759 läst ·
4 svar
759 läst
4 svar
Effekttariff - hur skall jag styra mitt hem?
Från en liten dator vill jag styra alla förbrukare över t.ex 100 W.
Via wifi eller bt styra alla inpluggade förbrukare med en "dongel" i uttaget. Elpatronerna styrs via effektvakter. Elpatronerna sitter vedsystemets acktankar.
Flera saker vet vi säkert: ingen styrning från myndighet hur taxan skall se ut, den kommer att ändras för dom vill klå oss på pengar, timtaxan blir kanske kvarts eller minuttaxa?
För att styra detta så bra som möjligt (inte perfekt) krävs ett bra dataprogram där man enkelt kan ändra parametrarna efterhand som dom kommer att ändras.
Var hittar man donglar, effektvakter och styrning?
Effekttariffen tillkommer vad jag läst mig till för att jämna ut belastningen på nätet över tid. Det är ju ett samhällsintresse, borde inte då staten och elleverantörerna gå in och hjälpa fastighetsägarna bättre?
Via wifi eller bt styra alla inpluggade förbrukare med en "dongel" i uttaget. Elpatronerna styrs via effektvakter. Elpatronerna sitter vedsystemets acktankar.
Flera saker vet vi säkert: ingen styrning från myndighet hur taxan skall se ut, den kommer att ändras för dom vill klå oss på pengar, timtaxan blir kanske kvarts eller minuttaxa?
För att styra detta så bra som möjligt (inte perfekt) krävs ett bra dataprogram där man enkelt kan ändra parametrarna efterhand som dom kommer att ändras.
Var hittar man donglar, effektvakter och styrning?
Effekttariffen tillkommer vad jag läst mig till för att jämna ut belastningen på nätet över tid. Det är ju ett samhällsintresse, borde inte då staten och elleverantörerna gå in och hjälpa fastighetsägarna bättre?
Jag förklarade mig dåligt, ursäkta. Jag menade inte ekonomiskt utan med tips om tekniska lösningar och vart man kan vända sig för att få hjälp. Jag blev varse den nya tariffen i förrgår när jag läste om den i något forum. Vad jag vet har jag inte ens blivit informerad av min egen leverantör, Eon, och taxan införs om mindre än ett halvår.
Kolla på
för lite insikter, tex att starta cykler vid halvslaget för att jämna ut effekt-topparna så att de inte hamnar inom samma timme.
Jag kör HomeAssistant och en blandning av NousA1t och Shelly-pluggar. EMS-esp-dosa till bergvärmepumpen och Solax Modbus för att styra växelriktaren och batterierna satta till en blandning mellan Peakshaving och Self-use för att minimera effektopparna, överföringsavgifter samt energiskatt.
Jag kör HomeAssistant och en blandning av NousA1t och Shelly-pluggar. EMS-esp-dosa till bergvärmepumpen och Solax Modbus för att styra växelriktaren och batterierna satta till en blandning mellan Peakshaving och Self-use för att minimera effektopparna, överföringsavgifter samt energiskatt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Vi vet att myndigheterna inte kommer styra Ja, men övriga saker vet vi absolut inte. Vi vet snarare att detta inte görs för att kunna klä oss på mer pengar då de inte får öka sina intäkter vid införande av effektavgifter. Det blir en omfördelning där vissa kommer få betala mer, andra mindre och totalt ska det gå jämnt ut. Inget tyder på att något bolag är intresserade av 15-minuter, än mindre av minuttaxa.B BGA skrev:
Information har funnits under lång tid och det har diskuterats både i forum och i media.B BGA skrev:
Anledningen är säkert att EON inte bestämt modell än. På EONs hemsida skriver de: "Tidigast våren 2026 kommer vi att ha infört effektavgiften till samtliga av våra kunder. Just nu arbetar vi för att utforma prismodellen."B BGA skrev:
Du tänker kanske på 1 januari 2027? Det är inte mindre än ett halvår bort.
Några tips på vad du kan göra:
- Gör ingenting innan du ser hur EON utformar sin modell, kanske blir det bara meningslöst och bortkastade pengar
- Läs på om effektavgifterna generellt så får du ett hum om hur det är tänkt (och kan släppa tanken på minuttaxa och höjda vinster för bolagen)
- Kolla några andra bolag som redan infört och se hur deras modell fungerar
- Försök inte att styra genom att stänga av saker som drar ner än 100W, kanske inte så kul om kaffebryggaren stoppas, eller tvättmaskinen, eller brödrosten. Tänk på storförbrukare, värme och vatten, sen tvättmaskin, diskmaskin etc
- Köp inte en massa prylar för tusenlappar för att kanske spara 50 kronor i månaden
Klicka här för att svara