72 657 läst ·
491 svar
73k läst
491 svar
Elolycksfall, hempulande m.m
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Du får gärna visa var dessa påstående om eldfängda dimmers och div puckar har sitt urspring ifrån. Eller någon som börjat använda "lättantändliga" dosor?snuttjulle skrev:
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 607 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 607 inlägg
Tror inte hempulare utan koll gör några mer avancerade jobb. Har man minsta tvivel så konsulterar man en elektriker i bekantskapskretsen, att chansa finns inte som ett alternativ bland majoriteten av hempulare. Dessutom har elprylarna blivit bra mycket bättre, enklare och säkrare senaste 20-30 åren, så även det har nog bidragit till mindre olyckor.
Ska man se på dominerande olyckor hos hempulare är det nog betydligt vanligare/farligare med alla fallolyckor från tak och stegar, där brister det ofta i säkerhetstänket ...
Ska man se på dominerande olyckor hos hempulare är det nog betydligt vanligare/farligare med alla fallolyckor från tak och stegar, där brister det ofta i säkerhetstänket ...
Någon tidigare i tråden innan det blev en behörighetstråd skrev om detta och då det är många frågor här ang installation av dessa så kan jag mycket väl tänka mig att som jag skrev att dålig kontakt eller dåliga puckar KAN ev ge fler bränder. För om vi säger att alla dosor som finns håller en sådan brandklass att det kan brinna ut inne i en dosa utan att sprida elden vidare så känns det inte som att brandrisken på inbyggd el borde finnas alls.Boilerplate4U skrev:
Har ingen källa mer än det jag läst tidigare i tråden och mina egna tankar om dåliga kopplingar.
Det är knappast ekonomiskt försvarbart att tvinga ca. 55.000 elektriker att läsa in det som krävs för en personlig auktorisation A/AL, däremot uppfyller en elektriker med ECY-certifikat kraven för auktorisation B efter två års praktiskt arbete.jbr skrev:
Jämförelserna är i de flesta fall sannerligen relevanta, läs gärna #140. (Att jämföra med att promenera är förvisso knappast relevant.)
Visst exempel i all ära, men då kan vi vända på det. Varför får jag inte ha ett vapen utan licens? Jag såg en cool film om hur man använder ett vapen... Svaret kommer alltid att landa i att det krävs just verifierade kunskaper som inhämtas genom utbildning och prov.
Det kan tyckas löjligt att även små elarbeten kräver auktorisation. Är det spänningsnivå, strömstyrka som ska vara avgörande? Om ja, var ska gränsen ligga?
Det är väl ingen här som anser att utbildning inte krävs? De flesta här anser nog för övrigt att det är kunskap som är det centrala.
Du säger ju det själv, utbildning bör krävas.
Kunskap det centrala, det normala förfarandet att skaffa sig kunskaper är genom utbildning såväl teoretiskt som praktiskt. Hur ska du annars verifiera dina kunskaper?
Varför inte det?
Kanske inte i dess nuvarande form men en personlig auktorisation i någon form tycker jag är en självklarhet - det fungerar ju inom många andra områden där det krävs särskilda färdigheter.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Vi testade att elda på några vprör och dosor på kul med en stormtändare. Vprören var i princip helt omöjligt att bränna igenom men en rotdosa (som jag inte kom ihåg märket på) sprack upp i bakdelen. Det var ingen stor spricka men skulle i värsta fall kunna orsaka brand om det är riktigt hett.snuttjulle skrev:
Någon tidigare i tråden innan det blev en behörighetstråd skrev om detta och då det är många frågor här ang installation av dessa så kan jag mycket väl tänka mig att som jag skrev att dålig kontakt eller dåliga puckar KAN ev ge fler bränder. För om vi säger att alla dosor som finns håller en sådan brandklass att det kan brinna ut inne i en dosa utan att sprida elden vidare så känns det inte som att brandrisken på inbyggd el borde finnas alls.
Har ingen källa mer än det jag läst tidigare i tråden och mina egna tankar om dåliga kopplingar.
Må väl vara sant, men då borde hempul på egen privatbostadsanläggning vara tillåtet, dvs anläggningsägaren får koppla.Kludden33 skrev:
Den största risken som jag ser med hempul är felaktigt installerade halogenspotar, men med LED, så är väl det ett övergående problem.
Sedan har vi kallflytande koppar, som gör att slruvförbanden inte sitter fast efter ett tag. Hur installerar en riktig elektriker för att slippa efterdra ledningsanslutningarna?
Sedan har vi kallflytande koppar, som gör att slruvförbanden inte sitter fast efter ett tag. Hur installerar en riktig elektriker för att slippa efterdra ledningsanslutningarna?
Men hur ska hemmapul regleras rent försäkringsmässigt? Om huset ex brinner ned eller ännu värre någon förolyckas. Ska villaförsäkringen täcka skadan?M magnu skrev:
Vad händer om/när du säljer fastigheten då?
Toppen. Då kan vi stryka nästan alla framtida el bränder orsakat a dåligt utförda skarvar och dåliga puckar.Boilerplate4U skrev:
Hur är det idag försäkringsmässigt om det blir en brand i ett vägguttag ett år efter att elektrikern har installerat det?Kludden33 skrev:
Kommer fastighetsägarens försäkringsbolag att regressa elektrikerns bolag?
Kommer det gå att bevisa att det är elektrikern som har gjort fel?
Kommer det gå att bevisa att det är tillverkningsfel på uttaget?
Kommer det gå att bevisa att ingen annan än elektrikern har pillat med uttaget?
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
O Olle61 skrev:Jag bodde tidigare i ett gammalt hus från 1937. När jag köpte huset 1982 så var kabeln nedgrävd sedan länge. Förr var det dessutom blanktråd ända fram till huset, man kunde se resterna av den installationen.
2011 dog en fiskare när spöet kom i kontakt med luftledning. Det var säkert mycket sådant när blanktrådar fanns
Intressant. Ska försöka låta bli att gå med fiskespö under mina. Men att rent generellt påstå att alla luftledningar till fastigheter är nedgrävda stämmer inte.
...och det var därför jag skrev auktorisation i någon form.Kludden33 skrev:
System med olika nivåer på personlig auktorisation, som då bygger på kompetens, är det som fungerar i de flesta andra sammanhang. Varför är det omöjligt inom el?
...och jag kontrar med:Kludden33 skrev:
Hur är det idag försäkringsmässigt om det blir en brand i ett vägguttag 30 år efter att elektrikern har installerat det?
Hur kan fastighetsägarens försäkringsbolag regressa elektrikerns bolag som avvecklades för tio år sedan?
Kommer det gå att bevisa att det är elektrikern som har gjort fel?
Kommer det gå att bevisa att det är tillverkningsfel på uttaget?
Kommer det gå att bevisa att det är uttaget använts utöver sin tekniska livslängd?
Kommer det gå att bevisa att ingen annan än elektrikern har pillat med uttaget?
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Det blir ingen skillnad mot idag.Kludden33 skrev:
Det regleras i försäkringsvillkoren. Och det behöver nog inte ändras, det står nämligen inget idag om att uttag måste vara installerade av någon med behörighet.