S
K Kasken skrev:
Ingen är förhoppningsvis hemma "alltid 24/7", de flesta är hemifrån 10-12tim om dagen o arbetar? Sen har de flesta hobbys och intressen som gör att det inte sitter hemma resten av tiden.... Frågar du mig så är det normala att spendera runt 10tim om dagen i hemmet på vardagarna, varav man sover 7-8tim. Helger blir det mer tid givetvis, men då är det tid för avkoppling och återhämtning, då lagas ingen mat, diskas nån disk, eller tvättas några kläder.

Lättare att planera när man är 2? Planera vadå?
Jag lever själv nu sen några år tillbaks, med 2 småbarn på halvtid. Jag har inte ens tvättmaskin i lägenheten, jag bokar tvättstugan i källaren, vilket måste göras minst 1v i förväg för att få en passande tid.... Vad är det gällande tvättning som ska planeras i vardagslogistiken så det påverkar elförbrukningen menar du? Du får det att framstå som att du kör tvättmaskinen flera gånger om dagen.
Ingen har sagt att någon ska vara hemma 24/7, kan du fokusera lite kanske?

Du bokar tvättstugan alltså, varför tar du då ens upp dig som exempel då? Du betalar inte elen för den tvättstugan.

N Noun skrev:
Jag kan inte säga att jag förstår din tabell? Kan du inte ta med effekttopparna istället för att se om ditt beteende har förändrats?
Tabellen visar utfallet i kostnad per månad för 2025 och simulerade utfall för om jag haft tidigare säkringsabonnemang 16, 20 eller 25

Jag har förändrat mitt beteende genom att begränsa billaddningens energi per timme mha Tibber pulse.

Har ganska höga toppar skulle jag själv säga.

Mitt inlägg i debatten är väl att många tycker det blivit väldigt mycket dyrare men för de allra flesta är det på samma nivå som tidigare. Dvs att elnätskostnaden är väldigt hög, men det hade den varit oavset effekttariffen.

• Diagram och tabell visar snitt effekttoppar i kW per månad för 2024–2026 och de tre högsta topparna i februari 2026.
S SueCia skrev:
Du bokar tvättstugan alltså, varför tar du då ens upp dig som exempel då? Du betalar inte elen för den tvättstugan.
Men om nu jag som lever ensam med 2 barn klarar av den övermäktiga uppgiften att boka tvättstugan och planera över 1vecka i förväg, varför skall det vara så svårt och synd om den ensamstående mamman i sin oisolerade 70talkåk att planera hur hon kör sin tvättmaskin?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Men om nu jag som lever ensam med 2 barn klarar av den övermäktiga uppgiften att boka tvättstugan och planera över 1vecka i förväg, varför skall det vara så svårt och synd om den ensamstående mamman i sin oisolerade 70talkåk att planera hur hon kör sin tvättmaskin?
Planerar du tvättstugebokningen efter effekttarifferna? Tvättstugmaskiner drar väldigt hög effekt och kör mycket snabbare än hushållsmaskiner får göra numera. En timmes tvättprogram i tvättstugan tar tre timmar hemma. Det återspeglar sig i elförbrukningen. Dessutom har tvättstugor ibland mer än en tvättmaskin, vilket driver effektaxan ännu högre.

H HenrikHuslöse skrev:
Planerar du tvättstugebokningen efter effekttarifferna? Tvättstugmaskiner drar väldigt hög effekt och kör mycket snabbare än hushållsmaskiner får göra numera. En timmes tvättprogram i tvättstugan tar tre timmar hemma. Det återspeglar sig i elförbrukningen. Dessutom har tvättstugor ibland mer än en tvättmaskin, vilket driver effektaxan ännu högre.
Självklart inte.
Jag planerar in mina aktiviteter, vilka de än må vara, så de passar in i min vardag (som alla normala människor gör).
Poängen jag försökte få fram är att det är fullt möjligt för vem som helst att planera sin vardag (efter eget huvud) oavsett om man lever ensam eller är samboende, har barn eller inte.....

Att vara kvinna, bo ensam, eller ha barn är inget som var för sig eller sammanlagt på något sätt hindrar dig från att tvätta när du vill tvätta. Om man nu som ensamstående mamma vill slippa effekttarifen så är det väl bara att ge tusan i att tvätta när andra stora förbrukare går, precis som alla andra som orkar bry sig om detta.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
K Kasken skrev:
Vad är det du vill? Ha en medalj för att du är så jävla duktig? :O Du äger inte och betalar inte elen för din tvättstuga, jag förstår att du inte bryr dig ett smack om när "din" maskin hår.

Om det nu INTE är den som bor i en dåligt isolerad 70talsvilla som är förlorare på effektavgiften kan du väl peka på vilka som egentligen är det då?

• Gilla
Linda_K
  • Laddar…
S
P PurreP skrev:
Vad tyst det blev här? Var det inte lika roligt att ta till versaler när man inser att det för de flesta inte påverkat särskilt mycket?
Det är väl av samma anledning att när jag i två olika trådar visar att ett annat bolags modell medför kraftigt höjda avgifter inte minst för fastboende så fortsätter kommentatorerna efter inlägget att hävda det varken blir dyrare för kundgruppen totalt eller de fastboende, utan att ens attackera siffrorna.

I ditt fall så har jag svårt att se de ingående förutsättningarna i dokumentet? Dvs vad var abbonemangsavgift före och efter införandet etc? Men med dina siffror blir det alltså 16% dyare för en 16A? Det är ganska mycket.

Och varför skulle elnätsavgiften gå upp 5%/år oavsett tariff? Det är mer än dubbel genomsittlig inflation.

(ed. redigerade ett stavfel)

N
P PurreP skrev:
Tabellen visar utfallet i kostnad per månad för 2025 och simulerade utfall för om jag haft tidigare säkringsabonnemang 16, 20 eller 25

Jag har förändrat mitt beteende genom att begränsa billaddningens energi per timme mha Tibber pulse.

Har ganska höga toppar skulle jag själv säga.

Mitt inlägg i debatten är väl att många tycker det blivit väldigt mycket dyrare men för de allra flesta är det på samma nivå som tidigare. Dvs att elnätskostnaden är väldigt hög, men det hade den varit oavset effekttariffen.
Så ditt utfall är att du hade drabbats av högre kostnader om du inte hade ändrat ditt beteende.

P PurreP skrev:
Det skrivs mycket om effekttariffens vara eller icke vara, men hur har ditt utfall blivit?

Låna min kalkyl och räkna ut hur det påverkat dig:

Länk till beräkning

Kalkylen utgår från att elnätsavgiften skulle gått upp 5%/år oavsett tariff, om du vil använda andra siffror kan du ändra detta i fliken Tariff.

Mitt eget utfall enligt bild
Har sommarstuga i Ellevio område.
Minskat förbrukningen 2025 jämfört med 2024 men ändå fått en högre kostnad på drygt 2.000:- år 2025.
Hade säkrat upp från 16A till 20A (vilket är samma pris hos Ellevio).
Har då kunnat ladda elbilen bara under lågtaxa.
Har alltså flyttat last på det sätt dom vill men ändå fått betala mer.
Taxan skulle enligt regelverket avspegla den belastning nätägaren har i sitt nät.
Ingen kan inbilla mig att Ellevio har samma belastning i sitt nät en söndagmorgon mellan 06 och 07 i juli som mellan 07 och 08 en måndag i januari!
Men det är samma effektavgift…
Energiministerns fantastiska utspel att reglerna ska tas bort innebär inte att Ellevio kommer att ändra sina taxor utan bara att det inte finns några regler att granska dom mot!

• Gilla
HVAC-S
  • Laddar…
S SueCia skrev:
De som ... har spekulerat på elmarknaden...
Hur gör man det???

S
A ansgar46 skrev:
Hur gör man det???
Inte supersvårt att googla fram det själv...

"

Så här får du bidraget – steg för steg​

1. Anlita en godkänd solcellsinstallatör. Här på Solceller.nu kan du få offerter från flera godkända företag.
  2. Betala fakturan. Priset är redan reducerat och du betalar bara som vanligt.
  3. Installatören ansöker hos Skatteverket. När allt är klart skickar installatören in en ansökan om bidraget.
  4. Bidraget registreras automatiskt. Du får alltså stödet utan att behöva göra något mer själv. "

• Gilla
ansgar46
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Det som gör mig mest förbannad är att den brist på effekt i systemet som föranleder denna galenskap beror på att vi minskat produktionen av el genom att stänga ner fullt fungerande kraftverk.
Du har inte begripit någonting. Det är inte "brist på effekt" som är problemet, det är brist på kapacitet i elnätet att hantera effekt.

Jag kan också tycka att det var dumt att stänga ner hyfsat fungerande kärnkraftverk, men det är inte brist på el som effektavgiften ska åtgärda, utan brist på överföringskapacitet i elnätet.

H hhallen skrev:
Du har inte begripit någonting. Det är inte "brist på effekt" som är problemet, det är brist på kapacitet i elnätet att hantera effekt.

Jag kan också tycka att det var dumt att stänga ner hyfsat fungerande kärnkraftverk, men det är inte brist på el som effektavgiften ska åtgärda, utan brist på överföringskapacitet i elnätet.
Du har delvis rätt i det du säger, men....

Anledningen till att den begränsade överföringskapaciteten blir ett problem är ju i korthet att mycket el produceras långt norrut i landet och mycket energi förbrukas i den södra delen av landet.

Detta ÄR endast ett problem just pga att de kraftverk som lagts ner fanns långt söderut i landet..... Hade de fortfarande stått där o tuffat på så hade överföringskapaciteten inte varit ett problem.
Detta är ju ingen hemlighet eller nyhet för någon, precis detta var ju enda anledningen till att de nu nerlagda kraftverken byggdes från första början.
Men även om nätet byggdes om/ut så räcker inte den norrländska vattenkraften till för att förse hela landet med effekten som kommer krävas.

Jag får omformulera mig, det råder brist på effekt där vi behöver den. Denna brist har uppstått pga att fullt fungerande kraftverk i södra änden av landet lagts ner.

Det går inte att prata bort det faktum att om de nerlagda kraftverken i södra delen av landet fortfarande hade funnits kvar så hade vi inte haft det kaos med skenande elpriser och elförsörjning som vi har idag, sen är det upp till var och en att själv känna vad man vill om frågan, det ändrar inte detta faktum.
Nerläggningen av dessa kraftverk är det utan tvekan största misstaget praktfiaskot i modern tid.

K Kasken skrev:
Du har delvis rätt i det du säger, men....
Jag har faktiskt helt rätt. 😇
K Kasken skrev:
Anledningen till att den begränsade överföringskapaciteten blir ett problem är ju i korthet att mycket el produceras långt norrut i landet och mycket energi förbrukas i den södra delen av landet.
Men effektavgiften tar i första hand sikte på problem inom de lokala eldistributionsnäten, d.v.s. de nät som nätbolagen sköter. Inte stamnätet. Det har för all del också problem och behöver byggas ut, men har inte med effektavgifterna att göra.
K Kasken skrev:
Jag får omformulera mig, det råder brist på effekt där vi behöver den. Denna brist har uppstått pga att fullt fungerande kraftverk i södra änden av landet lagts ner.
Jag håller med dig om att nöjaktigt fungerande kärnkraftverk (let's face it, svensk kärnkraftsindustri har historiskt haft urusel upptid på sina reaktorer jämfört med de flesta andra länder) med hyfsat lång förväntad återstående livstid inte borde ha lagts ner. Men effektavgifterna hade vi säkerligen fått ändå.

H hhallen skrev:
Jag har faktiskt helt rätt. 😇

Men effektavgiften tar i första hand sikte på problem inom de lokala eldistributionsnäten, d.v.s. de nät som nätbolagen sköter. Inte stamnätet. Det har för all del också problem och behöver byggas ut, men har inte med effektavgifterna att göra.

Jag håller med dig om att nöjaktigt fungerande kärnkraftverk (let's face it, svensk kärnkraftsindustri har historiskt haft urusel upptid på sina reaktorer jämfört med de flesta andra länder) med hyfsat lång förväntad återstående livstid inte borde ha lagts ner. Men effektavgifterna hade vi säkerligen fått ändå.
Effektavgiften är ju enbart ett styrmedel vars uppgift är att ge elförbrukarna incitament att jämna ut sin förbrukning.
Viljan/behovet av att jämna ut förbrukningen kommer ju av att den samlade tillgängliga effekten i systemet som helhet har minskat (pga nerläggning av stora planerbara kraftkällor i söder) samtidigt som den totala elförbrukningen ökat....... Det finns helt enkelt inte längre effektkapacitet så det räcker om alla dra igång allting samtidigt årets alla dagar.
En solig dag med lagom blåst är det inga problem....

Hade vi haft de stora planerbara kraftverken i söder kvar så hade aldrig någon effektbrist uppstått och därmed hade det inte uppstått behov att jämna ut förbrukningen o få ner topparna.

Det spelar ingen roll vem som gör det, på vilket sätt, eller hur länge, det går inte att komma bort från det faktum att nerläggningen av de stora kraftverken i söder är källan till alla effekt-relaterade problem vi brottas med idag. Det är så enkelt.

Det som sker nu med dessa effektavgifter är som sagt enbart styrmedel som skall få oss att anpassa vår elförbrukning efter den mycket varierande och ofta otillräckliga tillgången.
Tidigare med enbart planerbar elproduktion i systemet så anpassades istället elproduktionen efter efterfrågan.
Inte alltid, men gällande elproduktion så var det i alla fall definitivt bättre förr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.