Det skrivs mycket om effekttariffens vara eller icke vara, men hur har ditt utfall blivit?

Låna min kalkyl och räkna ut hur det påverkat dig:

Länk till beräkning

Kalkylen utgår från att elnätsavgiften skulle gått upp 5%/år oavsett tariff, om du vil använda andra siffror kan du ändra detta i fliken Tariff.

Mitt eget utfall enligt bild
 
  • Resultat av elnätsavgifter per månad för 16A, 20A och 25A med differenser för året 2025 jämfört med tidigare tariff, i en tabell.
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Vad tyst det blev här? Var det inte lika roligt att ta till versaler när man inser att det för de flesta inte påverkat särskilt mycket?
 
P PurreP skrev:
Vad tyst det blev här? Var det inte lika roligt att ta till versaler när man inser att det för de flesta inte påverkat särskilt mycket?
Problemet är väl snarare hur ojämnt det slår snarare än hur det påverkar "de flesta"...
 
  • Gilla
Betong-Rambo och 3 till
  • Laddar…
Jellygoose Jellygoose skrev:
Problemet är väl snarare hur ojämnt det slår snarare än hur det påverkar "de flesta"...
På vilket sätt har det slagit ojämnare än tidigare modell? Effekt är en rimligare kostnadsdrivare än energi för ett elnät.

1/3 dyrare, 1/3 oförändrat, 1/3 billigare stämmer för nuvarande modell.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
På vilket sätt har det slagit ojämnare än tidigare modell? Effekt är en rimligare kostnadsdrivare än energi för ett elnät.

1/3 dyrare, 1/3 oförändrat, 1/3 billigare stämmer för nuvarande modell.
Ellevio har ju 25%/50%/25% på billigare/samma/dyrare
 
  • Gilla
PurreP
  • Laddar…
För min del är kostnaden ”oförändrad” men jag har ju aktivt behövt anpassa jäkligt mycket för att inte få dyrare fakturor.
- Kan inte alltid ladda bilen när det är billigt
- Laga mat och tvätta samtidigt går bort
- Tvättmaskin/torktumlare och diskmaskin samtidigt går bort
- Styra varmvattenproduktion på VP

Det sistnämnda gör jag ändå men tycker det andra har blivit lite extremt.
Ibland har även effektkontrollen på Tibber ballat ur vilket har lagt på två-tre hundringar på fakturan…
 
  • Gilla
HVAC-S och 5 till
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
För min del är kostnaden ”oförändrad” men jag har ju aktivt behövt anpassa jäkligt mycket för att inte få dyrare fakturor.
- Kan inte alltid ladda bilen när det är billigt
- Laga mat och tvätta samtidigt går bort
- Tvättmaskin/torktumlare och diskmaskin samtidigt går bort
- Styra varmvattenproduktion på VP

Det sistnämnda gör jag ändå men tycker det andra har blivit lite extremt.
Ibland har även effektkontrollen på Tibber ballat ur vilket har lagt på två-tre hundringar på fakturan…
Då har det ju fungerat precis som tänkt på dig. Nu styr jag mycket automatiskt men jag räknar med en besparing på runt 2000 kr på detta i år. I huvudsak pga den sänkta överföringsavgiften för elen. I mitt nät är den fasta avgiften densamma så man har flyttat kostnader från volym till toppeffekt istället.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Då har det ju fungerat precis som tänkt på dig. Nu styr jag mycket automatiskt men jag räknar med en besparing på runt 2000 kr på detta i år. I huvudsak pga den sänkta överföringsavgiften för elen. I mitt nät är den fasta avgiften densamma så man har flyttat kostnader från volym till toppeffekt istället.
Störst fördel för de med stora abonnemang 20A och uppåt. Jag har 16A och min årsavgift blev högre, de med 20A fick lägre.

Grejen är väl att skulle alla Ellevios kunder leva på med samma sätt sedan innan skulle det nog vara en 80% som fått det dyrare, nu blir det ju missvisande i och med att folket får anpassa sitt leverne.
 
  • Gilla
Niklas Larsson1385 och 2 till
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
För min del är kostnaden ”oförändrad” men jag har ju aktivt behövt anpassa jäkligt mycket för att inte få dyrare fakturor.
- Kan inte alltid ladda bilen när det är billigt
- Laga mat och tvätta samtidigt går bort
- Tvättmaskin/torktumlare och diskmaskin samtidigt går bort
- Styra varmvattenproduktion på VP

Det sistnämnda gör jag ändå men tycker det andra har blivit lite extremt.
Ibland har även effektkontrollen på Tibber ballat ur vilket har lagt på två-tre hundringar på fakturan…
Det är denna principen som jag personligen avskyr som pesten.

Nu ska folket ut i stugorna "lära sig" att "göra rätt" genom att införa straffavgifter....

Det som gör mig mest förbannad är att den brist på effekt i systemet som föranleder denna galenskap beror på att vi minskat produktionen av el genom att stänga ner fullt fungerande kraftverk.

Hade vi varit där vi är nu med bristen på effekt av vettigare anledningar som att behovet av el plötsligt och oförutsägbart ökat kraftigt, eller nått stort kraftverk stängde ner av nått större haveri.... Då hade jag haft betydligt större acceptans för att nu får vi alla hjälpas åt o göra det bästa av en dålig situation.
 
  • Gilla
Tx410 och 10 till
  • Laddar…
S
P PurreP skrev:
På vilket sätt har det slagit ojämnare än tidigare modell? Effekt är en rimligare kostnadsdrivare än energi för ett elnät.

1/3 dyrare, 1/3 oförändrat, 1/3 billigare stämmer för nuvarande modell.
Och gissa vilka det blir billigare för? De som redan har det gott ställt, bor i välisolerade hus, har spekulerat på elmarknaden med skattebetalarnas pengar osv. osv. Det är dessa personer som till stor del står för de som fått det billigare.

Det är inte ensamstående Helena med 2 barn i en 70talskåk utan större renoveringar som fått det billigare, det kan jag lova dig.
 
  • Gilla
Niklas Larsson1385 och 5 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det är inte ensamstående Helena med 2 barn i en 70talskåk utan större renoveringar som fått det billigare, det kan jag lova dig.
Har hon fått det dyrare då? Och gör det verkligen skillnad att hon är ensamstående?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Störst fördel för de med stora abonnemang 20A och uppåt. Jag har 16A och min årsavgift blev högre, de med 20A fick lägre.

Grejen är väl att skulle alla Ellevios kunder leva på med samma sätt sedan innan skulle det nog vara en 80% som fått det dyrare, nu blir det ju missvisande i och med att folket får anpassa sitt leverne.
I mitt elnät är abonnemangskostnaderna samma som innan effekttarifferna. Man har bara flyttat kostnad från volym (elöverföringsavgiften) till topp (effekttariff).
 
S SueCia skrev:
Det är inte ensamstående Helena med 2 barn i en 70talskåk utan större renoveringar som fått det billigare, det kan jag lova dig.
Hade inte 2 män som lever tillsammans i samma 70talskåk fått samma räkning menar du?

Personligen står det mig upp i halsen detta "kvinnokort" där det ständigt är extra synd om någon bara för att de råkar vara en separerad kvinna med barn.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Och gissa vilka det blir billigare för? De som redan har det gott ställt, bor i välisolerade hus, har spekulerat på elmarknaden med skattebetalarnas pengar osv. osv. Det är dessa personer som till stor del står för de som fått det billigare.

Det är inte ensamstående Helena med 2 barn i en 70talskåk utan större renoveringar som fått det billigare, det kan jag lova dig.
Alla motsvarigheter till "Helena" (70-talsvillorna) som jag känner har en LLVP åtminstone, så de klarar sig nog rätt bra. De som får det jobbigare är pensionären "Johnny" som flyttat ut till sommarstugan efter separationen. En sommarstuga som är dåligt isolerad och som enbart har elradiatorer. Inte helt ovanligt faktiskt. Jag har haft ett antal sådana personer där jag bor.

Men nu är Johnny rätt försigkommen ändå och installerar efter men vintern LLVP även han. Det lönar sig redan efter ett år eller två. Sedan börjar han tilläggsisolera också. Faktum är att de "Johnny" jag har haft runt mig numera har rätt låga kostnader för värme till sina hus.

Syrran bor i ett område med 60-tals/70-tals kedjehus. Dels är de inte så dåligt isolerade som folk tror, dels så har ALLA en LLVP på huset.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Alla motsvarigheter till "Helena" (70-talsvillorna) som jag känner har en LLVP åtminstone, så de klarar sig nog rätt bra. De som får det jobbigare är pensionären "Johnny" som flyttat ut till sommarstugan efter separationen. En sommarstuga som är dåligt isolerad och som enbart har elradiatorer. Inte helt ovanligt faktiskt. Jag har haft ett antal sådana personer där jag bor.

Men nu är Johnny rätt försigkommen ändå och installerar efter men vintern LLVP även han. Det lönar sig redan efter ett år eller två. Sedan börjar han tilläggsisolera också. Faktum är att de "Johnny" jag har haft runt mig numera har rätt låga kostnader för värme till sina hus.

Syrran bor i ett område med 60-tals/70-tals kedjehus. Dels är de inte så dåligt isolerade som folk tror, dels så har ALLA en LLVP på huset.
Även utan LLVP kan det mycket väl vara så att man får något lägre kostnad med Ellevios effekttariff. Så verkar det i alla fall som att det skulle vara för mig. Som jag ser det så är det stora problemet med dåligt isolerat hus och direktverkande elvärme inte effektavgifter utan elpriset. 2022 var det inte direkt elnätsavgifterna som oroade mig…
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.