4 111 läst ·
46 svar
4k läst
46 svar
Ellevios effekttariff - Räkna ut hur den påverkat dig
Det skrivs mycket om effekttariffens vara eller icke vara, men hur har ditt utfall blivit?
Låna min kalkyl och räkna ut hur det påverkat dig:
Länk till beräkning
Kalkylen utgår från att elnätsavgiften skulle gått upp 5%/år oavsett tariff, om du vil använda andra siffror kan du ändra detta i fliken Tariff.
Mitt eget utfall enligt bild
Låna min kalkyl och räkna ut hur det påverkat dig:
Länk till beräkning
Kalkylen utgår från att elnätsavgiften skulle gått upp 5%/år oavsett tariff, om du vil använda andra siffror kan du ändra detta i fliken Tariff.
Mitt eget utfall enligt bild
På vilket sätt har det slagit ojämnare än tidigare modell? Effekt är en rimligare kostnadsdrivare än energi för ett elnät.Jellygoose skrev:
1/3 dyrare, 1/3 oförändrat, 1/3 billigare stämmer för nuvarande modell.
För min del är kostnaden ”oförändrad” men jag har ju aktivt behövt anpassa jäkligt mycket för att inte få dyrare fakturor.
- Kan inte alltid ladda bilen när det är billigt
- Laga mat och tvätta samtidigt går bort
- Tvättmaskin/torktumlare och diskmaskin samtidigt går bort
- Styra varmvattenproduktion på VP
Det sistnämnda gör jag ändå men tycker det andra har blivit lite extremt.
Ibland har även effektkontrollen på Tibber ballat ur vilket har lagt på två-tre hundringar på fakturan…
- Kan inte alltid ladda bilen när det är billigt
- Laga mat och tvätta samtidigt går bort
- Tvättmaskin/torktumlare och diskmaskin samtidigt går bort
- Styra varmvattenproduktion på VP
Det sistnämnda gör jag ändå men tycker det andra har blivit lite extremt.
Ibland har även effektkontrollen på Tibber ballat ur vilket har lagt på två-tre hundringar på fakturan…
Då har det ju fungerat precis som tänkt på dig. Nu styr jag mycket automatiskt men jag räknar med en besparing på runt 2000 kr på detta i år. I huvudsak pga den sänkta överföringsavgiften för elen. I mitt nät är den fasta avgiften densamma så man har flyttat kostnader från volym till toppeffekt istället.ingenjören101 skrev:
För min del är kostnaden ”oförändrad” men jag har ju aktivt behövt anpassa jäkligt mycket för att inte få dyrare fakturor.
- Kan inte alltid ladda bilen när det är billigt
- Laga mat och tvätta samtidigt går bort
- Tvättmaskin/torktumlare och diskmaskin samtidigt går bort
- Styra varmvattenproduktion på VP
Det sistnämnda gör jag ändå men tycker det andra har blivit lite extremt.
Ibland har även effektkontrollen på Tibber ballat ur vilket har lagt på två-tre hundringar på fakturan…
Störst fördel för de med stora abonnemang 20A och uppåt. Jag har 16A och min årsavgift blev högre, de med 20A fick lägre.pacman42 skrev:
Då har det ju fungerat precis som tänkt på dig. Nu styr jag mycket automatiskt men jag räknar med en besparing på runt 2000 kr på detta i år. I huvudsak pga den sänkta överföringsavgiften för elen. I mitt nät är den fasta avgiften densamma så man har flyttat kostnader från volym till toppeffekt istället.
Grejen är väl att skulle alla Ellevios kunder leva på med samma sätt sedan innan skulle det nog vara en 80% som fått det dyrare, nu blir det ju missvisande i och med att folket får anpassa sitt leverne.
Det är denna principen som jag personligen avskyr som pesten.ingenjören101 skrev:
För min del är kostnaden ”oförändrad” men jag har ju aktivt behövt anpassa jäkligt mycket för att inte få dyrare fakturor.
- Kan inte alltid ladda bilen när det är billigt
- Laga mat och tvätta samtidigt går bort
- Tvättmaskin/torktumlare och diskmaskin samtidigt går bort
- Styra varmvattenproduktion på VP
Det sistnämnda gör jag ändå men tycker det andra har blivit lite extremt.
Ibland har även effektkontrollen på Tibber ballat ur vilket har lagt på två-tre hundringar på fakturan…
Nu ska folket ut i stugorna "lära sig" att "göra rätt" genom att införa straffavgifter....
Det som gör mig mest förbannad är att den brist på effekt i systemet som föranleder denna galenskap beror på att vi minskat produktionen av el genom att stänga ner fullt fungerande kraftverk.
Hade vi varit där vi är nu med bristen på effekt av vettigare anledningar som att behovet av el plötsligt och oförutsägbart ökat kraftigt, eller nått stort kraftverk stängde ner av nått större haveri.... Då hade jag haft betydligt större acceptans för att nu får vi alla hjälpas åt o göra det bästa av en dålig situation.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Och gissa vilka det blir billigare för? De som redan har det gott ställt, bor i välisolerade hus, har spekulerat på elmarknaden med skattebetalarnas pengar osv. osv. Det är dessa personer som till stor del står för de som fått det billigare.P PurreP skrev:
Det är inte ensamstående Helena med 2 barn i en 70talskåk utan större renoveringar som fått det billigare, det kan jag lova dig.
I mitt elnät är abonnemangskostnaderna samma som innan effekttarifferna. Man har bara flyttat kostnad från volym (elöverföringsavgiften) till topp (effekttariff).ingenjören101 skrev:
Störst fördel för de med stora abonnemang 20A och uppåt. Jag har 16A och min årsavgift blev högre, de med 20A fick lägre.
Grejen är väl att skulle alla Ellevios kunder leva på med samma sätt sedan innan skulle det nog vara en 80% som fått det dyrare, nu blir det ju missvisande i och med att folket får anpassa sitt leverne.
Hade inte 2 män som lever tillsammans i samma 70talskåk fått samma räkning menar du?S SueCia skrev:
Personligen står det mig upp i halsen detta "kvinnokort" där det ständigt är extra synd om någon bara för att de råkar vara en separerad kvinna med barn.
Alla motsvarigheter till "Helena" (70-talsvillorna) som jag känner har en LLVP åtminstone, så de klarar sig nog rätt bra. De som får det jobbigare är pensionären "Johnny" som flyttat ut till sommarstugan efter separationen. En sommarstuga som är dåligt isolerad och som enbart har elradiatorer. Inte helt ovanligt faktiskt. Jag har haft ett antal sådana personer där jag bor.S SueCia skrev:Och gissa vilka det blir billigare för? De som redan har det gott ställt, bor i välisolerade hus, har spekulerat på elmarknaden med skattebetalarnas pengar osv. osv. Det är dessa personer som till stor del står för de som fått det billigare.
Det är inte ensamstående Helena med 2 barn i en 70talskåk utan större renoveringar som fått det billigare, det kan jag lova dig.
Men nu är Johnny rätt försigkommen ändå och installerar efter men vintern LLVP även han. Det lönar sig redan efter ett år eller två. Sedan börjar han tilläggsisolera också. Faktum är att de "Johnny" jag har haft runt mig numera har rätt låga kostnader för värme till sina hus.
Syrran bor i ett område med 60-tals/70-tals kedjehus. Dels är de inte så dåligt isolerade som folk tror, dels så har ALLA en LLVP på huset.
Även utan LLVP kan det mycket väl vara så att man får något lägre kostnad med Ellevios effekttariff. Så verkar det i alla fall som att det skulle vara för mig. Som jag ser det så är det stora problemet med dåligt isolerat hus och direktverkande elvärme inte effektavgifter utan elpriset. 2022 var det inte direkt elnätsavgifterna som oroade mig…pacman42 skrev:
Alla motsvarigheter till "Helena" (70-talsvillorna) som jag känner har en LLVP åtminstone, så de klarar sig nog rätt bra. De som får det jobbigare är pensionären "Johnny" som flyttat ut till sommarstugan efter separationen. En sommarstuga som är dåligt isolerad och som enbart har elradiatorer. Inte helt ovanligt faktiskt. Jag har haft ett antal sådana personer där jag bor.
Men nu är Johnny rätt försigkommen ändå och installerar efter men vintern LLVP även han. Det lönar sig redan efter ett år eller två. Sedan börjar han tilläggsisolera också. Faktum är att de "Johnny" jag har haft runt mig numera har rätt låga kostnader för värme till sina hus.
Syrran bor i ett område med 60-tals/70-tals kedjehus. Dels är de inte så dåligt isolerade som folk tror, dels så har ALLA en LLVP på huset.
