72 636 läst ·
491 svar
73k läst
491 svar
Elolycksfall, hempulande m.m
Precis, rena snåltänketMats-S skrev:
Tror inte hempulare utan koll gör några mer avancerade jobb. Har man minsta tvivel så konsulterar man en elektriker i bekantskapskretsen, att chansa finns inte som ett alternativ bland majoriteten av hempulare. Dessutom har elprylarna blivit bra mycket bättre, enklare och säkrare senaste 20-30 åren, så även det har nog bidragit till mindre olyckor.
Ska man se på dominerande olyckor hos hempulare är det nog betydligt vanligare/farligare med alla fallolyckor från tak och stegar, där brister det ofta i säkerhetstänket ...
Väldigt osannolikt att någon värme skulle uppstå då inget är inkopplat i uttaget.Demmpa skrev:
Hur är det idag försäkringsmässigt om det blir en brand i ett vägguttag ett år efter att elektrikern har installerat det?
Kommer fastighetsägarens försäkringsbolag att regressa elektrikerns bolag?
Kommer det gå att bevisa att det är elektrikern som har gjort fel?
Kommer det gå att bevisa att det är tillverkningsfel på uttaget?
Kommer det gå att bevisa att ingen annan än elektrikern har pillat med uttaget?
Och är det en riktig sort monterad i rätt dosa lär det inte hända särskilt mycket mer än att det slutar leda och möjligen börjar lukta bränd plast, kanske någon liten rökutveckling.
Frågan är ju relevant då vi idag kan få för oss att lägga på tunga långvariga laster i ett Schucko som kanske matas av 2,5mm2 och 16A.
Oftast lär dessa begynnande problem upptäckas i tid genom ljud, lukt, värme eller så syns det. Likadant klarar dagens el material väldigt mycket.
Men för de få fallen där frågetecken hopas. Ja, då bör väl den ansvarige försäkring få täcka skadan.
Någon kanske kan fylla på med. Sammanfattningar från dylika fall.
Jag får erkänna att jag varit dålig på att vara aktiv och proaktiv i tråden. Den har väl glidit iväg lite ifrån det jag ursprungligen tänkte som syfte.
Så jag provar att se om det går att komma tillbaka på det spår jag tänkte.
Min tanke var ifall det går att bevisa att hempulandet har medfört ökande skador, eller om det helt tvärtom, går att motbevisa detta (ELSV's tes ...)
Och harka gjorde en mycket bra graf i inlägg #25, där antalet dödsfall av el är angivet i antal/miljon invånare. Detta tar ju bort en faktor som vi annars borde väga in, att antalet invånare och elinstallationer har ökat.
Så om jag tar detta snitt ur den grafen:
och kollar lite. Det rosa området till höger visar den tid då Svenska marknaden började översvämmas av lätt tillgängligt elmaterial för privatpersoner. Som jag skrev tidigare, i Clas Ohlssons katalog från 1990 fanns endast sånt material som var tillåtet för kunniga privatpersoner att byta, uttag/strömbrytare, allt till skarvsladdar och sladdansutna föremål. 1995 hittar vi bl.a dosor, VP-rör, EKK-kabel och jordfelsbrytare i CO's sortiment.
Och ärligt talat, det var verkligen så, 1990 kunde du inte hitta något alls material för den fasta installationen som inte gällde det som var tillåtet får lekmän, hos någon sådan där handlare, dvs CO. biltema, jula, bauhaus, lokala järnaffären etc.
Så om boomen av försäljning av elmaterial ledde till en massa dåligt hempul och ond bråd död borde det väl synas i denna statistik (ELSV's egen, så den ljuger inte!)
Skulle det blivit ännu bättre statistik (dvs färre döda) om denna försäljning inte skedde?
Har elektrikerna kompenserat med att bli så pass mycket bättre så det väger upp för de hemska hempularna?
Är hempulet för litet, så det ändå aldrig kan tänkas synas i statistiken?
(Är hempul i så fall något verkligt problem?)
Är det några helt andra faktorer än om det utförs av yrkesmän resp hempulare, som egentligen är det som betyder något?
Många frågor, men ni kan hjälpa mig med både ännu fler frågor samt bra svar på detta

Så jag provar att se om det går att komma tillbaka på det spår jag tänkte.
Min tanke var ifall det går att bevisa att hempulandet har medfört ökande skador, eller om det helt tvärtom, går att motbevisa detta (ELSV's tes ...)
Och harka gjorde en mycket bra graf i inlägg #25, där antalet dödsfall av el är angivet i antal/miljon invånare. Detta tar ju bort en faktor som vi annars borde väga in, att antalet invånare och elinstallationer har ökat.
Så om jag tar detta snitt ur den grafen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och kollar lite. Det rosa området till höger visar den tid då Svenska marknaden började översvämmas av lätt tillgängligt elmaterial för privatpersoner. Som jag skrev tidigare, i Clas Ohlssons katalog från 1990 fanns endast sånt material som var tillåtet för kunniga privatpersoner att byta, uttag/strömbrytare, allt till skarvsladdar och sladdansutna föremål. 1995 hittar vi bl.a dosor, VP-rör, EKK-kabel och jordfelsbrytare i CO's sortiment.
Och ärligt talat, det var verkligen så, 1990 kunde du inte hitta något alls material för den fasta installationen som inte gällde det som var tillåtet får lekmän, hos någon sådan där handlare, dvs CO. biltema, jula, bauhaus, lokala järnaffären etc.
Så om boomen av försäljning av elmaterial ledde till en massa dåligt hempul och ond bråd död borde det väl synas i denna statistik (ELSV's egen, så den ljuger inte!)
Skulle det blivit ännu bättre statistik (dvs färre döda) om denna försäljning inte skedde?
Har elektrikerna kompenserat med att bli så pass mycket bättre så det väger upp för de hemska hempularna?
Är hempulet för litet, så det ändå aldrig kan tänkas synas i statistiken?
(Är hempul i så fall något verkligt problem?)
Är det några helt andra faktorer än om det utförs av yrkesmän resp hempulare, som egentligen är det som betyder något?
Många frågor, men ni kan hjälpa mig med både ännu fler frågor samt bra svar på detta
Man kan ju vända på steken och fråga sig varför gymnasieeleverna ska behöva gå tre år på en elutbildning om hempularna ska få göra det utan utbildningjbr skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 inlägg
Det är ingen som säger att det ska göras utan utbildning, utan man vill ha andra möjligheter att visa sin kunskap än fyra års praktik...Grizzlybjörnen123 skrev:
Troligtvis täcker hemförsäkring alternativt villaförsäkringen hempulandet. Men skulle det bli tal om att hempularna skulle få leka elektriker i egen anläggning kan jag lova att premierna kommer öka
Du menar elektrikerns försäkring?E El-Löken66 skrev:
Så oberoende om anläggningsägaren har pillat på uttaget (haft uttaget bortplockat två-tre-xxx gånger) så täcker elektrikerns försäkring?
Vad händer om elföretag X byter uttaget, sedan kommer elföretaget Y och vidarematar till ett nytt uttag.
Vilken försäkring är det då som går in om det blir brand i uttaget?
Edit:
Vad händer om huset säljs och branden utvecklas efter överlåtelsen?
Nya husägaren vet inte vilket/vilka företag som gjorde installationerna.
Eftersom att det förutsätts att installationen är utförd av en person med auktorisation eller elyrkesman.Mikael_L skrev:
Är det bara en brand i uttaget så kommer väl kostnaden knappt upp i självrisksbelopp så då lär väl innehavaren eller elfirman då pynta, om det är uppenbart att de kopplat helgalet.Demmpa skrev:
Du menar elektrikerns försäkring?
Så oberoende om anläggningsägaren har pillat på uttaget (haft uttaget bortplockat två-tre-xxx gånger) så täcker elektrikerns försäkring?
Vad händer om elföretag X byter uttaget, sedan kommer elföretaget Y och vidarematar till ett nytt uttag.
Vilken försäkring är det då som går in om det blir brand i uttaget?
Tänkte mer om det osannolika att hela huset brinner ner..
Lika för allalars_stefan_axelsson skrev:
Det är ändå underligt vad ofta det här argumentet dyker upp. Jag förstår det inte. Om jag nu lyckats byta panel på en sida av huset, och faktiskt är lite nöjd med resultatet, måste jag då med automatik bli snickare? Det finns inga mellanting?
Den som brinner för elinstallationsyrket blir väl med säkerhet elektriker. Jag har själv jobbat extra som (industri)elektriker och även om det var kul, då, så vet jag att det inte hade varit någon karriär för mig. Jag hade tröttnat alldeles för snabbt.
Men visst, det hade varit OK att skaffa sig den formella kompetensen. Det går ju dock inte. Först måste man läsa in teorin (vilket jag redan gjort, och mycket mer därtill) och det är inget större problem. Men sedan så måste man arbeta heltid i yrket i en herrans massa år, till en lön (lärling) som väl är 1/3-del av vad jag tjänar idag. *
Allt för "nöjet" att skruva upp ett extra uttag i tvättstugan.
Den utbildningen står inte i rimlig proportion till varken svårigheten på den uppgiften jag skulle använda den till, det intrång i mitt liv det skulle utgöra, eller lön för mödan.
Som systemet ser ut idag så är det helt orealistiskt.
* (Jag slog upp det. Det är mycket mindre än en tredjedel. Helt orealistiskt).
Det är ju så idag, auktorisation A, AL & B. Beroende på kompetens och praktiktid.jbr skrev:
Men det är ändå en befogad fråga. Om det finns ett snabbspår, säg 20 träffar i studieförbund, eller kanske 15 tillfällen på komvux, eller vad det nu skulle bli. Vad blir lockelsen med att gå en gymnasieutbildning på 3 år?13th Marine skrev:
Men sorry, nu drar det här också iväg från trådens ämne/tanke.
EDIT:
Dags att sparka igång en gammal tråd igen, tror jag.
https://www.byggahus.se/forum/threads/elkoerkort.316804/
Du grizzlybear, posta ditt inlägg där, det passar jättebra och kul om den tråden får lite liv igen.
Grizzlybjörnen123 skrev:
En ny auktorisation H = Hempul kanske vore på sin plats