare kan tillgodose sig.
Men om man tänker som du så skulle vem som helst i princip kunna jobba med kärnkraft bara man googlat till sig lite förkunskaper

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.