jbr jbr skrev:
...och jag kontrar med:
Hur är det idag försäkringsmässigt om det blir en brand i ett vägguttag 30 år efter att elektrikern har installerat det?
Hur kan fastighetsägarens försäkringsbolag regressa elektrikerns bolag som avvecklades för tio år sedan?
jbr jbr skrev:
...och jag kontrar med:
Hur är det idag försäkringsmässigt om det blir en brand i ett vägguttag 30 år efter att elektrikern har installerat det?
Hur kan fastighetsägarens försäkringsbolag regressa elektrikerns bolag som avvecklades för tio år sedan?
Kommer det gå att bevisa att det är elektrikern som har gjort fel?
Kommer det gå att bevisa att det är tillverkningsfel på uttaget?
Kommer det gå att bevisa att det är uttaget använts utöver sin tekniska livslängd?
Kommer det gå att bevisa att ingen annan än elektrikern har pillat med uttaget?
Kommer det gå att bevisa att det är elektrikern som har gjort fel?
Kommer det gå att bevisa att det är tillverkningsfel på uttaget?
Kommer det gå att bevisa att det är uttaget använts utöver sin tekniska livslängd?
Kommer det gå att bevisa att ingen annan än elektrikern har pillat med uttaget?
Enkelt, innehavaren är ansvarig för sin anläggning dygnet runt året om. Du är alltså skyldig att underhålla och se till att dåliga/slitna uttag etc byts ut. Har du inte kompetens eller i som i de flesta fall rätt auktorisation för uppdraget måste du anlita ett företag som har det.

Att hävda tillverkningsfel efter 30 år är knappast lönt va?

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Varför inte fyra års praktik?
Varför fyra års praktik?
Varför inte någon form av prov, lämpligen praktiskt och teoretiskt. Hur du tillskansar dig kunskapen är irrelevant, 10h på Youtube, läst tre böcker eller gjort fyra års praktik.

• Gilla
possum77 och 5 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Är det bara en brand i uttaget så kommer väl kostnaden knappt upp i självrisksbelopp så då lär väl innehavaren eller elfirman då pynta, om det är uppenbart att de kopplat helgalet.

Tänkte mer om det osannolika att hela huset brinner ner..
Om någon använder en pulversläckare för att släcka en liten elbrand så blir det ganska stora saneringskostnader, väggen behöver brytas upp för att kunna byta dosan mm. Det blir ganska snabbt stora kostnader.

Bara en liten powerbank som exploderar & som släcks med hjälp av två snabba tryck på pulversläckaren kan medföra att bl.a. golvet måste bytas.
Detta blev ett försäljningsärende.

Man kan ju vända på steken och fråga sig varför gymnasieeleverna ska behöva gå tre år på en elutbildning om hempularna ska få göra det utan utbildning
Man kan vända en gång till på steken och fråga sig om det enda sättet att tillskansa sig kunskaper inom detta mytomspunna område är att vara gymnasieelev...

• Gilla
Andreas_kalmar och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det är ändå en befogad fråga. Om det finns ett snabbspår, säg 20 träffar i studieförbund, eller kanske 15 tillfällen på komvux, eller vad det nu skulle bli. Vad blir lockelsen med att gå en gymnasieutbildning på 3 år?

Men sorry, nu drar det här också iväg från trådens ämne/tanke.

EDIT:
Dags att sparka igång en gammal tråd igen, tror jag.

[länk]

Du grizzlybear, posta ditt inlägg där, det passar jättebra och kul om den tråden får lite liv igen.
Varför inte, om tre års gymnasiestudier kan kokas ner i 20kvällspass varför ger vi inte folk den möjligheten?

• Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Varför inte fyra års praktik?
Ska vi införa samma regler för dom olika körkortklasserna för motorfordon?
Eller skulle det fungera att implementera körkortsstuket för motorfordon till elsidan?

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Kludden33 Kludden33 skrev:
Enkelt, innehavaren är ansvarig för sin anläggning dygnet runt året om. Du är alltså skyldig att underhålla och se till att dåliga/slitna uttag etc byts ut. Har du inte kompetens eller i som i de flesta fall rätt auktorisation för uppdraget måste du anlita ett företag som har det.

Japp, där är vi eniga. Självklart tycker vi att vi som har kunskap och kompetens ska få underhålla vår elanläggning.
Problemet är att många menar att det inte räcker med kompetens, det krävs också fyra års praktik...

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Troligtvis täcker hemförsäkring alternativt villaförsäkringen hempulandet. Men skulle det bli tal om att hempularna skulle få leka elektriker i egen anläggning kan jag lova att premierna kommer öka
Varför det? Andelen personer som kopplar så att det blir försäkringsärende av det lär ju inte öka bara för att det blir tillåtet.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…

Och om man inte har en personlig auktorisation och ingen elektriker är intresserad av arbetet hur gör man då?

Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Är det bara en brand i uttaget så kommer väl kostnaden knappt upp i självrisksbelopp så då lär väl innehavaren eller elfirman då pynta, om det är uppenbart att de kopplat helgalet.

Tänkte mer om det osannolika att hela huset brinner ner..
Detta tog jag bort idag:
Bränt och skadat eluttag med smälta ledningar och svarta skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och det var installerat av en riktig elfirma då huset byggdes för ca 8 år sedan.

Men det värsta var inte det, utan det värsta var att husägaren hade dit en elektriker från en annan firma, en ung spoling, som skulle hitta felet varför det blivit mörkt och strömlöst i uteförrådet och uttagen vid bilplatsen.
Han hittade uttaget, lyckades inte byta något, klippte nollorna till detta brända uttag (vidarekopplat alltså), drog lite tejp över fasen över bara ena uttagsbrunnen (eller kanske båda, men en tejpbit kan ju fallit bort), slarvade bort locket till uttaget och lämande stället.

Jag var ditkallad för att kunden hade tappat en fas, vi fick ringa dit vattenfall sen, det var fel på deras sida. Sen skulle "jag kanske kunna kika lite på ett uttag, när jag ändå var där..:"
Jag blev ursinnigt arg, rev bort det jag kunde, satt wago på den strömförande fasledaren, doslock.
Jag kunde inte fixa allt idag, hade fel uttag, ledarna hade smält fast i röret, jag hade inte tid för riktigt allt.
Men hur f*n kunde den förra elektrikern lämna skiten sådär.

Äh, förlåt. Det var ju ett fel, så det måste ju varit en hempulare ... :crysmile:

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
  • Haha
  • Arg
possum77 och 13 till
  • Laddar…
T
Tror ni verkligen man enbart läser elinstallationslära och tillhörande teori i tre år??

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det är ändå en befogad fråga. Om det finns ett snabbspår, säg 20 träffar i studieförbund, eller kanske 15 tillfällen på komvux, eller vad det nu skulle bli. Vad blir lockelsen med att gå en gymnasieutbildning på 3 år?
Skillnaden skulle väl vara rätten att syssla med det yrkesmässigt. Den begränsade behörigheten skulle då bara gälla rätten att koppla i sin egen anläggning.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Det är ju så idag, auktorisation A, AL & B. Beroende på kompetens och praktiktid.
Det är därför det bör förändras.

Boilerplate4U
snuttjulle snuttjulle skrev:
Toppen. Då kan vi stryka nästan alla framtida el bränder orsakat a dåligt utförda skarvar och dåliga puckar.
Det kan man ju alltid hoppas på! ;) Slarv med dåligt utförda skarvar ska inte förekomma överhuvudtaget men likt förbannat förekommer det ändå. Förstår tex inte varför man ibland struntar i dragskydd vid renovering eller nyinstallation.

S Strontus skrev:
Skillnaden skulle väl vara rätten att syssla med det yrkesmässigt. Den begränsade behörigheten skulle då bara gälla rätten att koppla i sin egen anläggning.
Fast ärligt talat, antigen kan man det, eller så kan man inte det, varför skulle det bli mer fel för att man gör det någon annanstans?

Personligen hade jag gärna sett att man delade upp det i rimliga nivåer, och att man får koppla därefter.
Det är ju inte bara privatpersoner som skulle kunna ha nytta av det, även hantverkare som kommer i ytligare kontakt med el, tänk VVSare, vitvarumontörer och snickare.

Sen ska givetvis alla som pillar med el ha en egen behörighet för det de kopplar, att jobba under någon annans överseende, eller ja EKP känns som någon bakvänd lösning där man både vill äta och ha kvar kakan...

Med detta sagt ska jag försöka låta bli att lämna trådens ursprungliga ämne.

Berättade jag förresten om elektrikerna som satte takdosorna på sidan av takstolarna på vinder, jättelätt att hitta dem, i samma veva kopplade man ihop två grupper, istället för att leta reda på var man kopplat ihop grupperna la man dem bara på samma säkring istället.
Och jag har en taklampa kvar att sätta en dosa till, elektrikern tyckte det var jobbigt att gå upp på vinden, så denne jobbade inifrån, sladdarna ligger lösa under isoleringen...

• Gilla
  • Ledsen
Tomtom79 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.