K Kasken skrev:
Det spelar ingen roll vem som gör det, på vilket sätt, eller hur länge, det går inte att komma bort från det faktum att nerläggningen av de stora kraftverken i söder är källan till alla effekt-relaterade problem vi brottas med idag. Det är så enkelt.
När du pratar om effektbrist antar jag att du menar energibrist. Vad "effektkapacitet" skulle vara förstår jag inte riktigt, förklara gärna...

Vårt elsystem har förvisso många stora problem. Energibrist (otillräcklig kapacitet att producera el) är ett av dem, men det manifesterar sig bara under speciella omständigheter (kallt väder, ingen blåst, tömda vattenmagasin, avstängda reaktorer etc.).

Ett annat problem är överföringskapacitet i stamnätet. Det problemet visar sig när det är större regionala obalanser mellan produktion av el och efterfrågan på el än det är i normalfallet. Typexempel: reaktorer i södra/mellersta Sverige avstängda samtidigt som det är kallt och vindstilla i landets södra halva.

Effektavgifterna är inte avsedda att avhjälpa de två nämnda problemen. De är ett styrmedel på nätbolagsnivå, alltså för att mitigera flaskhalsar i de regionala och lokala eldistributionssystemen, d.v.s. de nät som ägs av nätbolagen (inte Svenska Kraftnät). Dessa nät har mängder av transformatorer, kopplingspunkter och kablar som alla klarar att hantera en viss effekt utan att elsystemet börjar svaja. Nu har efterfrågan på el ökad kraftigt i delar av dessa nät där den i princip ökat sakta i decennier tidigare. Konvertering av uppvärmningssystem (från olje- och vedeldning till eldrivna värmepumpar) har successivt höjt grundlasten under lång tid. Introduktionen av elbilar och solceller har sen blivit strået som till sist knäcker kamelens rygg.

Problemen (för att inte tala om lösningarna) är inte så enkla som du föreställer dig. Elektricitet skiljer sig från alla andra varor därigenom att i varje enskilt ögonblick produceras det exakt lika mycket som det konsumeras (något förenklat uttryckt, men i princip sant - en korrektare beskrivning skulle behöva gå in på svängmassor och det har jag ingen lust att fördjupa mig i nu). Eftersom vi har rigorösa krav på att spänning och frekvens ska hållas inom vissa toleranser innebär detta ett svårt reglertekniskt problem. Detta problem blir svårare att hantera ju närmare nätets maxkapacitet man ligger.

I vissa länder får elabonnenterna tolerera frekventa "brownouts" som i bästa fall är en irritation men som i värsta fall kan skada elektriska utrustningar. Detta har varit mycket sällsynt i Sverige. Om effektavgifterna kan skjuta upp den dag då detta blir en större risk i Sverige så är det en god sak.

Därmed inte sagt att alla nätbolags konstruktion av effekttariffen har varit idealisk - och definitivt inte deras utbildning av abonnenterna rörande effektavgiftens syfte och varför de har utformat den som de har gjort.

• Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
N Noun skrev:
Så ditt utfall är att du hade drabbats av högre kostnader om du inte hade ändrat ditt beteende.
Nja, inte mitt beteende men inställningar av laddeffekt av bilen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.